היפונתרמיה מלווה בסיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפת מפרק (J Bone Joint Surg)

מנתונים שפורסמו בכתב העת Journal of Bone and Joint Surgery עולה כי היפונתרמיה מלווה בעליה בסיכון לסיבוכים בחולים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק סיכון מוגבר, בהארכת משך האשפוז בבית חולים ועליה בסיכון לשחרור למוסד אחר ולא לביתם.

במחקר הרטרוספקטיבי נכללו 3,071 חולים (גיל ממוצע של 66.8 שנים) שעברו ניתוח ראשון או חוזר להחלפה מלאה של מפרק הירך או הברך, בצד אחד או בשני הצדדים, בין 2015 ועד 2017. החולים סווגו לארבע קבוצות על-פי רמות נתרן לפני הניתוח ולאחר הניתוח: ריכוז נתרן תקין לפני ואחרי הניתוח (84.6%), ריכוז נתרן תקין לפני הניתוח ונמוך לאחריו (9.4%), ריכוז נתרן נמוך לפני הניתוח ותקין לאחריו (2.1%) וריכוז נתרן נמוך לפני הניתוח ואחריו (3.8%).

התוצאים שנבחנו כללו את משך האשפוז, שיעור אשפוזים חוזרים לאחר 90 ימים, יעד השחרור לאחר-ניתוח וסיבוכים.

החוקרים מצאו כי גורמי סיכון להיפונתרמיה לאחר-ניתוח כללו גיל מתקדם, ניתוח החלפה מלאה של מפרק הירך, הרדמה כללית, מדד Charlson Comorbidity Index מוגבר, אי-ספיקת לב, ניתוח רביזיה, היסטוריה של אירוע מוחי, מחת כבד או מחלת כליות כרונית.

מהנתונים עולה כי בהשוואה לחולים עם רמות נתרן תקינות לפני הניתוח ולאחריו, באלו עם היפונתרמיה לפני הניתוח או לאחריו תועד סיכון מוגבר להארכת משך האשפוז, סיבוך לאחר 90 ימים מהניתוח ושחרור ליעד שאינו ביתם לאחר ניתוח החלפה מלאה של המפרק.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם היפונתרמיה סיכון מוגבר לסיבוכים לאחר ניתוח החלפה מלאה של מפרק, כאשר הסיכון גבוה במיוחד בקרב אלו עם היפונתרמיה לפני ניתוח ולאחריו. הם קוראים למנתחים להקפיד לבחון את רמות הנתרן בדם לפני ההתערבות הניתוחית.

J Bone Joint Surg, Apr 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה