הקשר בין צריכת מלח לטרשת עורקים גם כשלחץ הדם תקין (European Heart Journal Open)

מחקר שנערך לאחרונה בשוודיה מצא כי צריכה גבוהה של מלח מהווה גורם סיכון משמעותי לטרשת עורקים, גם במקרים בהם המטופלים אינם סובלים מיתר לחץ דם

מחקר שנערך לאחרונה בשוודיה מצא כי צריכה גבוהה של מלח מהווה גורם סיכון משמעותי לטרשת עורקים, גם במקרים בהם המטופלים אינם סובלים מיתר לחץ דם. המחקר שכלל למעלה מ-10,000 מטופלים הצביע על כך שיש קשר בין צריכת מלח לבין ההסתברות להיווצרות רובדים טרשתיים בעורקים הכליליים והצוואריים, וכאמור, קשר זה נצפה אפילו בקרב מטופלים עם לחץ דם תקין וללא היסטוריה קודמת של מחלות לב וכלי דם. המחקר פורסם ב- European Heart Journal Open ב-30 במרץ 2023.

המחקר כלל 10,788 מבוגרים בגילאי 50 עד 64 (גיל ממוצע, 58 שנים; 52% נשים) שעברו בדיקת CCTA (Coronary Computed Tomographic Angiography) לקבלת תמונות תלת ממד של העורקים הכליליים, למדידת כמות הסידן בעורקים הכליליים וכן לזיהוי היצרות בעורקים הכליליים. כמו כן, בוצעה בדיקת אולטרסאונד של עורקי הצוואר לכלל המטופלים. צריכת הנתרן נמדדה ע”י כמות הנתרן באיסוף שתן של 24 שעות.

תוצאות המחקר הראו כי לאחר התאמה לגיל, למין ולמקום בו התקיים המחקר (אופסלה ובמאלמו), עלייה בצריכת מלח נקשרה להגברת טרשת העורקים באופן ליניארי הן בעורקים הכליליים והן בעורקי הצוואר. עלייה של 1000 מ”ג נתרן באיסוף השתן הייתה קשורה לעליה ב-9% בהופעת רובד טרשתי בצוואר (OR 1.09, 95% CI 1.06-1.12, P < 0.001), עליה במדרג הסידן בעורקים הכלילים (Coronary Calcium Score, OR 1.16, 95% CI 1.12-1.19, P < .001) ועלייה של 17% בשיעור ההיצרות בעורקים הכליליים (OR 1.17, 95% CI, 1.13-1.20, P <.001). החוקרים טענו כי “תוצאות המחקר שופכות אור חדש על הקשר הישיר בין צריכת מלח מופרזת לבין הסיכון למחלת לב וכלי דם וטרשת עורקים, מה שמצביע על כך שצריכת מלח עשויה להוות גורם סיכון לטרשת עורקים אפילו טרם התפתחות יתר לחץ דם”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה