צום לסירוגין אינו יעיל יותר מהגבלה קלורית יומית בחולים עם כבד שומני שאינו על-רקע צריכת אלכוהול (JAMA Netw Open)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בהשוואה להגבלת קלוריות יומית, לא תועד ערך מוסף לצום לסירוגין להפחתת תכולת טריגליצרידים בתוך תאי הכבד או שומן גוף בחולים עם מחלת כבד שומני שאינו על-רקע צריכת אלכוהול והשמנת-יתר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הגבלה קלורית יומית הוכחה כיעילה להפחתת משקל גוף ותכולת שומנים בתוך הכבד בקרב חולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול. אעפ”י כן, קשה להקפיד לאורך זמן על דפוסי תזונה אלו. אכילה תחומה בזמן (Time-Restricted Eating) הינה אחד המשטרים הנפוצים של צום לסירוגין, כאשר עד כה אין נתונים אודות יעילות דפוס תזונה זה בחולים עם מחלת כבד שומני.

החוקרים השלימו מחקר אקראי שכלל 88 חולים עם מחלת כבד שומני שאינה עקב צריכת אלכוהול והשמנת-יתר (גיל ממוצע של 32 שנים; 56% גברים), אשר חולקו לאכילה תחומה בזמן של 8 שעות (45 חולים) או הגבלה קלורית יומית (43 חולים) להשוואת ההשפעות של משטרי תזונה אלו על תכולת טריגליצרידים בתוך הכבד וגורמי סיכון מטבוליים.

משתתפים בזרוע צום לסירוגין צרכו ארוחות רק בין 8 בבוקר ועד 4 אחה”צ, בעוד שאלו בקבוצת הגבלה קלורית יומית הקפידו על אכילה בזמן ארוחות, תוך הוראה להקפיד על תזונה הכוללת 1,500-1,800 קלוריות בגברים ו-1,200-1,500 קלוריות בנשים למשך 12 חודשים.

מהנתונים לאחר שישה חודשים עולה כי חלה ירידה של 8.3% בתכולת טריגליצרידים בתוך הכבד בקרב חולים בזרוע צום לסירוגין וירידה של 8.1% בחולים בקבוצת הגבלה קלורית יומית. לאחר שנה נרשמה ירידה של 6.9% בזרוע צום לסירוגין וירידה של 7.9% בזרוע הגבלה קלורית יומית.  סך השינוי בתכולת טריגליצרידים בתוך הכבד לא היה שונה משמעותית בין הקבוצות בשתי נקודות הזמן.

מהממצאים עולה עוד כי חלה ירידה בנוקשות כבדית של 2.1 kPa (רווח בר-סמך 95% של 2.7- עד 1.6-) בזרוע צום לסירוגין, לעומת 1.7 kPa (רווח בר-סמך 95% של 2.3- עד 1.2-) בזרוע הגבלה קלורית יומית לאחר 12 חודשים, כמו גם במשקל הגוף (8.4- ק”ג לעומת 7.8- ק”ג,). נסיגה של מחלת כבד שומני, שהוגדרה כתכולת טריגליצרידים בתוך הכבד של פחות מ-5%, תועדה ב-33% ו-49% מהחולים, בהתאמה, לאחר 12 חודשים.

עוד מדווחים החוקרים כי משקל הגוף וגורמי סיכון מטבוליים השתפרו בצורה משמעותית ודומה בקרב חולים בשתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אכילה תחומה בזמן והגבלה קלורית יומית לוו בהשפעות דומות על נוקשות הכבד ונסיגה של מחלת כבד שומני. ממצאים אלו תומכים בחשיבות הגבלה קלורית בטיפול בחולים עם מחלת כבד שומני שאינה על-רקע צריכת אלכוהול.

JAMA Netw Open, March 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה