נתונים חדשים מחזקים את פרופיל היעילות והבטיחות לטווח ארוך של Evrysdi במחלת ניוון שרירים שדרתי (SMA) מסוג 2 ו- 3 (הודעת רוש)

רוש

SMA היא מחלת עצב-שריר חמורה ופרוגרסיבית העלולה להיות קטלנית. היא משפיעה על אחד מתוך 10,000 תינוקות לערך והיא הגורם הגנטי המוביל לתמותת תינוקות. SMA נגרמת על ידי מוטציה בגן Survivor Motor Neuron 1 (SMN1), אשר מובילה לחוסר בחלבון SMN. חלבון זה מצוי בכל חלקי הגוף והינו חיוני לתפקוד העצבים ששולטים על השרירים והתנועה. בלעדיו, תאי עצב אינם יכולים לתפקד כראוי, מה שמוביל לחולשת שרירים לאורך זמן. כתלות בסוג ה-SMA, החוזק הפיזי של האדם הלוקה במחלה והיכולת שלו ללכת, לאכול או לנשום עלולים לפחות באופן משמעותי או להיעלם לחלוטין.

חברת Roche  הודיעה השבוע על נתונים ארוכי טווח חדשים עבור Evrysdi®  (risdiplam) בקרב מגוון רחב של אנשים בגילאי שנתיים עד 25 שנים עם ניוון שרירים שדרתי (SMA) ממחקר הציר SUNFISH.מהנתונים עליהם מדווחת החברה, נראה כי העליות בתפקוד המוטורי נשמרו במהלך השנה הרביעית וכי שיעור תופעות הלוואי הכולל המשיך לרדת במהלך התקופה בת 48 החודשים, ובכך מחזקים את היעילות ואת הבטיחות של Evrysdi לטווח הארוך. המשתתפים דיווחו גם על שיפור או התייצבות מתמשכים כאשר ביצעו באופן עצמאי פעילויות יומיומיות כגון אכילה, שתייה, הרמת והזזת חפצים. הנתונים הוצגו בכנס הקליני והמדעי של ה- Muscular Dystrophy Association (MDA), אשר נערך ב- 19-22 במרץ 2023.

בהשוואה לנקודת ההתחלה, העלייה בתפקוד המוטורי שנצפתה במהלך השנה הראשונה של המחקר נשמרה במהלך השנה הרביעית  לטיפול ב- Evrysdi, כפי שנמדדה על פי שינויים במדד התפקוד המוטורי 32 (Motor Function Measure 32 – MFM-32 ) ובמודול הגפיים העליונות המעודכן (Revised Upper Limb Module – RULM ). בהיעדר טיפול, נתונים המתארים את המהלך הטבעי של המחלה מראים כי מטופלים עם SMA מסוג 2 או 3 בדרך כלל מציגים ירידה בתפקוד המוטורי לאורך זמן. Evrysdi נסבלה היטב במשך התקופה בת ארבע השנים. תופעות הלוואי (AEs) ותופעות הלוואי הרציניות (SAEs) שיקפו את המחלה הבסיסית. תופעות הלוואי השכיחות ביותר היו כאבי ראש, חום (פירקסיה) וזיהום בדרכי הנשימה העליונות. אף תופעת לוואי הקשורה לטיפול לא הובילה לפרישה מהמחקר.

“נתונים חדשים אלו מראים כי טיפול ב- Evrysdi עשוי לסייע לאנשים עם SMA מסוג 2 או 3 לשמר שיפורים בחוזק השרירים ובתנועתיות במהלך מספר שנים”, כך לדברי לוי גאראווי, M.D., Ph. D, המנהל הרפואי הראשי וראש חטיבת פיתוח המוצרים הגלובליים. “התוצאות ארוכות-הטווח של מחקר זה, מתווספות למכלול המקיף של הממצאים מתוכנית הניסויים הקליניים הרחבה שלנו, המעריכה את Evrysdi בקרב מגוון גילאים, חומרות מחלה והיסטוריות טיפול.”

חברת Roche מובילה את הפיתוח הקליני של Evrysdi כחלק משיתוף פעולה עם קרן SMA (SMA Foundation) ועם PTC Therapeutics. כיום, חברת Roche חוקרת את Evrysdi בשילוב עם מולקולה נוגדת מיוסטטין המכוונת לגדילת שריר בניסוי הקליני Manatee בשלב II/III לטיפול ב- SMA.

Evrysdi היא תרופה המשנה את השחבור של Survival Motor Neuron 2 (SMN2), ומיועדת לטיפול ב- SMA הנגרם על ידי מוטציות בכרומוזום 5q  המובילות לחוסר בחלבון SMN (survival motor neuron). Evrysdi ניטלת מדי יום בבית בצורת נוזל, דרך הפה או באמצעות צינור הזנה. התרופה מיועדת לטיפול ב- SMA על ידי הגברת ושימור הייצור של חלבון SMN במערכת העצבים המרכזית (CNS) וברקמות ההיקפיות. חלבון SMN מצוי בכל חלקי הגוף והינו חיוני לתחזוקת נוירונים מוטוריים בריאים ויכולת התנועה.

נכון להיום, Evrysdi נבדקת בחמישה מחקרים רב-מרכזיים בקרב אנשים עם SMA:

  • FIREFISH (NCT02913482) – מחקר ציר קליני, בתווית פתוחה, בן שני חלקים בקרב תינוקות עם SMA מסוג 1. חלק 1 היה מחקר במינון עולה בקרב 21 תינוקות, אשר מטרתו העיקרית הייתה להעריך את פרופיל הבטיחות של Risdiplam (ריסדיפלם) בקרב תינוקות ולקבוע את המינון עבור חלק 2. חלק 2 הוא מחקר ציר חד זרועי להערכת Risdiplam בקרב 41 תינוקות עם SMA מסוג 1 המטופלים במשך שנתיים, ולאחריו מחקר המשך בתווית פתוחה. הגיוס לחלק 2 הושלם בחודש נובמבר 2018. המטרה העיקרית של חלק 2 הייתה להעריך את היעילות כפי שנמדדה על פי שיעור התינוקות שהיו מסוגלים לשבת ללא תמיכה לאחר 12 חודשי טיפול, כפי שהוערך באמצעות סולם המוטוריקה הגסה של מבחן ביילי להתפתחות תינוקות – מהדורה שלישית (Gross Motor Scale of the Bayley Scales of Infant and Toddler Development – Third Edition – BSID-III)) (מוגדר כישיבה ללא תמיכה למשך 5 שניות). המחקר השיג את מדד ההערכה העיקרי שלו.
  • SUNFISH (NCT02908685) – SUNFISH הינו מחקר ציר קליני, כפול סמיות, מבוקר פלצבו בן שני חלקים הנערך בקרב אנשים בני 2-25 שנים עם SMA מסוג 2 או 3. חלק 1 (n=51) קבע את המינון לחלק המאשר, חלק 2. חלק 2 (n=180) העריך את התפקוד המוטורי על פי הניקוד הכולל של MFM-32 לאחר 12 חודשים. MFM-32 הוא סולם מתוקף המשמש להערכת תפקוד מוטורי עדין וגס בקרב אנשים הסובלים מהפרעות נוירולוגיות, וביניהן SMA. המחקר השיג את מדד ההערכה העיקרי שלו.
  • JEWELFISH (NCT03032172) – מחקר אקספלורטורי בתווית פתוחה להערכת הבטיחות, הסבילות, הפרמקוקינטיקה (PK) והפרמקודינמיקה (PD) בקרב אנשים עם SMA בני 6 חודשים עד 60 שנה שטופלו בעבר בטיפולים ניסיוניים או מאושרים עבור SMA למשך 90 ימים לפחות לפני קבלת Evrysdi. שלב הגיוס למחקר הסתיים (n=174).
  • RAINBOWFISH (NCT03779334) – מחקר בתווית פתוחה, רב-מרכזי, חד-זרועי, החוקר את היעילות, הבטיחות, הפרמקוקינטיקה והפרמקודינמיקה של risdiplam בתינוקות (n = 25~), מלידה ועד גיל שישה שבועות (בעת המנה הראשונה) עם אבחנה גנטית של SMA ושאינם מציגים עדיין תסמינים. שלב הגיוס למחקר הושלם במלואו.
  • MANATEE (NCT05115110) – מחקר קליני גלובלי שלב 2/3 להערכת הבטיחות והיעילות של GYM329 (RG6237), מולקולה נוגדת מיוסטטין המכוונת לגדילת שריר, בשילוב עם Evrysdi  לטיפול ב-SMA בקרב מטופלים בני שנתיים עד 10 שנים. בדצמבר 2021, ה- FDA העניק ל-GYM329  מעמד של תרופה יתומה  לטיפול במטופלים עם SMA. מחקר זה נמצא כיום בשלבי הגיוס.

Evrysdi קיבלה מעמד של תרופת PRIME מסוכנות התרופות האירופאית (EMA) בשנת 2018, ומעמד של תרופה יתומה ממנהל המזון והתרופות האמריקאי ((FDA ב-2017. בשנת 2021, Evrysdi קיבלה את פרס תגלית השנה בתחום התרופות מאת ה British Pharmacological Society  וכן את פרס Society for Medicines Research עבור תגלית בתחום התרופות. Evrysdi מאושרת כיום ביותר מ- 90 מדינות והוגשה לאישור ב- 16 מדינות נוספות.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה