משרד הבריאות מדווח ומדרג את שיעור מקרי ההדבקה בחיידקים מזהמים בבתי החולים (YNET)

דו”ח שפרסם משרד הבריאות מסכם את הדיווחים שהתקבלו בבתי החולים בשנת 2022 על שיעור והיארעות זיהומים בחיידקים מזהמים. בדו”ח, שנתונים ממנו פורסמו אמש ב-YNET, מדווח כי אלפי אנשים מתים מדי בשנה בעקבות חיידקים מזהמים בחדרי האשפוז בבתי החולים.  הדו”ח מתייחס ל”חיידקי התראה” שנרכשים על פי רב בבתי החולים.

לפי הפרסום ב-YNET, בית החולים שערי צדק נמצא כזה עם שיעור החיידקים הגבוה ביותר מבין בתי החולים הגדולים- 205 מקרים ביחס ל-100 אלף ימי אשפוז, לעומת 65 מקרים בסורוקה, הנתון הטוב ביותר בין מרכזי העל. את קבוצת בתי החולים הבינוניים מוביל וולפסון עם 111 מקרים לעומת 63 בבית החולים בני ציון. עם זאת, מצוין בדיווח כי למשל בוולפסון שיעור החיידקים היה נמוך משמעותית מזה של בית החולים לניאדו, שמוביל את המזהמים בקבוצת בתי החולים הקטנים, עם 195 מקרים.
בכתבה מובאים דברים של פרופ’ מיטשל שוואבר, מנהל היחידה הארצית למניעת זיהומים במשרד הבריאות: “העלייה בהיארעות אלח דם (מצב מסכן חיים המתפתח כשזיהום מעורר שרשרת תגובות בגוף, א”י) נרכש באשפוז, שנצפתה בין השנים 2019 ל־2021, נבלמה וירדה לזו של שנת 2019. יש לציין כי גם שיעורים אלה גבוהים מאוד. לאור התחלואה והתמותה הקשורות לאלח דם, עלינו להתמקד ולהתמיד בפעולות מניעה. מגמת העלייה בהיארעות CPE שנצפתה בשנת 2021 נמשכה ב־2022. מגמה זו אינה אחידה בכלל בתי חולים בארץ, אלא משתנה ממוסד למוסד. על בתי החולים עם שיעורי היארעות גבוהים והתפרצויות רחבות לנקוט בצעדים כדי לשפר את ההתמודדות עם CPE”.
בפרסום-YNET וכן דוברות בתי החולים השונים הגיבו לפרסום הדו”ח.
בית החולים סורוקה ברך על תוצאות הדו”ח. מנהל היחידה למניעת זיהומים בבית החולים, פרופ’ אברהם בורר, אמר “אנו שומרים על ההישג שלנו מספר שנים ברציפות ואף משפרים אותו משנה לשנה. הישג זה, שמשמעותו הצלת חיים מדי יום ביומו, מחייב הקפדה יתרה ללא פשרות על תהליכי מניעת זיהומים מצד כל אנשי הצוות במרכז הרפואי המעורבים בטיפול במטופל. בהיגיינת ידיים, בחיטוי וניקיון מיטביים של יחידת המטופל ושל הציוד בו נעשה שימוש, הכנת המזון, מיזוג האוויר, הכנת תרופות, ועוד. לצד אלה נדרשים ניטור ומעקב, הפקת לקחים ושיפור תהליכי העבודה”.  ד”ר שלומי קודש, מנהל סורוקה מרכז רפואי אוניברסיטאי, הוסיף: “ההישג המצוין, שמשמעותו הצלת חיים מידי יום, וההובלה הלאומית הם תוצר של מחויבות ללא פשרות של עובדות ועובדי סורוקה בכל המערכים – הקליניים, המינהליים והלוגיסטיים. מניעת זיהומים היא אחד האתגרים הגדולים במערכות בריאות בארץ ובעולם. ההישג המצוין, שמשמעותו הצלת חיים מידי יום, וההובלה הלאומית הם תוצר של מחויבות ללא פשרות של עובדות ועובדי סורוקה בכל המערכים – הקליניים, המינהליים והלוגיסטיים. ההמשכיות והעקביות בהישג זה ממחישה את התרבות הארגונית בסורוקה ואת הפעילות המשותפת בין המערכים ובין היחידות השונות כדי להבטיח שהמטופלים שלנו ירגישו בטוח”.
מבית החולים שערי צדק נמסר כי בית החולים משקיע רבות בפעילות למניעת זיהומים הן בתחום התשתיות והן בתחומי הניקיון וההקפדה על סביבה נקייה מזיהומים. לפי בית החולים, הדוח משקף רק תחום אחד שהוא חלק מפעילות רחבה של מניעת זיהומים בתחומים שונים ובמחלקות שונות בהם הנתונים של שערי צדק בהחלט טובים ומעידים על מיעוט זיהומים. בית החולים מתכוון ללמוד לעומק את הנתונים בדוח ונפעל כדי לשפר ככל הניתן את מצב התפתחות הזיהומים המצוינים בדו”ח.

מההמרכז הרפואי זיו נמסר כי  זיהומים עמידים הם אחד מהאיומים הגדולים שנמצאים בכל מקום ובכל בית-חולים עבור המטופלים. במרכז הרפואי זיו מטפלים בהם בכל הכוח והתוצאות מדברות בעד עצמן. דו”ח של משרד הבריאות בנוגע לרמת הזיהומים בבתי החולים מצא שזיו הוא בית החולים הקטן הנקי ביותר מזיהומים ד”ר שמעון אדלשטיין מנהל היחידה למניעת זיהומים במרכז הרפואי זיו בירך על התוצאה של בדיקת משרד הבריאות ומספר שמדובר בהישג גדול לצוותים הרפואיים של בית החולים: “צוות מניעת הזיהומים בזיו, המפקחת האפידמיולוגית מרים סודרי ומרכז תחום מניעת זיהומים האח טנוס שבלי ונועה בן סימון מזכירת היחידה – הם אלה שאמונים ופועלים כל השנה בתחום. יחד איתם יש בכל מחלקה ממונה למניעת זיהומים והם אלה שמטמיעים את הנהלים ומוודאים שאנו במסלול הנכון. עיקר ההצלחה שייכת לעובדי המרכז הרפואי. האכפתיות, ההקפדה על הנחיות היחידה, וההבנה ששמירה הדוקה אחר הנהלים תתרום לירידה בשכיחות המחוללים היציבים… מלחמה בזיהומים היא מאבק עיקש וארוך שמתחיל מהיגיינת ידיים וסביבת עבודה נקייה ככל הניתן ועד לפיקוח על שימוש באנטיביוטיקה למטופלים- וזאת כדי למנוע פיתוח עמידותם של חיידקים.”

לקריאת הנתונים המלאים:

[pdf-embedder url=”https://www.e-med.co.il/wp-content/uploads/2023/03/SIKUM-NETUNIM-HAIDAKIM.pdf” title=”SIKUM NETUNIM HAIDAKIM”]

לפתיחה בחלון חדש

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה