ועדת הבריאות אישרה את תקנות הרוקחים ליישום רפורמת התמרוקים, שתיכנס לתוקף ב-1 לאפריל (דוברות ועדת הכנסת)

ועדת הכנסת - תמרוקים דני שם טוב צלם

משרד הבריאות הסכים להסיר 4 החמרות מתוך 7 ביחס לרשימת החומרים האסורים והמוגבלים האירופאית, בהם מגבלה על ריכוז של אלכוהול בתמרוקים. בנוגע לסימון מוצרים הסכים משרד הבריאות לוותר על הדרישה לציין על גבי המוצר את מדינת הייצור הספציפית באיחוד האירופאי ויסתפק בציון ייצור באיחוד האירופאי (EU) בלבד.

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה את תקנות הרוקחים (תמרוקים) ליישום רפורמת התמרוקים, בדיון בהשתתפות מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ומנכ”ל משרד הכלכלה אמנון מרחב.  בפתח הדיון אמר יו”ר הוועדה ח”כ אוריאל בוסו: “לאחר כמעט עשור של דיונים ומהלכים שמטרתם להפחית את הרגולציה ובכך להוזיל את מחירי התמרוקים בישראל, הצלחנו לצמצם בוועדה ככל שניתן את הפערים בין משרדי הכלכלה והבריאות ולהגיע לנוסח מיטבי לטובת אזרחי ישראל”.

לאחר התיקונים מספר החומרים המוגבלים שבנוגע להם יהיה הבדל בין התקינה האירופאית לתקנות בישראל יעמוד על 3 בלבד, מתוך כ-2,500 חומרים. סעיף זה וסעיף נוסף שנותר במחלוקת אושרו כהוראת שעה עד יוני 2024.

במהלך הדיון אמש התייחסו מנכ”לי המשרדים לפערים שנותרו בין המשרדים:
מנכ”ל משרד הכלכלה אמנון מרחב אמר: “הטיעון שאתם מצילים את הציבור בישראל ממוות בטוח לא מקובל עלינו. לא הוצגו בפנינו שום נתונים שיכולים לתמוך בהחמרה של התקנות הישראליות אל מול אירופאיות ולא הונחה על השולחן שום הערכת סיכונים מפורטת לגבי מוצרים שיישארו בחוץ.  אני לא השתכנעתי בסיכון לציבור, אלא בזהירות ושמרנות יתר. כל החרגה כזאת גורמת ליצרנים להדיר את מוצריהם מהשוק הישראל וזה מעלה כאן את המחירים שלנו מיידית”.

מנכ”ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב השיב: “היו דיונים רבים של אנשי מקצוע ואנחנו לא מוכנים לקחת את אחריות על דברים שעומדים שניגוד להערכות המקצועיות שלנו. אם יבואו ויראו לנו שהוראה שלנו חוסמת טווח רחב של מוצאים אני מתחייב להגיע לוועדה וליזום שינוי. אנחנו לא מקלים ראש ביכולת שלנו לתרום לסחר חופשי, אבל שלא יחשבו שמחר תהיה פה דרמה. גם אם היינו מאמצים את התקן האירופי באופן מלא, חסמי הייבוא בישראל ברובם לא נובעים מרגולציית הבריאות. ראינו את זה גם בתחום המזון”.

נציגי משרד הבריאות פירטו בדיון את השינויים שנכללו בתקנות ביחס לתקן האירופי, בהתייחס לחומרים אסורים ומוגבלים, וכן באשר לחובת סימון ואזהרות על גבי המוצרים. רותי אלגוזי, מנהלת יחידת תנאי ייצור נאותים בתמרוקים במשרד הבריאות הציגה את הפערים ברשימת החומרים האסורים והמוגבלים. לדבריה ההבדלים נובעים מ”פערים טכניים, שמקורם בהבדלים במבנה הרגולטורי בישראל ובאירופה ואינם מהווים חסם לייבוא”. בין היתר מדובר בהגבלות על מי חמצן בתמרוקים להלבנת שיניים, סימון פלואוריד במשחות שיניים, מגבלה על ריכוז חומרים שמכילים תמציות הדרים בחומרים שיוצאים איתם לשמש ומגבלה על שימוש בננו חלקיקים בתמרוקים. ד”ר אסנת לוקסנבורג, ראש חטיבת טכנולוגיות במשרד הבריאות הסבירה את המגבלות על ננו חלקיקים: “ננו זו טכנולוגיה חדשה יחסית שנכנסה לפני כמה שנים. יש מגמה קיימת של רכיבים שמצטברים ברקמות ואי אפשר לראות את ההשפעה המיידית. אנחנו סבורים שלאורך שנים זה עלול לגרום נזק  וכדאי לנקוט במשנה הזהירות. זה ניהול הסיכונים הבריאותי שלנו”. רינת בכר, מנהלת מחלקת תמרוקים במשרד הבריאות התייחסה למגבלות הנוגעות לחומרים המכילים תמציות הדר בחשיפה לשמש: באירופה מאובחנים פי 3 אנשים עם מלנומה ביחס לישראל וזה בזכות מאמצים כבירים של משרד הבריאות כבר 30 שנה במגוון תחומים, בהם הגנה מהשמש. חייבים לשמור על ההישג הזה ולשמר את הרגולציה ולא להיצמד לאירופה רק לשם העיקרון, כי כאן זה לא נכון”.

ח”כ דן אילוז התנגד לנוסח התקנות שהוצג ואמר: “מי שיצביעו בעד התקנות האלו יצביעו בעד יוקר המחיה ואני קורא לחבריי להצביע נגדן. המסקנה היא שמי שמקדם רגולציה מיותרת מקדם את המשך יוקר המחיה. הגורם הכי משמעותי ליוקר המחיה בישראל הוא הרגולציה המיותרת, שתמיד באה מתוך כוונות טובות, אך סוגרת את השוק לתחרות אמיתית. מי שמצביע בעד הרגולציה הזאת לא יוכל אחר כך לטעון שהוא חברתי או דואג ליוקר המחיה. נבחרנו על מנת לפעול למען שוק חופשי ותחרות לטובת הורדת מחירים ולמען אזרחי ישראל”.

ד”ר נורית הראל, ד”ר פישר קראה במהלך הדיון לאשר את התקנות ואמרה: “הדיון והתקנות מתייחסים בעיקר ליבוא המקביל ופחות לייצור המקומי שמעסיק אלפי עובדים בישראל. אני מלווה את התקנות האלה כבר 8 שנים. אנחנו מייצאים לאירופה, לארה”ב וליפן, כל אחד לפי התקן שלו וכיום אנחנו נערכים לכניסת הרפורמה לתוקף בעלויות גבוהות, אל תחזירו אותנו אחורה”.

ההודעה הועברה על ידי דוברות ועדת הבריאות של הכנסת. תמונת כותרת: דני שם טוב

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    תוצאות מבטיחות לטיפול התחלתי משולש בחולים עם סוכרת מסוג 2 (Diabetes, Obesity and Metabolism)

    טיפול משולש הכולל מטפורמין, Dapagliflozin ו-Saxagliptin מהווה גישת טיפול יעילה ובטוחה לחולים עם סוכרת מסוג 2 שלא קיבלו טיפול תרופתי קודם, בהשוואה להגברת עצימות הטיפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Diabetes, Obesity and Metabolism. ההנחיות הנוכחיות ממליצות על טיפול משולב מוקדם להפחתת הסיכון לסיבוכי סוכרת ומניעת אינרציה קלינית בחולים עם סוכרת מסוג 2. […]

  • היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    היעילות והבטיחות של Donidalorsen כנגד אנגיואדמה תורשתית (N Engl J Med)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת New England Journal of Medicine עולות עדויות חדשות התומכות במתן Donidalorsen כטיפול מניעתי בחולים עם אנגיואדמה תורשתית לאחר שהוכח כי הטיפול התרופתי הפחית את שיעור התלקחויות המחלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אנגיואדמה תורשתית הינה הפרעה נדירה, המתאפיינת באירועים חוזרים של נפיחות העלולה להיות מסכנת-חיים.  טיפול מונע ארוך-טווח עשוי […]

  • טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    טיפול ב-Pantoprazole מגן מפני דימום מדרכי עיכול עליונות בחולים תחת הנשמה פולשנית (N Engl J Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת New England Journal of Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים תחת הנשמה פולשנית, טיפול ב- Pantoprazole הפחית משמעותית את הסיכון לדימום משמעותי קלינית מדרכי עיכול עליונות, ללא השפעה משמעותית על הסיכון לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא ידוע אם טיפול במעכבי תעלות מימן מועיל או […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה