צריכת מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לנגעים טרום-ממאירים במעי הגס והרקטום (J Nat Cancer Inst)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of the National Cancer Institute מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי צריכת מזון אולטרה-מעובד מלווה בסיכון מוגבר לנגעים טרום-ממאירים במעי הגס והרקטום.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מצטברות עוד ועוד עדויות הנוגעות להשפעה השלילית של צריכת מזון אולטרה-מעובד. עם זאת, לא ברור אם להרגלי תזונה אלו עשויה להיות השפעה על הסיכון להתפתחות נגעים טרום-ממאירים במעי גס ורקטום.

החוקרים התבססו על נתוני המחקרים Nurses’ Health Study, Nurses’ Health Study II ו-Health Professionals Follow-up Study, שכללו נתונים אודות 142,052 משתתפים שעברו לפחות בדיקה אנדוסקופית אחת של מערכת העיכול התחתונה לאורך המעקב.

במהלך 18-20 שנות מעקב זוהו 11,644 חולים עם אדנומה קונבנציונאלית ו-10,478 נגעים משוננים. בהשוואה למשתתפים בחמישון העליון של צריכת מזון אולטרה-מעובד, באלו בחמישון העליון תועד סיכון מוגבר לאדנומה קונבנציונאלית (יחס סיכויים של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.11-1.26) ונגעים משוננים (יחס סיכויים של 1.20, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.28).

תוצאות דומות תוארו עם פוליפים בסיכון גבוה (כלומר, אדנומות מתקדמות ונגעים משוננים בקוטר 10 מ”מ ומעלה; יחס סיכויים של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.07-1.28).

קשרים אלו נחלשו מעט, אך נותרו מובהקים סטטיסטית לאחר תקנון נוסף למדד מסת הגוף, מדד דפוס תזונה מערבית, או גורמים תזונתיים פרטניים (סיבים, חומצה פולית, סידן וויטמין D).

הוצאות נותרו ללא שינוי לאחר הוצאת בשר מעובד מהצריכה הכוללת של מזון אולטרה-מעובד.

החקרים מסכמים וכותבים כי צריכה רבה יותר של מוצרי מזון אולטרה-מעובדים מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות נגעים טרום-ממאירים במעי גס ורקטום. להערכתם, מדובר בגורם סיכון הפיך וניתן לקדם התערבויות המתמקדות בהרגלי תזונה אלו כחלק מהמאמצים למניעת סרטן מעי גס ורקטום.

J Nat Cancer Inst, Feb 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה