מטופלים רבים אינם משלימים בדיקת קולונוסקופיה גם לאחר תוצאה חיובית בבדיקת דם סמוי בצואה (JAMA Network Open)

קרוב למחצית מהמטופלים עם תוצאה חיובית בבדיקת דם סמוי בצואה לא השלימו בדיקת קולונוסקופיה בעקבות זאת, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מארצות הברית שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. מהנתונים עולה כי הרופאים היו מופתעים באופן גורף מכך שהמטופלים שלהם לא השלימו את הנדרש.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי ישנה חשיבות רבה לזיהוי מוקדם של סרטן מעי גס ורקטום, כאשר במקרים בהם הממאירות מאובחנת מוקדם, 90% מהחולים צפויים לשרוד לפחות חמש שנים נוספות. הדיוק של בדיקות צואה נעה בין 71% ועד 92% וצלויה בסוג בדיקות הסקר.

בדיקות סקר לסרטן מעי גס ורקטום מומלצות בארצות הברית מגיל 45 שנים, בהתאם להנחיות של פאנל מומחים בלתי-תלוי. באלו בסיכון ממוצע ניתן להתחיל בבדיקות סקר מבוססות-צואה, בדומה לנעשה במחקר הנוכחי.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את הנתונים אודות 32,769 מטופלים בגילאי 50-75 שנים, אשר השלימו בדיקת דם סמוי בצואה בין ינואר 2017 ועד יוני 2020.

מהנתונים עולה כי 56% מהמטופלים קבעו בדיקות קולונוסקופיה בתוך שנה בעקבות תוצאות הבדיקה. המטפלים בחולים שלא השלימו קולונוסקופיה דיווחו כי ייתכן וחשש מאי-נוחות בזמן הבדיקה שיחק תפקיד בהחלטות המטופלים.

החוקרים מצאו כי הסבירות לקבוע בדיקת קולונוסקופיה בהמשך הושפעה מגזע המטופל, מוצא אתני, סוג ביטוח וסוג בדיקת הסקר בשימוש. גורמים סוציו-אקונומיים ומגפת הקורונה לווה בשיעורים נמוכים יותר משמעותית של השלמת בדיקות קולונוסקופיה.

החוקרים מציינים כי חלק קטן ממערכת הבריאות עקבו בכדי לבחון אם מטופלים השלימו בדיקות קולונוסקופיה לאחר תוצאה חיובית בבדיקת דם סמוי בצואה.

JAMA Network Open, 2023

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה