בינה מלאכותית עשויה לסייע בשיפור דיוק הערכת גיל היריון (JAMA Netw Open)

מודלי בינה מלאכותית שאומנו לנתח בדיקות אולטרה-סאונד עשויים לסייע בהערכה מדויקת יותר של גיל היריון משוער, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי אולטרה-סאונד עוברי מהווה את בדיקת ההדמיה העיקרית בזמן היריון ומספק מידע חשוב להנחיית הטיפול באם ובעובר, כולל הערכת גיל היריון וההערכת הפרעות גדילה של העובר. כיום, הערכת גיל היריון משוער מבוסס על מדידות ביומטריות של העובר, דוגמת היקף ראש, היקף בטן או אורך ירך. מאחר והערכת גיל ההיריון מבוססת על הניסיון של מבצעי בדיקת אולטרה-סאונד והכישורים שלהם, החוקרים ביקשו לפתח מערכת בינה מלאכותית שתסייע בהערכת גיל ההיריון ופיתחו שלושה מדולי בינה מלאכותית.

המודל הראשון ניבא את גיל ההיריון על-בסיס תמונות אולטרה-סאונד עובר שנלקחו במהלך מדידות ביומטריות, המודל השני ניתח סרטונים באורך 5-10 שניות שנלקחו מיד לפני שמירת התמונות והמודל השלישי, הקרוי מודל אנסמבל, בחן הן את התמונות והן את הסרטונים הקצרים.

המודלים הוכשרו ונבחנו על נתונים פרוספקטיביים ממחקר FAMLI (או Fetal Age Machine Learning Initiative), אשר כלל נשים הרות, שעברו הערכה ידנית של גיל ההיריון באמצעות מכשירי אולטרה-סאונד כאשר מודלי בינה מלאכותית היו מכובים. החוקרים חילקו באקראי את המשתתפות לקבוצת אימון, קבוצת התאמות וקבוצת בדיקה.

קבוצת הבדיקה כללה 404 משתתפות (גיל ממוצע של 404 נשים) שהשלימו 677 ביקורי מחקר.

המודל המבוסס על תמונות היה מדויק יותר בהערכת גיל ההיריון לעומת מדידות ביומטריות סטנדרטיות (הבדל ממוצע בטעות ממוצעת אבסולוטית של 1.13- ימים), כמו גם המודל המבוסס על סרטונים קצרים (הבדל ממוצע בטעות ממוצעת אבסולוטית של 1.48- ימים) ומודל אנסמבל (הבדל ממוצע בטעות ממוצעת אבסולוטית של 1.51- ימים).

מניתוח לפי תתי-קבוצות עלה כי מודלי בינה מלאכותית הדגימו תוצאות טובות במהלך הטרימסטרים השני והשלישי., עם מכשירים ובמדינות שונות.

בטרימסטר השלישי היתרון היחסי של הדיוק של מודלי בינה מלאכותית בהשוואה למדדים ביומטריים סטנדרטיים היה גדול עוד יותר. נקודה זו חשובה במיוחד מאחר והערכת גיל ההיריון בטרימסטר השלישי חשובה לניהול סיבוכים וקבלת החלטות קליניות אודות מועד הלידה.

החוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון אם שילוב בינה מלאכותית עשוי להפחית זמני בדיקה ולסייע להקל על העומס המוטל על צוותים רפואיים.

 

JAMA Netw Open, Jan 2023

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה