ההשפעה של איזון אינטנסיבי של לחץ הדם על רמות טרופונין ופפטידים נטריאורטיים (Circulation)

במאמר שפורסם בכתב העת Circulation מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי איזון אינטנסיבי של לחץ דם סיסטולי הפחית רמות טרופונין לבבי (Cardiac Troponin T), דרך ההשפעה של הפחתת לחץ דם סיסטולי על סינון גלומרולארי ירוד. מנגד, איזון אינטנסיבי של לחץ הדם הסיסטולי הפחית רמות NT-proBNP.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לאור החשיבות האפשרית של נזק לבבי והפעלה נוירו-הורמונאלית במסלולים המובילים מיתר לחץ דם לאי-ספיקת לב, הם ביקשו לבחון אם איזון אינטנסיבי של לחץ דם סיסטולי עשוי להביא להפחתת רמות טרופונין לבבי ו-NT-proBNP.

במסגרת המחקר נמדדו רמות טרופונין לבבי ו-NT-proBNP בתחילת המחקר ושנה אחת לאחר אחסון דגימות במחקר SPRINT (או Systolic Blood Pressure Intervention Trial). שינויים בסמנים נבחנו באופן רציף בסולם לוגריתמי ובהתאם לקטגוריות שהוגדרו מראש (עליה של 50% ומעלה, ירידה של 50% ומעלה, או שינוי קטן מ-50%).

ניתוח סטטיסטי שימש להערכת ההשפעה של איזון אינטנסיבי של לחץ הדם הסיסטולי על השינויים הרציפים והקטגוריאליים ברמות הסמנים. עוד בחנו החוקרים את הקשר בין שינויים בסמנים אלו על אי-ספיקת לב ותמותה.

ההקצאה האקראית לאיזון אינטנסיבי של לחץ דם סיסטולי, בהשוואה לאיזון סטנדרטי של לחץ הדם, הוביל לעליה של 3% בריכוז טרופונין לבבי לאורך שנה אחת (יחס ממוצע גיאומטרי של 1.03, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.04) ושיעור גבוה יותר של משתתפים עם עליה של לפחות 50% (יחס סיכויים של 1.47, רווח בר-סמך 95% של 1.13-1.90).

מנגד, בקרב חולים שחולקו באקראי לאיזון אינטנסיבי של לחץ הדם הסיסטולי תועדה ירידה של 10% בריכוז NT-proBNP (יחס ממוצע גיאומטרי של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.87-0.93) וסיכוי נמוך יותר להשגת עליה של 50% ומעלה ברמות NT-proBNP (יחס סיכויים של 0.57, רווח בר-סמך 95% של 0.46-0.72).

הקשר בין הקצאת הטיפול על שינויים ברמות טרופונין לבבי נחלש משמעותית לאחר תקנון לשינויים בקצב הפינוי הגלומרולארי המשוער לאורך המעקב, בעוד שהקשר עם הטיפול ורמות NT-proBNP נחלש לחלוטין לאחר תקנון לשינויים בלחץ דם סיסטולי.

עליה ברמות טרופונין לבבי ו-NT-proBNP מתחילת המחקר ועד לאחר שנה אחת לווה בסיכון מוגבר לאי-ספיקת לב ותמותה, ללא אינטראקציה משמעותית לפי קבוצת הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר הנוכחי מדגישים את החשיבות של גורמים לא-לבביים המשפיעים על רמות הסמנים בדם ומעלים שאלות אודות החשיבות האפשרית של טרופונין לבבי כסמן לאי-ספיקת לב או תמותה במחקרים להערכת הפחתת לחץ דם סיסטולי.

 

Circulation, Dec 19, 2022

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה