אספירין אינו מפחית את הסיכון לשברים ועשוי להביא לעליה בסיכון לנפילה חמורה (JAMA Int Med)

במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Internal Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בקרב קשישים בריאים, טיפול יומי באספירין אינו מפחית את הסיכון לשברים ועשוי אף להביא לעליה בסיכון לנפילה חמורה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נפילות ושברים מופיעים בשכיחות גבוהה באוכלוסייה המבוגרת ובעבר הוצע כי אספירין עשוי להגן מפני שברים ולהאט אובדן עצם. לאור זאת, הם השלימו תת-מחקר של מחקר ASPREE במטרה להבין טוב יותר אם טיפול יומי באספירין במינון 100 מ”ג עשוי להפחית את הסיכון לשברים או נפילה חמורה בקשישים בריאים.

החוקרים התמקדו באירועי שברים ונפילות חמורות שהובילו לפניה לבית חולים ובחנו את הנתונים אודות למעלה מ-16,000 מטופלים בגיל חציוני של 74 שנים (55% נשים). הם זיהו 2,865 שברים ו-1,688נפילות חמורות לאורך מעקב של 4.6 שנים.

מהנתונים עולה כי אין הבדלים בין קבוצת ההתערבות וקבוצת הביקורת בכל הנוגע לסיכון לשבר ראשון (יחס סיכון של 0.97, רווח בר-סמך 95% של 0.87-1.06), אך טיפול באספירין לווה בסיכון מוגבר משמעותית לנפילות חמורות (884 לעומת 804 נפילות; יחס שיעורי היארעות של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.33).

התוצאות נותרו ללא שינוי למרות ניתוח נתונים שכלל תקנון למשתנים המשפיעים על הסיכון לנפילה ושברים.

סך כולל של 884 אירועי נפילה חמורה תועדו בפחות מ-10% מהמשתתפים בזרוע הטיפול באספירין, בהשוואה ל-804 אירועי נפילה חמורה ב-8.2% מהחולים בזרוע הפלסבו (יחס שיעורי היארעות של 1.17, רווח בר-סמך 95% של 1.03-1.33).

בקרב מטופלים באספירין תועד מספר גדול יותר של אירועי נפילה חמורה, בין אם מדובר באירוע יחיד או מספר אירועים, אשר דרשו פניה לבית חולים, עם או ללא שבר.

החוקרים מציינים כי העלייה באירועי נפילה חמורה בקרב מטופלים באספירין לא הייתה צפויה וייתכן ונבעה מנטייה מוגברת לנפילה או פציעות בדרגה חמורה יותר, ללא שברים, עקב הנפילה. ההשערה המקורית הייתה כי אספירין עשוי להפחית את הסיכון לנפילות ע”י האטת ההידרדרות הגופנית הודות להפחתת אירועים קרדיווסקולאריים וצרברווסקולאריים הודות להשפעה נוגדת-טסיות ו/או הפחתת הידרדרות קוגניטיבית ע”י הגנה מפני מחלת אלצהיימר ו/או דמנציה וסקולארית – גורמי סיכון מוכרים היטב לנפילות.

 

JAMA Int Med, Nov 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה