הפסקת עישון עשויה להפחית את הסיכון לאי-ספיקת לב (JACC Heart Failure)

בהשוואה לאלו הממשיכים לעשן באותו היקף, באלו שדיווחו על הגדלת היקף העישון תועד סיכון מוגבר לאי-ספיקת לב ובאלו שהפסיקו לעשן חלה ירידה בסיכון לאי-ספיקת לב, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו JACC Heart Failure.  יתרה מזאת, בקרב אלו שהפחיתו את היקף העישון אך לא הפסיקו לעשן כליל נרשמה ירידה בסיכון למחלת הלב, בהשוואה לאלו שהמשיכו לעשן באותו היקף.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העדויות הזמינות מציעות כי עישון הינו גורם סיכון לאי-ספיקת לב באופן שאינו תלוי בגורמי סיכון מסורתיים. עישון מעלה את הסיכון למחלת עורקים כלילית, גורם עיקרי לאי-ספיקת לב, וכן עלול לפגוע בתפקוד הלב.

במחקר הרטרוספקטיבי התבססו החוקרים על נתונים ממאגר Korean National Health Insurance System ואספו מידע אודות 778,608 מעשנים פעילים. הם בחנו את ההשפעות של שינוי הרגלי עישון על התפתחות אי-ספיקת לב בקרב משתתפים שעברו בדיקות סקר בשנת 2009 ו-2011.

המשתתפים במחקר סווגו לאלו שהפסיקו לעשן בין שתי בדיקות הסקר; אלו שדיווחו על ירידה של 20% ומעלה בהיקף עישון הסיגריות בכל יום אך לא הפסיקו כליל; אלו שהמשיכו לעשן בהיקף דומה; ואלו שדיווחו על עליה של לפחות 20% בהיקף הסיגריות היומי. המשתתפים סווגו עוד לאלו שדיווחו על עישון קל (פחות מ-10 סיגריות ביום), בינוני (10-19 סיגריות ביום) או כבד (20 סיגריות ומעלה כל יום).

בין 2009 עד 2011, קרוב למחצית מהמשתתפים (47.9%) המשיכו לעשן בהיקף דומה, 21.9% הפחיתו את היקף העישון, 14.5% הפסיקו לעשן כליל ו-15.9% דיווחו על עליה בהיקף עישון סיגריות.

בהשוואה לאלו שדיווחו על עישון בהיקף דומה, בקרב אלו שדיווחו על הגברת היקף העישון נרשמה עליה בסיכון לאי-ספיקת לב (יחס סיכון של 1.06, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.10) ובקרב אלו שהפסיקו לעשן נרשמה ירידה בסיכון למחלת הלב (יחס סיכון של 0.86, רווח בר-סמך 95% של 0.83-0.90). בקרב מעשנים כבדים שהפסיקו לעשן תועד סיכון נמוך יותר לאי-ספיקת לב, בהשוואה למעשנים כבדים שהמשיכו לעשן בהיקף דומה (יחס סיכון מתוקן של 0.90, רווח בר-סמך 95% של 0.85-0.95).

הסיכון לאי-ספיקת לב היה מעט גבוה יותר בקרב אלו שהפחיתו בתדירות עישון, בהשוואה לאלו שהמשיכו לעשן בהיקף דומה (יחס סיכון מתוקן בקרב אלו שהפחיתו לפחות 50% בהיקף העישון עמד על 1.06, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.11; יחס סיכון מתוקן בקרב אלו שהפחיתו פחות מ-50% בהיקף העישון עמד על 1.04, רווח בר-סמך 95% של 1.00-1.08).

הקשר בין היארעות אי-ספיקת לב ובין שינוי הרגלי עישון היה בולט יותר בגברים ובמטופלים צעירים יותר בגילאי 40-65 שנים. ללא תלות בהיקף העישון ההתחלתי, הפסקת עישון לוותה בסיכון מופחת לאי-ספיקת לב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על ההשפעות החיוביות של הפסקת עישון להפחתת הסיכון לאי-ספיקת לב וכי אלו בולטות יותר בקרב צעירים. למרות שהפסקת עישון חיובית בכל קבוצות הגיל, התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר.

 

JACC Heart Failure, Oct 2022

 

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה