אל-וסת נפוצה בקרב נשים לאחר טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד (מתוך כנס ESMO)

למעלה ממחצית מהנשים שקיבלו טיפול כימותרפי כנגד סרטן שד ממוקם דיווחו על אל-וסת ממושך ארבע שנים לאחר האבחנה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מצרפת שכלל נשים שהיו לפני-מנופאוזה בעת האבחנה והוצגו במהלך כנס ESMO. יתרה מזאת, הנתונים העידו כי לאל-וסת על-רקע כימותרפיה השפעה משמעותית על איכות החיים של הנשים.

החוקרים התבססו על מאגר CANTO (CANcer Toxicities), מחקר עוקבה פרוספקטיבי, רב-מרכזי, שכלל נשים עם סרטן שד בשלב I-III. מדגם המחקר כלל 12,000 נשים מ-26 מרכזי סרטן בצרפת, אשר היו במעקב לאורך חמש שנים לאחר טיפול כנגד סרטן שד ממוקם.

החוקרים בחנו את הנתונים הנוגעים לנשים לפני מנופאוזה עם סרטן שד, בגילאי 50 שנים ומטה בעת האבחנה, אשר קיבלו טיפול כימותרפי. ניתוח הנתונים כלל 1,676 נשים בגיל ממוצע של 42.2 שנים; 31% היו מתחת לגיל 40 שנים. בסך הכול, 745 נשים היו במעקב ארבע שנים לאחר האבחנה.

משלב טיפול כימותרפי באנתרציקלינים ועל-בסיס טקסנים ניתן ל-91% מהנשים לפני או אחרי ניתוח. היתר קיבלו אחד משני התכשירים. בנוסף, 75% קיבלו טיפול הורמונאלי ו-25% קיבלו טיפול ב-Trastuzumab (הרספטין).

מהנתונים עולה כי 83.1% מהנשים דיווחו על אל-וסת על-רקע כימותרפיה שנה לאחר האבחנה. מבין 745 נשים עם נתוני מעקב לאחר ארבע שנים ומעלה, 58% דיווחו על אל-וסת ממושך משנית לכימותרפיה. בחלק מהנשים המחזורים המשיכו, במרבית המקרים בין השנה הראשונה והשנייה לאחר האבחנה.

ממצאי המחקר עולים בקנה אחד עם מחקרים קודמים: גיל מבוגר יותר בעת האבחנה, קבלת טיפול הורמונאלי, משלב אנתרציקלינים וטיפול מבוסס-טקסנים ומדד מסת גוף נמוך יותר לווה בשיעורים גבוהים יותר של אל-וסת על-רקע טיפול כימותרפי. מנגד, טיפול ב-Trastuzumab בלבד ועם אנתרציקלינים בלבד לווה סיכון נמוך יותר להתפתחות אל-וסת.

מניתוח נתונים שהתמקד בקבוצות גיל עלה כי בנשים צעירות יותר תועד סיכוי גבוה יותר להישנות מחזורי ווסת. ממצאים אלו היו נכונים שנה לאחר האבחנה ב-45% מהנשים בגילאי 18-34 שנים ורק ב-7% מאלו מעל גיל 40 שנים. באשר לאל-וסת ממושך על-רקע טיפול כימותרפי לאחר ארבע שנים, השיעורים המקבילים עמדו על 26% ו-78%, בהתאמה.

החוקרים מצאו כי בנשים מתחת לגיל 34, תועד סיכוי של כ-50% להישנות מחזורי ווסת, גם לאחר אל-וסת לאורך שנתיים. באלו בגילאי 35-40 שנים תועד סיכוי של 30% לחזרת המחזורים החודשיים, גם לאחר אל-וסת למשך שנתיים.

לבסוף, במרבית הנשים במחקר תועד קשר בין אל-וסת ממושך על-רקע טיפול כימותרפי ובין ירידה באיכות החיים. מעבר לסיכון מוגבר להפרעת קשב וריכוז וירידה בתפקוד המיני, בנשים בהן לא תוארה הישנות מחזורים חודשיים לאחר ארבע שנים תועדה שכיחות גבוהה יותר של תופעות לוואי ארוכות טווח על-רקע הטיפול הכימותרפי, כולל יובש בפה, שינוי בטעם, גלי חום, כאבי ראש ונשירת שיער.

 

מתוך כנס ESMO

 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה