האם שעת ארוחת הבוקר עשויה להשפיע על הסיכון לסרטן שד בנשים? (Front Nutr)

בקרב נשים הנוהגות לאכול ארוחת בוקר בשעה מאוחרת ייתכן סיכון מוגבר להופעת סרטן שד, בהשוואה לאלו הנוהגות לאכול ארוחת בוקר בשעה מוקדמת, כאשר הקשר בולט במיוחד בקרב נשים לפני-מנופאוזה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Frontiers in Nutrition.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הרגלי אכילה סירקדיאניים, המוגדרים כאכילה בשעות היום וצום בלילה, נקשרו עם הסיכון לסרטן שד במחקרים קודמים. כעת ביקשו החוקרים להבין טוב יותר את הקשר בין משך הצום בשעות הלילה ומועד אכילת ארוחת בוקר אל מול הסיכון לסרטן שד.

החוקרים בחנו את הנתונים אודות 1,181 נשים עם סרטן שד ו-1,326 ביקורות ממחקר Multicase-Control Study מספרד בשנים 2008 עד 2013.  ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין משך צום בשעות הלילה ומועד ארוחת הבוקר ובין הסיכון לסרטן שד בכלל הנשים ולאחר חלוקה לפי מצב מנופאוזה. המודלים תוקננו לגיל, מרכז, השכלה, סיפור משפחתי של סרטן שד, גיל בעת מנארכה, מספר ילדים, הנקה, גיל בעת לידה ראשונה, מדד מסת גוך, שימוש באמצעי מניעה וטיפול הורמונאלי חליפי.

מהנתונים עולה כי ארוחת בוקר בשעה מאוחרת יותר לוותה בעליה לא-מובהקת סטטיסטית בסיכון לסרטן שד (יחס סיכויים של 1.05, רווח בר-סמך 95% של 0.95-1.16, לכל עליה בשעה במועד הארוחה). קשר זה היה בולט יותר בקרב נשים לפני-מנופאוזה, בהן כל עיכוב של שעה בארוחת הבוקר לווה בעליה של 18% בסיכון לסרטן שד (יחס סיכויים של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 1.01-1.40). הקשר הנ”ל לא תואר בקרב נשים לאחר מנופאוזה.

החוקרים לא זיהו קשר בין משך הצום בשעות הלילה ובין הסיכון לסרטן שד לאחר תקנון למועד אכילת ארוחת הבוקר.

החוקרם מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על השפעה אפשרית של שעת ארוחת הבוקר על הסיכון לסרטן שד בנשים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים להערכת דפוסי התזונה לפי שעות היום אל מול הסיכון למחלות ממאירות.

 

Front Nutr, Aug 11, 2022

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה