גורמים המסייעים בזיהוי חולים עם כאבי חזה בהם צפויה תועלת לבדיקת CTA של הלב (Am J Cardiol )

ממחקר חדש עולה כי לבדיקת CTA (CT Angiography) של הלב צפויה תועלת בנשים מתחת לגיל 65 שנים ובגברים מתחת לגיל 55 שנים עם כאב חזה חד, החשוד לתסמונת כלילית חריפה.

החוקרים מסבירים כי המסר העיקרי העולה מהמחקר הוא כי לא בכל החולים צפויה תועלת דומה מהבדיקה, עובדה חשובה מאחר שהבדיקה כרוכה במתן חומר ניגוד וקרינה, ויש לחשוף רק את החולים הצפויים לתועלת לתופעות הלוואי האפשריות.

החוקרים מוסיפים כי מצטברות עוד ועוד עדויות לפיהן CTA של הלב עשוי לסייע בהערכת חולים עם כאב חזה חד. עם זאת, עדיין לא-ברור באילו חולים התועלת האבחנתית הגבוהה ביותר.

במטרה לבחון את הנושא, החוקרים עקבו אחר 368 חולים, שתלונתם העיקרית היא כאב חזה חד והערכה שאינה חד-משמעית (ממצאים לא-אבחנתיים בבדיקת אקו-לב, מרקרים לבביים שליליים), שעברו בדיקת CTA של הלב במטרה לשלול אוטם לבבי. גיל החולים הממוצע עמד על 52.7 שנים, 61% היו גברים ו-8% עם תסמונת כלילית חריפה.

נוכחות היצרות כלילית משמעותית בבדיקת CTA והיארעות תסמונת כלילית חריפה עלו עם הגיל, הן בקרב גברים והן בקרב נשים (p<0.001).

החוקרים מציינים כי מהתוצאות עולה כי בדיקת CTA של הלב בחולים המתקבלים עם כאב חזה חד שימושית בעיקר בנשים מתחת לגיל 65 שנים ובגברים מתחת לגיל 55 שנים. לממצאים אלו עשויות להיות השלכות משמעותיות על הטיפול בחולים אלו.

בנשים מתחת לגיל 65, רגישות בדיקת CTA של הלב עומדת על 100%, עם סגוליות של 87% . בגברים, הרגישות עומדת על 100% באלו מתחת לגיל 45 שנים ועל 80% בגברים בין הגילאים 45-54 שנים. הסגוליות בגברים מתחת לגיל 55 שנים עולה על 88.2%.

מנגד, הדיוק האבחנתי היה צנוע מאוד בגברים ונשים מבוגרים יותר, עדות לחשיבות המוגבלת של הבדיקה בחולים אלו. לאור זאת, רופאים צריכים להיעזר בקריטריון הפשוט (גיל ומגדר) לקבוע באילו מקרים יש מקום לבדיקת CTA בחדר המיון.

Am J Cardiol2009;104:1165-1170

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה