מהו שיעור הזיהומים בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ? (מתוך JAMA)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר פרוספקטיבי חדש אשר פורסם בגיליון נובמבר של הירחון Journal of the American Medical Association (JAMA) עולה כי כמחצית מהחולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ סובלים מזיהום כלשהו, וכי חולים אלו מצויים בסיכון כפול לתמותה בהשוואה לחולים שאינם סובלים מזיהום. בנוסף, מצאו החוקרים כי משך אשפוז ארוך מהווה גורם סיכון לזיהום.

במחקרם זה ביקשו החוקרים לקבוע עד כמה נפוצים זיהומים בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ ברחבי העולם. לשם כך נאסף מידע לגבי 1,265 יחידות טפנ”צ משבעים וחמש מדינות. המידע שנאסף התייחס ליום יחיד (ה-7 למאי, 2007) וכלל נתונים דמוגרפיים, פיזיולוגיים, בקטריולוגיים, תרופתיים וכן נתונים לגבי התוצאות בשחרור או כעבור שישים ימים.

החוקרים מציינים כי ביום המחקר, נרשמו 14,414 חולים ביחידות הטפנ”צ השונות, מהם 13796 היו מבוגרים ו-62% היו גברים. לדבריהם, 62% מהחולים אושפזו בהתוויות ניתוחיות, ו-52% היו בעלי מצב אחד לפחות של תחלואה נלווית. זיהום היה שכיח בקרב הנבדקים, כשמחציתם (51%, משמע 7,087 חולים) סווגו כסובלים מזיהום ביום המחקר, ו-71% מהחולים היו מטופלים באנטיביוטיקה, אם כטיפול בזיהום קיים ואם כטיפול מונע.

החוקרים מוסיפים כי אתר הזיהום השכיח היה הריאות (64%), ולאחריהן הבטן (20%), זרם הדם (15%) ומערכת הכליות ודרכי השתן והמין (14%). עלה בידם של החוקרים לאתר מספר גורמי סיכון לזיהום, שהניכר שבהם היה משך האשפוז ביחידה לטיפול נמרץ: 32% מהחולים אשר היו מאושפזים יום אחד לכל היותר טרם יום המחקר סבלו מזיהומים, וזאת בהשוואה ללמעלה מ-70% בקרב אלו אשר כבר היו מאושפזים יותר משבוע בעת עריכת המחקר (p < 0.001).

לדברי החוקרים, נמצא כי בסך הכל כשלושה רבעים מהחולים שרדו, שיעורי התמותה הכוללת עמדו על 18.2% ו-24.2% ביחס לשהייה בטיפול נמרץ ולאשפוזים הכוללים, בהתאמה, אולם התמותה ביחידה לטיפול נמרץ (25.3% לעומת 10.7%) או בבית החולים בכלל (33.1% לעומת 14.8%) היו גרועים משמעותית עבור החולים אשר סבלו מזיהומים בהשוואה לאלו שלא סבלו מזיהומים (p < 0.001 עבור שניהם).

החוקרים מסכמים כי זיהומים הינם שכיחים בקרב חולים המאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ ברחבי העולם. לדבריהם, על אף שהייתה קיימת מידה של וריאביליות גיאוגרפית, אפילו המרכזים המוצלחים ביותר הראו שיעורי זיהומים של 46% בקרב חולים אלו (לעומת 60% באלו הפחות מוצלחים). הם מוסיפים כי הסיכון לזיהום עולה עם משך השהייה ביחידה לטיפול נמרץ, וכי בעוקבה זו נמצא כי זיהום היה קשור באופן בלתי תלוי בסיכון מוגבר לתמותה בבית החולים. לבסוף, מביעים החוקרים את תקוותם כי תוצאותיהם תבאנה לשיפור ההבנה של זיהומים במסגרת טיפול נמרץ ותסייענה בתכנון מוצלח יותר של המניעה והטיפול בהם.

JAMA 2009; 302: 2323-9

לידיעה ב-NeLM

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה