מה בין סוכרת הריונית, דרמטיטיס אטופית וסנסיטיזציה לאלרגנים בגיל הילדות? (מתוך Journal of Allergy & Clinical Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש שפורסם בגיליון נובמבר של ירחון Journal of Allergy and Clinical Immunology עולה כי בקרב תינוקות שנולדו במועד, סוכרת הריונית באם הייתה קשורה לסיכון מוגבר להתפתחות של דרמטיטיס אטופית ושל סנסיטיזציה לאלרגנים בילדות המוקדמת, וזאת באופן בלתי תלוי בגדילת העובר או במדד מסת הגוף (BMI) הטרום-הריוני של האם.

החוקרים מסבירים כי עד כה, לא בוצע מחקר מספק בשאלת הקשר בין הסביבה הפרה-נטאלית והאינטראקציה בין האם והעובר, ובין ההתפתחות של מחלה אלרגית בתינוק. לפיכך, ביקשו במחקרם זה לבחון שמא סוכרת הריונית משנה בצורה כלשהי את הסיכון לביטויים אטופיים בגילאי הילדות המוקדמת, לרבות דרמטיטיס אטופית וסנסיטיזציה לאלרגנים.

לשם כך, נכללו במחקר 680 ילדים מעוקבת ה-Boston Birth Cohort, ובוצע מעקב אחריהם ואחר אמהותיהם בצורה פרוספקטיבית עד לגיל ממוצע של 3.2 ± 2.3 שנים. החוקרים מציינים כי התוצאים העיקריים נקבעו כדרמטיטיס אטופית אשר אובחנה בידי רופא, וסנסיטיזציה לאלרגנים בהתבסס על בדיקת ImmunoCAP לשבעה מזונות שכיחים ולחמישה אירו-אלרגנים שכיחים (עם רמת IgE ספציפי של 0.10 kUA/L ומעלה). סוכרת הריונית נקבעה על פי סקירה של הגיליונות הרפואיים של האמהות.

החוקרים מציינים כי בעת בחינת שאלת הקשר האפשרי בין סוכרת הריונית ובין התפתחות של דרמטיטיס אטופית וסנסיטיזציה לאלרגנים בילד, בוצע תקנון לערפלנים אפשריים, לרבות מדד מסת הגוף (ה-BMI) הטרום-הריוני של האם, קצב גדילת העובר ומשתנים רלוונטיים נוספים.

החוקרים מדווחים כי מבין 680 הילדים שנכללו במחקר, 488 נולדו במועד ו-192 נולדו לפני המועד (הינו לפני גיל היריון של 37 שבועות). בסך הכל, ל-4.9% מהאמהות הייתה סוכרת הריונית. מבין כלל הילדים, 34.4% סבלו מדרמטיטיס אטופית ו-51% הראו סנסיטיזציה לאלרגנים.

החוקרים מצאו כי בקרב התינוקות שנולדו במועד, סוכרת הריונית באם הייתה קשורה בצורה מובהקת להתפתחות של דרמטיטיס אטופית (OR, 7.2; 95% CI = 1.5-34.5) ושל סנסיטיזציה לאלרגנים (OR, 5.7; 95% CI = 1.2-28.0). לבסוף, הם מציינים כי הקשר עם זה האחרון הונע בעיקר על ידי סנסיטיזציה לחלקיקי מזון (OR, 8.3; 95% CI = 1.6-43.3), וכי מגמות אלו לא נצפו עבור פגים.

Journal of Allergy and Clinical Immunology 2009;124(5):1031-1038

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה