פעילות מחלה גבוהה יותר בחולות Rheumatoid Arthritis במהלך ההיריון קשורה למשקל לידה נמוך יותר (מתוך Arthritis and Rheumatism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון נובמבר 2009 של ה- Arthritis and Rheumatism, עולה כי לנשים הרות הסובלות מ-Rheumatoid Arthritis (RA) מאוזנת היטב, יש תוצאות הריון דומות לאלו של נשים בריאות. עם זאת, נמצא קשר בין פעילות מחלה גבוהה במהלך ההיריון ובין משקל לידה נמוך יותר.

ברקע למחקר כותבים החוקרים כי במספר מחלות ראומטיות נצפו תוצאות היריון פחות טובות בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, ולכן ייתכן שגם RA עלולה להשפיע לרעה על תוצאות ההיריון. הם מסבירים כי עד כה נערכו מספר קטן של מחקרים לבדיקת תוצאות ההיריון בנשים עם RA. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את הקשר בין פעילות המחלה ושימוש בתרופות ובין תוצאות ההיריון בנשים הסובלות מ-RA.

זהו מחקר פרוספקטיבי שכלל 152 נשים עם היריון בודד. החוקרים בדקו את הנשים לפני הכניסה להיריון, במהלך כל טרימסטר, וכן 6, 12 ו-26 שבועות לאחר הלידה. החוקרים מציינים כי פעילות המחלה של המשתתפות הייתה מאוזנת, וחציון ציון פעילות המחלה ירד מ-3.8 במהלך הטרימסטר הראשון ל-3.3 בטרימסטר השלישי. המינון הממוצע של Prednisone אותו נטלו המשתתפות היה 7.7 מ”ג בטרימסטר הראשון, 8 מ”ג בטרימסטר השני, ו-7.7 בטרימסטר השלישי.

החוקרים מדווחים כי משקל הלידה הממוצע וציון סטיית התקן הממוצע של משקל הלידה היו דומים לאלו של האוכלוסייה הכללית. בניתוח רב משתני נמצא קשר מובהק בין פעילות מחלה גבוהה יותר בטרימסטר השלישי, ובין משקל לידה נמוך יותר (p=0.025). בנוסף נמצא קשר מובהק בין שימוש בפרדניזון במהלך ההיריון ובין גיל היריון קטן יותר (p<0.001). החוקרים מסבירים כי נשים שנטלו פרדניזון במהלך ההיריון ילדו תינוקות בגיל היריון צעיר יותר, בהשוואה לנשים שלא נטלו פרדניזון (38.8 שבועות לעומת 39.9 שבועות). כמו כן נמצא קשר בין נטילת פרדניזון ובין לידה לפני שבוע 37 להיריון (p=0.004).

החוקרים כותבים כי בהשוואה לאוכלוסיה הכללית, נשים עם RA סבלו משיעור גבוה יותר של לידות מכשירניות, בעוד ששיעור הניתוחים הקיסריים היה דומה לזה של האוכלוסייה הכללית. עם זאת, החוקרים מציינים כי נמצא קשר מובהק בין פעילות מחלה גבוהה יותר ובין שיעור גבוה יותר של ניתוחים קיסריים.

לאור תוצאות המחקר מסכמים החוקרים כי חולות RA עם פעילות מחלה גבוהה במהלך ההיריון סובלות מסיכון מוגבר לניתוח קיסרי, וכן ללידה מוקדמת בנשים הנוטלות פרדניזון. לפיכך מומלץ לנשים עם RA לעשות מאמצים להשגת פעילות מחלה נמוכה לפני ובמהלך ההיריון.

Arthritis Rheum 2009;60:3196-3206.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה