מהם השינויים החלים בפרופיל השומנים בדם בעת ההגעה לגיל המעבר בנשים? (מתוך Journal of the American College of Cardiology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

                              

ממחקר חדש שפורסם בגיליון דצמבר של ירחון Journal of the American College of Cardiology עולה כי נשים עשויות לחוות עליות משמעותיות ברמות הכולסטרול מסוג LDL ו- Apolipoprotein B (Apo B) סביב התקופה של הוסת האחרונה שלהן, המתאימים לשינויים הנגרמים בעקבות גיל המעבר.

לדברי החוקרים, ממצאיהם מאפשרים את הזיהוי של השנה סביב הופעת גיל המעבר כנקודת הזמן המשמעותית בה חלים מירב השינויים השליליים בפרופיל השומנים בדם בקרב נשים, וזאת ללא תלות במוצא אתני. הם טוענים כי עד כה לא היה די מידע מהימן בספרות אשר לאורו ניתן לקבוע שמא הסיכון המוגבר למחלה קרדיווסקולארית בקרב נשים שלאחר גיל המעבר הינו תוצאה של הזדקנות השחלות או לחילופין תהליך הזקנה הכרונולוגי.

לשם כך, ביקשו החוקרים במחקרם זה לבחון תת-קבוצה של 1,054 נשים ממגוון מוצאים אתניים שונים, אשר נכללות במאגר ה-Study of Women’s Health Across the Nation (SWAN), ולעקוב אחריהן למשך תקופה של כעשר שנים. הם מציינים כי הנשים היו בגיל ממוצע של 47 שנים בתחילת המעקב, וכי חוו את הוסת הטבעית האחרונה שלהן (שלא בעקבות ניתוח או טיפול הורמונלי) כשלוש שנים לאחר הכללתן במחקר. תקופת הוסת האחרונה הוגדרה כ-12 חודשים רצופים ללא וסת.

החוקרים מדווחים כי בשנה שלפני תקופת הוסת האחרונה ולאחריה, חוו הנשים עלייה ניכרת במיוחד ברמות הכולסטרול מסוג LDL. כשנה לאחר תקופת הוסת האחרונה, רמות ה-LDL נותרות גבוהות, בעוד ששינויים אחרים אינם מובהקים. יש בכך לטענתם משום עדות ברורה לכך שהעליות ברמות ה-LDL קשורות באופן ספציפי להופעת גיל המעבר. באשר ל-Apo B ולרמות הכולסטרול הכלליות, הרי שנצפו שינויים דומים מאוד, עם עליות במהלך השנה שלפני והשנה שאחרי הופעת גיל המעבר.

החוקרים מדגישים כי שיעור השינוי ביחס לתקופת הוסת האחרונה לא היה שונה על פי מוצא אתני, דבר המצביע על כך שלגיל המעבר הייתה השפעה אחידה של רמות השומנים בדם. ההשפעה של התקופה שסביב הופעת גיל המעבר על רמות הכולסטרול הכללי, ה-LDL וה-ApoB, הם מסבירים, הייתה בלתי תלויה בגיל ובמגוון מאפיינים נוספים המשתנים על פי מוצא אתני, לרבות משקל, עלייה במשקל וטיפול תרופתי.

החוקרים מוסיפים כי לא נצפו שינויים משמעותיים בלחץ הדם, רמות האינסולין, Lipoprotein(a) או משתנים המוסטטיים או דלקתיים הקשורים בהופעת גיל המעבר. הם קוראים להמשך המחקר בתחום במטרה להיטיב ולהבין מהו האופן המיטבי לטפל בעליות אלו ברמות הכולסטרול בקרב קבוצה זו של נשים.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, טוענת מומחית בתחום כי ישנה חשיבות להבנה של נשים כי גורמי הסיכון הקרדיווסקולאריים שלהן עשויים להשתנות בנשים שסביב גיל המעבר, ולפיכך עליהן לעשות את כל שביכולתן על מנת למנוע שינויים שליליים הכרוכים באורח חייהן- להימנע מעלייה במשקל, להקפיד על פעילות גופנית, תזונה נכונה וכדומה. בנוסף, ישנה לדבריה חשיבות בכך שהרופאים יבצעו הערכה של נשים שלאחר גיל המעבר במטרה לקבוע שמא הן עונות לקריטריונים לטיפול עבור רמות השומנים בדמן.

J Am College Cardiol. 2009;54:2366-2373


לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה