מחקר חדש בוחן את בטיחות השימוש בתרופות נוגדות פרכוסים בהיריון (מתוך כנס American Epilepsy Society)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס השנתי ה-63 של ה-American Epilapsy Society (AES) עולה כי מידע חדש תומך בהשפעה תלוית המינון של חשיפה עוברית ל-Valproate על ההתפתחות הקוגניטיבית. כמו כן, מציעים החוקרים כי השימוש ב-Carbamazepine בהיריון עלול להשפיע על היכולות הורבאליות בעובר המתפתח. לדבריהם, מבין התרופות נוגדות הפרכוסים, ממצאיהם מצביעים על כך ש-Valproate עשוי להגביר את הסיכון במידה הרבה ביותר ביחס למצב הקוגניטיבי של התינוק.

עם זאת, החוקרים מדגישים כי יש לפרש במידה של זהירות את התוצאות עבור השימוש בתכשיר Carbamazepine, מאחר והשפעה זו טרם דווחה במחקרים קודמים ועל כן יש צורך במחקר נוסף בנושא לטענתם. החוקרים מציינים כי שני התכשירים האמורים הינם נוגדי פרכוסים המשמשים גם בהתוויות פסיכיאטריות.

המחקר הנוכחי מתבסס על תוצאות קוגניטיביות במהלך שלוש שנות מעקב במחקר ה-Neurodevelopmental Effects of Antiepileptic Drugs. המחקר הפרוספקטיבי הרב-מרכזי, אשר עודנו נמשך, מתקיים במקביל בארצות הברית ובאנגליה. המחקר מתוכנן לדברי החוקרים לקבוע את ההשפעות הנוירו-התפתחותיות ארוכות הטווח של ארבע תרופות המצויות בשימוש נרחב למניעת פרכוסים: Valproate, Carbamazepine, Lamotrigine ו-Phenytoin.

החוקרים השוו את התוצאות הקוגניטיביות של 234 ילדים, לרבות כישורי השפה האקספרסיביים, כישורי השפה הרצפטיביים, יכולת הבנייה הויזואו-מוטורית, והיכולת האינטלקטואלית שאינה מילולית. הם מצאו כי ילדים אשר נחשפו לחומצה ולפרואית במהלך ההיריון נטו יותר להראות חסרים קוגניטיביים. בנוסף, מצאו כי יכולתו הביצועית של הילד הייתה קשורה בצורה שלילית עם מינון ה-Carbamazepine אליו נחשף עבור שפה אקספרסיבית (r = -0.36; p < 0.005) ושפה רצפטיבית (r = -0.32; p < 0.01). לטענתם, ממצא זה מעלה את החשש שמא מינונים גבוהים יותר של התכשיר עלולים להשפיע בצורה שלילית על יכולות השפה של הילד. כאמור, הם מדגישים כי יש צורך במחקר נוסף על מנת להבהיר סוגיה זו.

החוקרים מציינים כי לא נצפו השפעות תלויות מינון בעקבות השימוש ב-Lamotrigine או Phenytoin.

התוצאות הראשונות אשר דיווחו על קשר אפשרי בין חשיפה ל-Valproate ובין פגיעה ב-IQ בילדים הוצגה בכנס הקודם ופורסמו בגיליון אפריל 2009 של ירחון ה-New England Journal of Medicine (NEJM). מומחה בתחום אשר נכח באותו כנס תיאר את המחקר כחשוב ובעל הפוטנציאל לשנות את העשייה הקלינית. לדבריו, Valproate הינו תכשיר מצויין, יעיל וזול, אולם כעת ידוע על תכשירים חלופיים לו אשר עשויים להיות בטוחים יותר עבור נשים העשויות להרות.

במאמר מערכת שפורסם בזמנו ב-NEJM, ציין מומחה נוסף כי בעוד שמדובר במחקר הגדול ביותר שנערך בשאלה זו עד כה, הרי שמספר הילדים אשר נחשפו לכל אחת מהתרופות נוגדות הפרכוסים היה עדיין קטן, כך שיש צורך במחקרים נוספים על מנת לאשר את מסקנות המחברים ולהגדיר בצורה טובה יותר את הערכת הסיכון. החוקרים מציינים כי עובדים כעת על פרסום תוצאותיהם העדכניות ומתעתדים להמשיך ולעקוב אחר הילדים במחקרם זה.

מתוך הכנס השנתי ה-63 של ה-American Epilapsy Society (AES) שנערך בבוסטון בדצמבר 2009.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה