היעילות הכלכלית/רפואית של הארכת הטיפול ל-12 שבועות נוספים ב-varenicline בקרב אלו שהפסיקו לעשן לאחר 12 שבועות (Value Health )

מאת בעז גנזבורג, כלכלן רפואי, עורך מנהל רפואי

ניתוח כלכלי/רפואי זה המתפרסם לאחרונה ב-Value Health  שהעריך את יחס העלות/תועלת של הגישה הטיפולית לפיה מתבצע המשך טיפול (12 + 12 שבועות) של varenicline (צ’מפיקס, פייזר) במטופלים שהפסיקו לעשן לאחר 12 השבועות הראשונים,  בהשוואה לחלופות אחרות בהתבסס על מודל ונתוני ה-BENESCO (ר”ת של Benefits of Smoking Cessation on Outcomes ) מצא שקורס טיפולי זה משיג יעילות כלכלית/רפואית גבוהה ביותר.

האנליזה התבססה כאמור על הנתונים של היעילות בהשגת הפסקת עישון במודל ה-BENESCO שבו נעשתה כעת השוואה בין טיפול ראשוני של 12 שבועות + 12 שבועות נוספים עם צ’מפיקס בהשואה לנתונים של הפסקת עישון ב-12 שבועות טיפול בלבד באמצעות צ’מפיקס, bupropion (זיבן, GSK) ופלציבו.

אנליזה זו סיפקה הערכות יעילות טיפול מעודכנות לכל ההתערבויות ובהן נעשה שימוש לצורך הרצת המודל וחישוב העלות/תועלת , כעת לתקופה של 12+ 12 שבועות עם צ’מפיקס.

התוצאות המעודכנות להשגת גמילה מעישון לאחר שנה היו כדלקמן:


  • צ’מפיקס 12 + 12 שבועות :  שיעור של 27.7%

  •  צ’מפיקס 12 שבועות – 22.9%

  • זיבן 12 שבועות –  15.9%  

  • פלציבו 12 שבועות – 9.3%

העלות הממוצעת של טיפול 12 + 12 שבועות עם צ’מפיקס הוערכה ב-604 $ והתבססה על טיפול 12 שבועות לכל הקבוצה והמשך לאלו שהפסיקו לאחר 12 שבועות להמשך טיפול של 12 שבועות נוספים.

בניתוח לאופק של תוחלת חיים הטיפול בגישה של 12+12 שבועות בצ’מפיקס עולה פחות והוא אפקטיבי יותר בהשוואה לכל החלופות הטיפוליות האחרות, כלומר גישה זו היא  עם יתרון דומיננטי.

באנליזה  זו, הגישה של 12 שבועות + 12  עם צ’מפיקס, בהשוואה לטיפול בן 12 שבועות בלבד עם צ’מפיקס נמצאה גם מאוד יעילה מבחינה כלכלית/רפואית שכן היחס של תוספת העלות לשנת חיים מתואמת איכות חיים (QALY) הייתה קטנה מ-1000 $ (כידוע, טיפולים עם יחס נצוך מ-50,000 $ נחשבים בעולם המערבי כחלופות יעילות מבחינה כלכלית/רפואית).

המחברים מסיקים איפוא שהגישה הטיפולית של טיפול בסיסי בן 12 שבועות בצ’מפיקס, והמשך טיפול באלו שהפסיקו לעוד 12 שבועות בצ’מפיקס היא יעילה מאוד מבחינת עלות/תועלת בהשוואה לשיטות הקיימות כיום לגמילה מעישון.

Value Health. 2009 Nov 13

הערת העורך:  מימצאים רלבנטים וחשובים גם לישראל, שכן בדיוק בימים אלה אמורה ועדת הסל לפרסם את המלצותיה, כשאחד המועמדים לסל הוא הטיפול לגמילה בעישון בתרופה זו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה