איזו מהתרופות ממשפחת DMARD מהווה את טיפול הבחירה הראשון בחולי RA? (מתוך Rheumatology)

ממחקר חדש עולה כי כאשר בוחרים בטיפול מונותרפי בתרופות ממשפחת DMARD (Disease Modifying Anti-Rheumatic Drugs) בחולים עם RA (Rheumatoid Arthritis) בשלב מוקדם, ריאומטולוגים ב-ERAN (Early Rheumatoid Arthritis Network) נוטים להעדיף טיפול ב-Methotrexate (מתוטרקסאט) בחולים עם פרוגנוזה גרועה ו-Sulfasalazine (סלאזופירין) בחולים עם פרוגנוזה טובה.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון אם גורמים פרוגנוסטיים מנבאים את הבחירה של התרופה הראשונה ממשפחת DMARD לטיפול בחולי RA.

החוקרים אספו נתונים אודות 616 חולים עם RA בשלב מוקדם, שטופלו ב-16 מרכזים ברשת ERAN. ניתוח סטטיסטי שימש להערכת הקשר בין מדדי איכות החיים הבריאותית, מספר המפרקים הנפוחים, נודולים, RF (Rheumatic Factor), שקיעת דם (ESR), CRP (C-Reactive Protein) וארוזיות בצילומי רנטגן ובין בחירת הטיפול הראשון בתרופות ממשפחת DMARD.

מבין 616 חולים, 547 חולים (88%) החלו בטיפול ב-DMARD, 253 חולים (46%) החלו בטיפול ב-Methotrexate, 230 חולים (42%) קיבלו תחילה טיפול ב-Sulfasalazine, 47 חולים (9%) קיבלו טיפול מונותרפי ב-DMARD אחרים ו-17 (3%) טופלו בשילוב תרופתי שכלל DMARD.

Sulfasalazine ניתן כטיפול ראשון בשכיחות נמוכה יותר בחולים עם RF חיובי (p=0.018, OR = 0.59,  95% CI = 0.38-0.91) וספירה גבוהה של מפרקים נפוחים (p=0.02,  OR = 0.95,  95% CI = 0.91-0.99). Methotrexate היה מועדף בחולים עם ספירת מפרקים נפוחים גבוהה (p=0.002,  OR = 1.07,  95% CI = 1.02-1.11). החוקרים מצאו קשר בין העדר מתן מרשם לטיפול ב-DMARD ובין גיל מבוגר (p=0.02) ומדדי איכות חיים בריאותית נמוכים (p=0.009). אף אחד מהמשתנים לא ניבא מתן טיפול משולב, הכולל תרופה ממשפחת DMARD. לא נמצא קשר בין כל יתר המשתנים ובית החולים בו החולה טופל ובין בחירת הטיפול ממשפחת DMARD.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בבחירת טיפול מונותרפי בתרופות ממשפחת DMARD בחולים עם RA בשלב מוקדם, ריאומטולוגים נוטים להעדיף טיפול ב-Methotrexate בחולים עם פרוגנוזה גרועה ו-Sulfasalazine בחולים עם פרוגנוזה טובה. במסגרת המחקר לא ניתן טיפול בתרופות ממשפחת DMARD לחולים מבוגרים או חולים עם איכות חיים בריאותית ירודה.

Rheumatology (Oxford).

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה