האם פרופיל מולקולארי של האוויר הננשף עשוי לסייע בהבחנה בין אסתמה ומחלת ריאות חסימתית כרונית? (מתוך American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine)

מאת ד”ר בן פודה שקד 

                              

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון דצמבר של ירחון American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine עולה כי מכשיר ‘אף אלקטרוני’ עשוי לסייע בהבחנה בין מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic Obstructive Pulmonary Disease, COPD) ובין אסתמה. המדובר בבדיקת הפרופיל המולקולארי של מרכיבים אורגניים נדיפים (Volatile Organic Compounds, VOC’s) באוויר הננשף.

החוקרים מסבירים כי האוויר הננשף מפיהם של חולי אסתמה ומאלו של חולים עם COPD נבדל בפרופיל המולקולארי של חלקיקי VOC, כפי שנותחו בזמן אמת באמצעות מכשיר ‘אף אלקטרוני’, מכשיר הנישא ביד אשר אוסף ומנתח את תוכן האוויר הננשף של הנבדק. החוקרים מציינים כי התוצאות הממוחשבות ניתנות היו לחזרה.

לדברי החוקרים, ממצאיהם מראים כי לבדיקה ישנו הפוטנציאל לסייע באבחנה המבדלת של מחלות חסימתיות של דרכי האוויר ובהערכת הסיכון באנשים מעשנים ללא תסמינים. הם טוענים כי ההבחנה בין שני המצבים עשויה להיות מורכבת, בשל דימיון במאפייניהן הקליניים והפיזיולוגיים. לפיכך, ביקשו לבחון במחקרם זה האם ‘טביעת הנשימה’ הנקבעת באמצעות איפיון המרכיבים האורגניים הנדיפים (VOC’s) בהבל פיהם של הנבדקים ניתנת להשוואה לתבנית המתאימה למחלה.

במחקר נכללו 30 חולי COPD, 20 חולי אסתמה, 20 נבדקים שאינם מעשנים וכן 20 נבדקים מעשנים. החוקרים מדווחים כי טכניקת איפיון תבנית האוויר הננשף אפשרה הבחנה ברורה בין אסתמה ובין COPD, עם דיוק מתוקף של 96%.

בנוסף, מציינים החוקרים כי תבנית האוויר הננשף של חולי האסתמה ניתנת הייתה להבחנה מנבדקים מעשנים ומכאלו שאינם מעשנים (95% ו-93%, בהתאמה; p < 0.0001). לדבריהם הייתה חפיפת מה בין התבניות שאפיינו את חולי ה-COPD מאלו של הנבדקים המעשנים, ממצא אשר עשוי לשקף את הימצאותם של חולי COPD ‘עתידיים’ בקרב הנבדקים המעשנים הנחשבים לבריאים בעת ביצוע המחקר, אשר עודם ללא תסמינים ובעלי תפקודי ריאות תקינים.

החוקרים מסכמים כי ממצאיהם מצביעים על כך שמכשיר האף האלקטרוני עשוי לשמש חלופה מבטיחה לניתוח מטבולומי של קונסולידט האוויר הננשף, המצריך בדיקות מעבדה בעלות רגישות גבוהה במיוחד. תוצאותיהם קוראות להמשך המחקר במטרה לאשר ולתקף את בדיקת ה-eNose לשם הערכה אבחנתית של COPD ואסתמה, וזאת תוך היצמקות להנחיות STARD לבחינת מידת הדיוק האבחנתי של הבדיקה.

Am J Respir Crit Care Med 2009;180:1076-1082

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה