הפרעה במשק הסוכר בילדות מנבאת קדם-סוכרת בבגרות (מתוך Diabetes Care)

מתוצאות מחקר Bogalusa Heart Study שפורסמו במהדורת 15 בדצמבר של Diabetes Care עולה כי הפרעה במשק הסוכר בילדות עשויה לנבא מצב קדם-סוכרת בבגרות.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי סוכרת מסוג 2 מופיעה לאחר מצב קדם-סוכרת, הקשור לתנגודת יחסית לאינסולין, בליווי עליה קלה בערכי הסוכר בדם, למרות היפראינסולינמיה. מספר מחקרים הצביעו על קשר בין היפראינסולינמיה/תנגודת לאינסולין ובין גורמי סיכון קרדיו-מטבוליים, כולל השמנת-יתר, דיסליפידמיה ויתר לחץ דם, המאפיינים כולם את התסמונת המטבולית. ממצאים קודמים, כולל ממצאי המחקר הנוכחי, מצאו כי רמות אינסולין וסוכר מוגברות נותרות לאורך זמן בילדים ובמבוגרים.

מטרת המחקר הייתה להעריך את המשתנים להערכת משק הסוכר בילדות (סוכר, ו-HOMA-IR) בניבוי קדם-סוכרת, סוכרת מסוג 2 וגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים בבגרות.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 1058 מבוגרים עם ערכי סוכר תקינים, 37 במצב קדם-סוכרת ו-25 חולי סוכרת מסוג 2. כל המשתתפים היו בגילאי 19-39 שנים. המעקב אחר המשתתפים החל בילדות והמשיך למשך 17 שנים, בממוצע.

לפחות חמישית מהמשתתפים שהיו בחמישון העליון של המשתנים להערכת משק הסוכר בילדות, היו מעל אחוזון 60 למשתנים אלו בבגרות. הגורמים המנבאים הטובים ביותר את המשתנים להערכת משק הסוכר בבגרות, כללו את ממוצע סטיות התקן של ערכי BMI (Z-Score) בין הילדות לבגרות, וממוצע סטיות התקן של ערכי BMI בילדות, ואחריהם הרמות המקבילות בילדות של ערכי סוכר, אינסולין ו-HOMA-IR.

בהשוואה ליתר הילדים, בילדים בעשירון העליון של רמות אינסולין ו-HOMA-IR תועדה עליה של פי 2.85 ופי 2.55, בהתאמה, בסיכון לקדם-סוכרת, ובאלו בעשירון העליון של רמות סוכר, אינסולין ו-HOMA-IR תועדה עליה של פי 3.28, 5.54 ו-5.84, בהתאמה, לפתח סוכרת, ללא-תלות בשינוי ממוצע סטיות התקן של ערכי BMI, בממוצע סטיות התקן של ערכי BMI בתחילת המחקר וביחס בין ערכי כולסטרול ו-HDL. בילדים בעשירון העליון של המשתנים להערכת משק הסוכר תועדו שיעורים גבוהים יותר משמעותית של היפוגליקמיה, היפרטריגליצרידמיה ותסמונת מטבולית.

הפרעה במשתנים להערכת משק הסוכר בילדות נותרת גם בבגרות, ובנוסף הינה גורם מנבא למצב קדם-סוכרת בבגרות וסוכרת מסוג 2, וקשורה בגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים.

מגבלות המחקר כוללות מבנה מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, ללא הערכה ישירה של ערכי הסוכר לאחר מבחן תגר, הפרשה ופעילות אינסולין בתנאי מעבדה, ערכי המוגלובין מסוכר ופיזור ומסת שומן הגוף.

החוקרים מסכמים וכותבים כי מממצאי המחקר מעידים על חשיבות עליה קלה בלבד במשתנים המעידים על משק הסוכר בילדות (סוכר, אינסולין ו-HOMA-IR), הנחשבים בטווח נורמוגליקמי, בניבוי מצב קדם-סוכרת, סוכרת ותסמונת מטבולית וגורמי סיכון קרדיו-מטבוליים במבוגרים צעירים בריאים למראה. הם קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

Diabetes Care. Published online December 15, 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה