ה-LANCET מוחק מרשומותיו את מחקר ה-COOPERATE על רקע חשדות לאי סדרים והטיית מחקר (LANCET)

מסתבר שסקנדלים של מחקרים בעייתיים מבחינה מתודולוגית ושיטות איסוף נתונים מתרחשים לא רק בארצנו…לאחרונה, בנובמבר 2009 , ה-LANCET פירסם הודעה על מחיקת מחקר ה-COOPERATE שפורסם בעיתון בשנת 2003 על רקע חשדות לאי סדרים והטיית מחקר.

ראשית, אנו רוצים להודות לד”ר צבי ברנע שהסב תשומת לבנו לדיווח מעניין וחשוב זה.

כפי שניתן לראות בקישור זה , מחקר ה-COOPERATE בחן את השילוב של מתן ACE-I עם ARB בחולי כליה שלא על רקע סוכרת. המימצאים הראו שלשילוב היה יתרון ע”פ טיפול מונותרפי בכל אחת מהתרופות (losartan ו-trandolapril ) ושהוא השיג האטה טובה יותר בהתרדרות התפקוד הכלייתי בהשוואה לטיפולים המונותרפיים.

כפי שאפשר לראות בקישור, המחקר צוטט פעמים רבות. גם בסקירה שנעשתה אצלנו ב-2003 על מנגנון ההתקדמות של אי ספיקה כלייתית מחקר ה-COOPERATE היה אחד המקורות הבולטים…

כעת, כאמור הודיעה מערכת ה-LANCET על כך שהיא מסירה את המחקר מרשומותיה. בהודעת המערכת, בה ניתן לעיין בקישור זה מסבירים העורכים כי לאחר חקירה שהתקיימה בעקבות מכתב למערכת, התברר שהמחקר לא קיבל אישור ועדת האתיקה של בית החולים ביפן בו הוא התקיים, ושנראה שאין אישור לקבלת ההסכמה מדעת של המשתתפים במחקר.

מעבר לכך, ועדת הבדיקה הגיעה למסקנה שהמחקר לא היה כפול סמיות כפי שהמחבר הצהיר ,שכן החוקר הראשי, ד”ר Naoyuki Nakao ידע איזה טיפול קיבלה כל קבוצה במחקר. גם נסיון לאמת המימצאים שדווחו עם הנתונים הגלמיים שנאספו למחקר לא הצליח להוכיח שיש תוקף למימצאים.

לפיכך קבעה מערכת ה-LANCET שהמחקר מבוטל ונמחק מרשומות העיתון.

The Lancet, Volume 374, Issue 9697, Page 1226, 10 October 2009

השאלה המעניינת יותר כמובן היא באשר ליעילות ובטיחות השילוב של ACE-I ו-ARB …בכנס החברה ליל”ד בנובמבר 2008 , ניתח פרופ’ יאיר יודפת את השילוב בקרב חולי יתר לחץ דם בסיכון גבוה,כשהוא בוחן מחקרים בקבוצות חולים מגוונות, כולל גם חולי כליה…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה