שימוש בתפקודי ריאות להערכת אסתמה בילדים (מתוך Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

ב-23 בדצמבר 2009 פורסמה ב- Current Opinion in Allergy and Clinical Immunology סקירת ספרות

בנושא השימוש בתפקודי ריאות להערכת אסתמה בילדים וההתפתחויות החדשות בתחום.

מטרת הסקירה הייתה להציג התפתחויות קליניות הקשורות לשימוש בבדיקת תפקודי ריאות, על מנת להעריך באופן אובייקטיבי ילדים הסובלים מאסתמה.

החוקרים כותבים כי בשנת 2007 פורסמו הנחיות מעודכנות לטיפול באסתמה, אשר הוסיפו את היחס FEV1/FVC למדידת FEV1 כקריטריון ספירומטרי לאבחנת אסתמה. החוקרים מציינים כי היחס FEV1/FVC הוא מדד טוב יותר להערכת הפרעה חסימתית בדרכי האוויר, אך לא הוכח באופן ברור כי קיימת קורלציה בין יחס זה ובין הקריטריונים הקליניים. ההנחיות קבעו ערך סף FEV1/FVC של 85% לאבחנת אסתמה, ולדברי החוקרים ערך זה עלול להיות גבוה מידי בילדים, ובהשוואה לסף של 80% עלול להוביל לטיפול לא נחוץ בחלק מהילדים.

החוקרים מוסיפים כי פנוטיפ התגובה למרחיבי סימפונות משקף את רגישות דרכי האוויר. בעבודות קודמות נמצא קשר בין מדד זה ובין סמני דלקת ותגובתיות לקורטיקוסטרואידים בשאיפה, והוצע כי התגובה למרחיבי סימפונות עשויה לחזות את התוצאות לטווח ארוך.

בנוסף נכתב בסקירה כי מספר מחקרים הדגימו שיפור בטכניקת בדיקת הספירומטריה בילדים לפני גיל בית ספר, והגדירו ערכים תקינים בקבוצת גיל זו. החוקרים מציינים כי בדיקת ה- Impulse oscillometry (IOS) היא בדיקה קלה יותר לביצוע מספירומטריה, בחלק מהמחקרים זיהתה טוב יותר מספירומטריה מקרי אסתמה בילדים בגיל טרום-בית ספר, ואף הצליחה לזהות חסימה בדרכי האוויר הפריפריות. לפיכך כותבים החוקרים כי IOS עשויה להיות שימושית יותר מספירומטריה לצורך הערכת ילדים במחקרים ארוכי טווח.

החוקרים מסכמים כי היחס FEV1/FVC עשוי לאתר הפרעה חסימתית בדרכי האוויר, אך פנוטיפ התגובה למרחיבי סימפונות עשוי לספק מידע חשוב נוסף על מצב דרכי האוויר ועל כן הם ממליצים לכלול מדידה זו בבדיקת הספירומטריה השגרתית. הם מציינים כי השימוש בבדיקת ה-IOS נראה מבטיח לצורך אבחנת ילדים בגיל טרום-בית ספר עם חשד לאסתמה, אך דרושים מחקרים נוספים בתחום.

Curr Opin Allergy Clin Immunol. 2009

לידיעה ב-DocGuide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה