הקשר בין רמות וויטמין D ובין הסיכון ל-BCC (מתוך Journal of Investigative Dermatology)

ממחקר חדש שפורסם ב-Journal of Investigative Dermatology עולה כי גם שנים לאחר מדידה, קיים קשר בין ריכוז גבוה של וויטמין D בדם ובין סיכון מוגבר לסרטן BCC (Basal Cell Carcinoma).

לדברי החוקרים, ספקטרום הקרינה האולטרה-סגולה הגורם לנזק ל-DNA בקריטנוציטים זהה לזה המעודד סינתזה של וויטמין D ע”י תאים אלו. לכן, ייתכן כי ייצור וויטמין D בקרטינוציטים הינו מנגנון הגנה טבעי כנגד נזקי קרינה אולטרה-סגולה. מצד שני, החוקרים מוסיפים כי מעדויות בנושא עולה כי וויטמין D והקולטנים לו מעורבים בתהליכי התפתחות ממאירויות עוריות.

עם זאת, עד כה לא נערכה בדיקה ישירה להערכת הקשר בין רמות וויטמין D ובין BCC בבני אדם. במחקר הנוכחי התבססו החוקרים על מאגר נתונים של דגימות פתולוגיה של BCC. הם התאימו את דו”חות הפתולוגיה עם הנתונים אודות רמת וויטמין D בכל חולה, טרם התפתחות הממאירות העורית.

ב-220 חולים לבנים ו-220 ביקורות, נערכו מדידות להערכת וויטמין D בין השנים 1968 ו-1970. מקרי ממאירות אובחנו בין השנים 1974 ו-1979. מרווח הזמן הממוצע בין המדידה ובין האבחנה עמד על 8.74 שנים.

החוקרים מצאו כי עבור כל עליה של 1 ננוגרם למ”ל ברמות וויטמין D בדם, הסיכון ל-BCC עלה ב-3%. בקרב חולים עם רמות וויטמין D בחמישון העליון, יחס הסיכויים הלא-מתוקנן עמד על 2.32, בהשוואה לאלו עם רמות וויטמין D בחמישון התחתון (p=0.03).

יתרה מזאת, בחולים עם רמות מספקות של וויטמין D (מעל 30 ננוגרם למ”ל) תועד סיכון מוגבר משמעותית לממאירות, בהשוואה לאלו עם חסר וויטמין D (פחות מ-10 ננוגרם למ”ל), עם יחס סיכויים לא-מתוקנן של 3.98 (p<0.01).

מניתוח רב-משתנים עם תקנון ל-BMI, הרגלי עישון, השכלה, הערכת החשיפה לשמש, החשיפה לקרני רנטגן, והיסטוריה אישית של ממאירות, הסיכון ל-BCC עלה ב-2% עם כל עליה של 1 ננוגרם למ”ל ברמות וויטמין D בדם. מהשוואת הסיכון עם רמת וויטמין D מספקת לעומת חסר וויטמין D שוב עלה יחס סיכויים מתוקן של 3.61 (p=0.03).

החוקרים מציינים מספר מגבלות למחקר וקוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא, במטרה למדוד באופן מדויק יותר את החשיפה לשמש, השפעות מתן תוספי וויטמין D, וגורמים ערפלנים אפשריים אחרים.

J Invest Dermatol 2009

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה