הסיכון לפקקת ורידים עמוקה בחולים עם בדיקת אולטראסאונד שלילית בודדת (מתוך JAMA)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מטה-אנליזה שפורסמה בגיליון ה-3 בפברואר 2010 של ה- Journal of the American Medical Association (JAMA) , עולה כי בדיקת אולטראסאונד בלחיצה (compression ultrasound) של כל הרגל עשויה לשלול פקקת ורידים עמוקה (deep vein thrombosis, DVT) בצורה יעילה.

החוקרים כותבים כי דרושים מחקרים נוספים, על מנת לקבוע האם ניתן לעשות שימוש בבדיקת האולטראסאונד ככלי אבחנתי בודד בחולים עם סבירות גבוהה ל-DVT.

החוקרים ערכו חיפוש במאגרי נתונים שונים כולל MEDLINE ו-EMBASE ואיתרו 6 מחקרי עוקבה פרוספקטיביים וכן מחקר קליני אקראי מבוקר אחד, שהעריכו את שיעורי ה-DVT בקרב 4,731 משתתפים עם בדיקת אולטראסאונד שלילית של כל הרגל, אשר לא טופלו בנוגדי קרישה.

הם מדווחים כי 13.7% מהמשתתפים סבלו מממאירות ו-15.3% מהמשתתפים היו לאחר ניתוח גדול, ומציינים כי 4 מחקרים כללו רק חולים אמבולטוריים, 2 מחקרים כללו הן חולים מהקהילה והן חולים מאושפזים, ומחקר אחד כלל רק חולים מאושפזים.

מתוצאות המחקר עולה כי 34 משתתפים (0.7%) פיתחו תרומבואמבוליזם ורידי או שנפטרו ועלה חשש למוות כתוצאה מתרומבואמבוליזם ורידי. בקרב חולים אלו, 11 אובחנו כסובלים מ-DVT דיסטלי, 7 מ-DVT פרוקסימלי, 7 סבלו מתסחיף ריאתי לא פטאלי ו-9 משתתפים נפטרו מסיבה אפשרית הקשורה לתרומבואמבוליזם ורידי. החוקרים חישבו כי שיעור התרומבואמבוליזם הורידי המשולב במשתתפי המטה-אנליזה היה 0.57% לאחר 3 חודשים.

מחקר נוסף בנושא פורסם בגיליון פברואר 2010 של ה- American Journal of Medicine, וכלל 513 חולים מאושפזים עם חשד קליני ל-DVT ובדיקת אולטראסאונד שלילית של כל הרגל (ללא קומפרסיה). לחולים לא ניתן טיפול נוגד קרישה, והחוקרים עקבו אחר החולים למשך 3 חודשים, על מנת להעריך את שיעור התרומבואמבוליזם הורידי.

החוקרים מדווחים כי 3 משתתפים (0.6%) פיתחו תרומבואמבוליזם סימפטומטי לא פטאלי, ו-7 חולים נוספים (1.3%) נפטרו מסיבה אפשרית הקשורה לתסחיף ריאתי. שיעור התרומבואמבוליזם הורידי הכולל במשתתפים היה 1.9% לאחר 3 חודשים (95% CI 0.9-3.5).

לפיכך הם מסכמים כי אי מתן נוגדי קרישה לחולים מאושפזים עם בדיקת אולטראסאונד שלילית של כל הרגל (ללא קומפרסיה) עשויה להיות בטוחה, אם כי עד 3.5% מהמשתתפים עלולים לפתח תרומבואמבוליזם ורידי ב-3 החודשים העוקבים.

JAMA 2010;303:438-445.

Am J Med 2010;123:158-165.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה