האם תזונה ים תיכונית מצמצמת תחלואה צרברווסקולארית? (מתוך כנס American Academy of Neurology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר יוצג בכנס השנתי ה-62 של ה-American Academy of Neurology (AAN) עולה כי על פי סריקות תהודה מגנטית (MRI) נראה שתזונה ים תיכונית מורידה את שיעור התחלואה הצרברווסקולארית. החוקרים טוענים כי יתכן וירידה זו בסיכון עשויה להפחית בנוסף את ההתדרדרות הקוגניטיבית בהמשך החיים. לדבריהם, ההשפעה של תזונה ים תיכונית על התפקוד הקוגניטיבי עשויה להיות מתווכת באופן חלקי על ידי אוטמים מוחיים.

ראוי לציין כי דיווחנו בעבר על מחקרים קודמים אשר ביצעה אותה קבוצת חוקרים בקרב אותה העוקבה, ולפיהם היענות גבוהה לתזונה ים-תיכונית וכן רמות גבוהות של פעילות גופנית היו קשורות בצורה בלתי-תלויה לסיכון נמוך יותר להתפתחות מחלת האלצהיימר. עם זאת, החוקרים טוענים כי עבודתם הנוכחית, בה בוצעו בקרב אותם נבדקים גם סריקות MRI מוחיות, מוסיפה מידע חדש, ובעיקרו כי עדות לשבץ מוחי בסריקות המוחיות הושפעה על ידי היענות הנבדקים לתזונה ים תיכונית. הם טוענים כי המדובר בפעם הראשונה בה מודגם בצורה ברורה כי המנגנון העומד בבסיס התועלת של היענות לתזונה ים תיכונית הינו הורדת התחלואה הצרברווסקולארית.

במחקר נכללו למעלה מ-700 נבדקים מתוך מאגר ה-Washington Heights-Inwood Columbia Aging Project (WHICAP). החוקרים ביצעו סריקות MRI מבניות ברזולוציה גבוהה וכן סקרו יומנים תזונתיים אשר נפרשו על פני כחמש שנות מעקב. הנבדקים חולקו לשלוש קבוצות- היענות ירודה, בינונית וגבוהה לתזונה הים תיכונית.

לדברי החוקרים, ביקשו לבחון במחקרם זה את הקשר בין היענות גבוהה לתזונה ים תיכונית ובין קיומם של אוטמים מוחיים והנפח הכולל ההיפרטנסי בחומר הלבן בסריקות ה-MRI.

החוקרים מדווחים כי בסך הכל, 238 נבדקים הראו אוטם מוחי אחד לפחות. במרבית החולים הללו נצפה אוטם קטן אשר גודלו פחות מסנטימטר אחד. עם זאת, 40 חולים הראו אוטם מוחי גדול מכך. 31 חולים נוספים הראו אוטמים קטנים וגדולים כאחד.

החוקרים מצאו כי בהשוואה לחולים בקבוצת ההיענות הירודה לתזונה ים תיכונית, אלו בקבוצת ההיענות הבינונית הראו סיכון נמוך ב-21% לסבול מאוטם מוחי. הנבדקים בקבוצת ההיענות הגבוהה היו בעלי השיעור הנמוך ביותר של אוטמים מוחיים, עם ירידה של 36% לעומת אלו עם היענות ירודה לתזונה זו.

לאחר שנותחו הנתונים ללא תקנון, ביקשו החוקרים לבדוק מודל ובו מבוצע תקנון לערפלנים אפשריים. מודל אחד שכזה תיקנן למאפיינים דמוגרפיים בסיסיים, דוגמת גיל החולה, מינו, רמת ההשכלה ומוצא אתני. מודל מתוקנן נוסף התייחס לגורמי סיכון וסקולאריים, כגון Apolipoprotein E4, מדד מסת הגוף (BMI), צריכה קלורית, סוכרת, מחלת לב, יתר לחץ דם, היסטוריה של עישון ורמות כולסטרול. החוקרים מדווחים כי בשני המודלים המתוקננים, עוצמת הקשר בין תזונה ים תיכונית ובין אוטמים מוחיים נותרה כמעט ללא שינוי.

החוקרים מוסיפים כי הקשר בין היענות גבוהה לתזונה ים תיכונית ובין אוטמים מוחיים היה בר השוואה לזה של יתר לחץ דם, עם סיכון נמוך ב-35%. הקשר שנצפה היה חזק יותר בקרב נשים מאשר בגברים (45% לעומת 15.6%) אולם לא השתנה בתלות בגודל האוטם או לאחר פסילת חולים הסובלים משיטיון (46 חולים) או משבץ מוחי קליני (88 חולים). בנוסף, הם מציינים כי לא נצפה קשר בין תזונה ים תיכונית ובין הנפח ההיפרטנסי של החומר הלבן.

החוקרים מסכמים כי בדיקות דימות במחקרים מבוססי-אוכלוסייה מעניקים חוזק רב למחקר, וכי התוצאות מחזקות את התפישה לפיה אורח חיים בריא מגן על המוח ועל הלב. הם מוסיפים כי יש מקום לערוך מחקרים דומים באוכלוסיות בעלות הרגלי תזונה אחרים.

מתוך הכנס השנתי ה-62 של ה-American Academy of Neurology (AAN) שצפוי להיערך בחודש אפריל 2010, באונטריו, קנדה.

רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בפורום התזונה של אי-מד

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה