השוואה בין קולכיצין במינון נמוך או גבוה לטיפול מוקדם בהתלקחות אקוטית של גאוט (מתוך Arthritis & Rheumatism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-21 בינואר 2010 ב- Arthritis & Rheumatism, עולה כי למתן Colchicine פומי (קולכיצין, מעבדות רפא) במינון נמוך במשך שעה נמצאה יעילות דומה וסבילות טובה יותר, בהשוואה למתן מינון גבוה במשך 6 שעות.

החוקרים כותבים כי בספרות קיימות ראיות מוגבלות על מתן קולכיצין פומי לטיפול בהתלקחות גאוט, למרות השימוש הנרחב בתרופה.

מחקר ה- Acute Gout Flare Receiving Colchicine Evaluation (AGREE) הינו מחקר אקראי מבוקר וכפול סמיות, שנערך להשוואה בין טיפול פומי בקולכיצין במינון נמוך או גבוה. החוקרים מציינים כי קבוצת המינון הגבוה תוכננה לחקות את הנוהג הקליני השכיח, והמשתתפים בקבוצה זו נטלו טבליות קולכיצין במינון כולל של 4.8 מ”ג במשך 6 שעות. החוקרים השוו משטר טיפולי זה לפלסבו, ולקבוצת מינון נמוך, שכלל נטילת טבליות קולכיצין במינון כולל של 1.8 מ”ג במשך שעה אחת. לדברי החוקרים, עבודות קודמות שכללו מתנדבים בריאים הדגימו ריכוזי תרופה דומים בדם ב-2 משטרי הטיפול. יעד המחקר העיקרי כלל ירידה של 50% לפחות בכאב לאחר 24 שעות, ללא שימוש במשככי כאבים.

החוקרים מדווחים כי 575 משתתפים חולקו באקראי לקבוצות, אך 185 מהם סבלו מהתלקחות אקוטית של גאוט ונטלו את תרופת המחקר. 52 משתתפים קיבלו קולכיצין במינון גבוה, 74 קיבלו קולכיצין במינון נמוך, ו-59 קיבלו פלסבו. רוב משתתפי המחקר כללו גברים לבנים עם עודף משקל ורמות גבוהות של חומצה אורית בדם, אשר סבלו מגאוט כ-10 שנים. החוקרים מציינים כי המשתתפים לא התחילו טיפול חדש או שינו טיפול קיים בתרופות להורדת רמות החומצה האורית, וכי פחות משליש מהמשתתפים נטלו תרופות אלו בעת ההצטרפות.

מתוצאות המחקר עולה כי 2 משטרי הקולכיצין היו יעילים יותר מפלסבו באופן מובהק. הם מדווחים כי 28 משתתפים הגיבו לטיפול בקבוצת המינון הנמוך (37.8%), 17 הגיבו בקבוצת המינון הגבוה (32.7%) ו-9 משתתפים הגיבו לטיפול בקבוצת הפלסבו (15.5%).

23 משתתפים בקבוצת המינון הנמוך (31.1%) נטלו משככי כאבים במהלך 24 השעות הראשונות, לעומת 18 משתתפים בקבוצת המינון הגבוה (34.6%) ו-29 משתתפים בקבוצת הפלסבו (50%). החוקרים מציינים כי רוב המשתתפים הללו נטלו תרופות מקבוצת ה-NSAIDs, בעיקר Indomethacin.

76.9% מהמשתתפים בקבוצת המינון הגבוה סבלו מתופעות לוואי, לעומת 36.5% מהמשתתפים בקבוצת המינון הנמוך מ-27.1% בקבוצת הפלסבו, והחוקרים מוסיפים כי ב-2 משטרי הטיפול בקולכיצין נצפה פרופיל תופעות לוואי דומה. תופעות הלוואי שנצפו בקבוצת המינון הגבוה כללו שלשול ב-76.9% מהמשתתפים, שלשול חמור ב-19.2%, והקאות ב-17.3% מהמשתתפים. בקבוצת המינון הנמוך נצפה שלשול ב-23% מהמשתתפים ולא התרחשו מקרי שלשול חמור או הקאות.

החוקרים כותבים כי למתן קולכיצין במינון נמוך לטיפול בהתלקחות גאוט יש יתרונות נוספים פרט לצמצום תופעות הלוואי הגסטרואינטסטינליות. לדבריהם, משטר טיפולי זה עשוי לצמצם אינטראקציות בין תרופתיות, הקשורות לרעילות הטיפול בקולכיצין. לאור תוצאות המחקר הם מסכמים כי מדובר בראיות הראשונות שנאספו על מתן קולכיצין במינון נמוך לטיפול בהתקלחות אקוטית של גאוט, ומוסיפים כי התוצאות תואמות להמלצות האחרונות של ה- European League Against Rheumatism (EULAR).

Arthritis Rheum 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה