פורסמו הנחיות חדשות מטעם ה-NIH לטיפול באי סבילות ללקטוז

מאת ד”ר בן פודה שקד

השבוע התכנס פאנל מומחים מטעם ה-National Institutes of Health (NIH) במטרה לנסח קונצנזוס הנוגע לטיפול באי סבילות ללקטוז. המומחים מציינים כי אנשים רבים המראים אי סבילות ללקטוז מסוגלים לסבול עד ל-24 גרם לקטוז ליום (הכמות המצויה בשתי כוסות חלב, למשל) באם אלו נצרכים בהדרגה במהלך היום.

לדברי המומחים, אנשים רבים הסבורים כי יש להם אי סבילות ללקטוז למעשה אינם סובלים ממצב זה כי אם ממצב רפואי אחר, או לחילופין עליהם פשוט לצרוך כמויות קטנות יותר של מוצרי חלב.

פאנל המומחים כלל 14 חברים והתכנס מטעם ה-Office of Medical Applications of Research של ה-NIH למשך שלושה ימים. חברי הפאנל דנו במגוון נושאים הקשורים באי סבילות ללקטוז, לרבות הימצאותה, השלכותיה הבריאותיות, כמויות הלקטוז אשר צפויות להיות נסבלות, ואסטרטגיות טיפוליות לאנשים הסובלים מאי סבילות שכזו.

המומחים טוענים כי לא ניתן להעריך את ההימצאות של אי סבילות ללקטוז בארצות הברית בשלב זה. בשאלה זו ביצעו סקירת ספרות סיסטמטית של כל המחקרים שפורסמו בנושא אי סבילות ללקטוז בשפה האנגלית בין השנים 1967 ו-2009. לדבריהם, על אף שאותרו 54 עבודות בנושא, לרבות 15 מחקרים שנערכו בארה”ב וכלל סך של 4,817 חולים, הראיות אינן מספקות על מנת להעריך בצורה מדויקת את ההימצאות של אי סבילות ללקטוז באוכלוסייה האמריקאית. עם זאת, המומחים אישרו את הממצא לפיו קיימים הבדלים בהימצאות בין קבוצות גיל שונות ובין גזעים שונים.

כמו כן, מסיקים המומחים כי ילדים עם צריכה נמוכה של לקטוז עשויים לסבול מתוצאות גרועות יותר בכל הקשור לבריאות העצם בהשוואה לילדים אשר הוקצו לקבל תוספות תזונתיות של מוצרי חלב. הם מוסיפים כי יש צורך במחקר נוסף בתחום על מנת לאמוד את הימצאות המצב ואת הקשר בין בריאות העצם במבוגרים לבין צריכת לקטוז, פרה-דיספוזיציה גנטית, אי ספיגה של לקטוז ואי סבילות אליו.

על פי טיוטת הצהרה שפורסמה מטעם חברי הפאנל, על אנשי מקצועות הבריאות להציע אסטרטגיות טיפוליות המותאמות באופן אישי למטופל ומתייחסות לתרבותו על מנת להבטיח כי אנשים הסובלים מאי סבילות ללקטוז יוכלו לצרוך סידן, ויטמין D וחומרי תזונה נוספים המצויים במוצרי חלב. לדבריהם, יש צורך בתוכנית תזונה כוללת אשר שמה דגש על נוטריינטים אשר עלולים להימצא בחסר באנשים הנמנעים מצריכת מוצרי חלב, תוך שמירה על צריכה קלורית ראויה. הם מציינים כי ניתן להפנות את החולים לאתר אינטרנט ממשלתי מטעם משרד החקלאות האמריקאי על מנת לקבל הדרכה תזונתית. אחת האסטרטגיות אשר עשויה להיות יעילה לשם מניעת התסמינים במטופלים אלו הינה צריכת חלב דל-לקטוז.

לטענת המומחים, בין אם מטופל זה או אחר אכן סובל מאי סבילות ללקטוז ובין אם לאו, חשוב כי יעמוד ברמות המומלצות לצריכת סידן ונוטריינטים חיוניים אחרים.

לצפייה בטיוטת ההצהרה של הכנס באתר ה-NIH

לצפייה בסיכום סקירת הספרות שנערכה בנושא באתר ה-Agency for Healthcare Research and Quality

לצפייה בדו”ח המלא בנושא אי סבילות ללקטוז והשלכותיה הבריאותיות באתר ה- Agency for Healthcare Research and Quality

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה