סטרואידים עשויים להביא להפוגה בחולים עם Polyarteritis Nodosa (מתוך Arthritis & Rheumatism)

ממחקר חדש שפורסם ב-Arthritis & Rheumatism כי סטרואידים עשויים לעיתים קרובות להוביל להפוגה ב-Polyarteritis Nodosa ו-Microscopic Polyangiitis בהעדר גורמים המנבאים פרוגנוזה שלילית.

בשנת 1996, קבוצת המחקר French Vasculitis Study Group זיהתה 5 גורמים המנבאים פרוגנוזה שלילית בחולים עם מחלות אלו: רמת קריאטינין של מעל 1.58 מ”ג לד”ל, פרוטאינוריה מעל 1 גרם ביום, מעורבות חמורה של מערכת העיכול וקרדיומיופתיה ו/או מעורבות של מערכת העצבים המרכזית.

החוקרים מדווחים על מחקר בו הם התבססו על טיפול המבוסס על סטרואידים בלבד כטיפול קו-ראשון ב-124 חולים עם אבחנה חדשה, ללא אף אחד מהגורמים הפרוגנוסטיים השליליים.

במקרים של Polyarteritis Nodosa ללא גורמים פרוגנוסטיים שליליים, סטרואידים בלבד עשויים להספיק כטיפול קו-ראשון. עם זאת, נדרש ניטור זהיר, ויש לתת טיפול לדיכוי חיסוני במידה ולא מביאים לאיזון מהיר של המחלה.

סטרואידים הובילו להפוגה ב-98 חולים. שני חולים הפכו לתלויים בסטרואידים, ב-46 תועדה הישנות של המחלה וב-50 חולים (40%) תועדה הפוגה ממושכת.

כחלק מהמחקר, החוקרים השוו את היעילות והבטיחות של Azathioprine (אימורן) לעומת Pulse Cyclophosphamide לאחר כשלון טיפול או הישנות.

39 מבין 56 חולים בהם סטרואידים בלבד לא הביאו לאיזון המחלה, חולקו באקראי לטיפול באחד מהטיפולים הללו לדיכוי חיסוני. שישה חולים סירבו לדיכוי חיסוני נוסף, אך לא-ידוע מדוע האחרים לא חולקו באקראי. (10 מבין 11 אכן קיבלו דיכוי חיסוני נוסף, ובשבעה תועדה הפוגה ממושכת).

13 מבין 19 חולים שחולקו באקראי לטיפול ב-Pulse Cyclophosphamide נכנסו להפוגה, אך ב-4 חלה הישנות לאחר 8, 19, 32 ו-65 חודשים לאחר ההקצאה האקראית. 14 מבין 20 החולים שטופלו ב-Azathioprine נכנסו להפוגה; ב-8 תועדה הישנות 25 חודשים, בממוצע, לאחר ההקצאה האקראית. ארבעה חולים המחלה לא הייתה מאוזנת תחת טיפול ב-Azathioprine נכנסו להפוגה לאחר טיפול נוסף ב-Cyclophosphamide.

ממוצע במעקב עבור כלל מדגם המחקר עמד על 62 חודשים. בשלב זה, 11 מטופלים ב-Cyclophosphamide היו בהפוגה, חולה אחד עדיין היה תחת טיפול ו-6 חולים מתו (5 עקב וסקוליטיס, חולה אחד עקב כשל לבבי). 17 מטופלים ב-Azathioprine היו בהפוגה, חולה אחד אבד במהלך המעקב, שני חולים מתו (אחד עקב וסקוליטיס ואחד עקב מחלת ריאות חסימתית כרונית).

תופעות לוואי תועדו ב-67 חולים (54%), כולל סיבוכים של העצם והמפרק על-רקע טיפול בסטרואידים (10 חולים, 8%), סיבוכי זיהומים (16 חולים, 13%) ואירועים תרומבואמבוליזם (6 חולים). חמישה חולים פיתחו ממאירות.

שיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 99% לאחר שנה אחת ו-92% לאחר חמש שנים. שיעורי ההישרדות ללא-מחלה לאחר חמש שנים עמדו על 34% (ב-66% מהחולים תועד כשלון תחת טיפול בסטרואידים, הישנות או תמותה).

שיעורי ההישרדות הכוללים היו דומים בחולים עם Polyarteritis Nodosa ואלו עם Microscopic Polyangiitis, אך בקבוצה האחרונה שיעורי ההישרדות ללא-מחלה היו נמוכים יותר.

לאור ממצאים אלו, החוקרים סבורים כי במקרים של Polyarteritis Nodosa ללא זיהום בנגיף HBV (Hepatitis B Virus) יש לטפל בשילוב של סטרואידים ו-Cyclophosphamide. בחולים ללא גורמים פרוגנוסטיים שליליים, או ללא מעורבות ויסארלית, ניתן להסתפק בטיפול בסטרואידים בלבד.

Arthritis Rheum 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה