רמות FeNO מוגברות עשויות לסייע באבחון ובהערכת החומרה של אסתמה בילדים (מתוך כנס American Academy of Allergy, Asthma and Immunology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רטרוספקטיבי חדש אשר הוצג בכנס השנתי של ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) עולה כי רמות מוגברות של Fractional exhaled nitric oxide (FeNO) עשויות לסייע להערכת החומרה של אסתמה, תסמיניה בשעות היום, ההגבלה על זרימת האוויר והתגובתיות לטיפול ב-β-אגוניסטים בקרב ילדים ומתבגרים.

החוקרים מסבירים כי התוצאות היו ברורות למדי, כשהילדים שלא אובחנו כסובלים מאסתמה הראו רמות תקינות של FeNO, בעוד שאלו שאובחנו כסובלים מהמחלה הראו רמות גבוהות. המדובר לטענתם בכלי שימושי וזמין למטרה זו.

במחקרם זה ביקשו החוקרים לבדוק שמא רמות ה-FeNO תסייענה בזיהוי אילו מהילדים סובלים מאסתמה, באילו מהם המחלה חמורה, מי מהם צריך לקבל טיפול תרופתי וכדומה. לדבריהם, תוצאותיהם מראות כי מדידות אלו אכן עמדו בקורלציה למשתנים אלו באופן ברור. הם מספרים כי חלק מהמומחים לאלרגיה במוסדם עושים מזה זמן מה שימוש ברמות ה-FeNO לשם הערכת ילדים חולי אסתמה המצויים תחת טיפולם, וכי הם שזיהו שאלו מהם שחומרת מחלתם הייתה רבה יותר נטו להראות רמות גבוהות יותר של ערך זה. זאת, הם מזכירים כי מחקרים קודמים הגיעו למסקנה כי מדידת ה-FeNO אינה שימושית.

החוקרים עשו שימוש במידע אודות בדיקות להערכת אסתמה במסגרת מרפאתית עבור 248 ילדים עוקבים (בגילאי 4 עד 18 שנים) אשר בוצעו בין יולי 2008 ויולי 2009. נאסף מידע ביחס להיסטוריה של אסתמה ותסמינים (הן יומיים והן ליליים) בביקורי המרפאה, וכן בוצעו בדיקות ספירומטריה, תבחיני אירואלרגנים תת-עוריים, ומדידות FeNO.

החוקרים מצאו קשר בין רמות מוגברות של FeNO ובין מגוון של מדדים, ובהם אבחנת רופא של אסתמה (p = 0.03), מספר הימים בשבוע בהם ישנם תסמינים בשעות האור (p = 0.03), חומרה רבה יותר של האסתמה (p = 0.01) וצורך במתן פרדניזון (Prednisone burst) בעת ביקורי המרפאה (p = 0.003).

בנוסף, רמות ה-FeNO היו קשורות ביחס הפוך להגבלה בזרימת האוויר כפי שבאה לידי ביטוי ביחס ה-FEV1/FVC (p = 0.003) ומדד ה-Forced expiratory flow at 25% to 75% (F25-75) (p = 0.01), אולם לא כך עבור FEV1 (p = 0.07). כמו כן, נקשרו רמות ה-FeNO לשינויים חיוביים הן ב-FEV1 (p = 0.01) והן ב- FEV1/FVC(p = 0.012) לאחר אינהלציית אלבוטרול.

בין הגורמים שלא נמצא קשר מובהק בינם לבין רמות ה-FeNO מזכירים החוקרים את מין החולה, מדד מסת הגוף (BMI), השימוש בקורטיקוסטרואידים נשאפים וחשיפה לחיות מחמד או לטבק. ממצאים אלו היו מפתיעים במידת מה, לדברי החוקרים, וזאת במיוחד ביחס לחשיפה לחיות המחמד. על אף ש-67% מהנבדקים הגיעו מבתים בהם ישנה חיית מחמד, לא נמצאה קורלציה לדבריהם (לרמות ה-FeNO).

ככלל, טוענים החוקרים, הראה מחקרם זה כי רמות FeNO עשויות להיות מועילות באבחון ובהערכת מדדי האסתמה בקרב ילדים במסגרת המרפאות בקהילה. בנוסף, הם מציעים כי תהליך המחלה בילדים פשוט שונה מזה הנצפה במבוגרים, וזאת מאחר ומחלת האסתמה עודנה מתפתחת. כשנשאלו ביחס לעלויות הגבוהות של בדיקה זו, משיבים החוקרים כי בעיניהם אין המדובר בבדיקה יקרה יתר על המידה, אולם הבעיה הינה כי איננה מכוסה (על ידי ביטוח רפואי). עם זאת, ככל שייעשה בה שימוש נרחב יותר, כך ילך המחיר ויירד, הם טוענים.

החוקרים מבקשים להדגיש כי אין בכוונתם לטעון כי זהו המדד היחיד בו יש להיעזר, כי אם המדובר בכלי שימושי נוסף.

מומחה בתחום אשר נכח בכנס ונתבקש להגיב לפרסום הדברים מציין כי המחקר הנוכחי הינו מחקר שתוכנן ובוצע היטב, אשר מדגים כי רמות ה-Nitric Oxide (NO) הינן כלי טוב מאוד. עם זאת, הוא מעלה מספר הסגות ביחס למחקר. ראשית, מזכיר המומחה את היעדר הכיסוי הביטוחי של עלות הבדיקה, סוגיה אשר עשויה לטענתו להיות משמעותית עבור מרפאות רבות. בנוסף, הוא טוען כי הציוד עצמו יקר אף הוא, וכן ישנה השאלה של מהימנות. לבסוף, מזכיר המומחה כי חלק ממסקנות המחקר עומדות בסתירה לאלו של מחקרים קודמים.

עם זאת, המומחה סבור כי הבדיקה אכן עשויה לשמש ככלי עבור הקלינאים, ומשער כי ניתן לצפות לכך שהשימוש בה ילך ויעלה בעתיד הקרוב, ככל שמחירה ילך וירד. מאידך, מוקדם מדי לצפות לדבריו כי רופאים ישלבו את הבדיקה בעשייתם הקלינית בשלב זה. 

מתוך הכנס השנתי של ה-American Academy of Allergy, Asthma and Immunology (AAAAI) שנערך במרץ 2010 בניו-אורלינס.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה