בדיקת שתן לתאי סרטן הערמונית עשויה לסייע בניבוי תוצאות הביופסיה (מתוך כנס Genitourinary Cancers Symposium)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר הוצג בכנס ה-Genitourinary Cancers Symposium (GCUS) 2010 עולה כי בדיקת שתן המאתרת נוכחות של תאי סרטן הערמונית עשויה לנבא שמא תוצאות ביופסיה של הערמונית תצאנה חיוביות לסרטן.

בדיקת השתן, המכונה PCA3 (Prostate Cancer Gene 3), מודדת גן המבוטא ביתר בתאי סרטן הערמונית. לדברי החוקרים, הבדיקה אושרה לשימוש באירופה ומשווקת תחת השם Progensa. לדבריהם, הבדיקה עשויה לסייע בתהליך קבלת ההחלטות בנוגע לביצוע ביופסיה בגברים עם רמות מוגברות של Prostate-specific antigen (PSA) ובהם בוצעה בעבר ביופסיה אחת או יותר של הערמונית שתוצאותיה היו שליליות. נציין כי הבדיקה טרם הוגשה בפני ה-FDA האמריקאי לאישור.

במחקר הנוכחי נכללו 1,072 גברים, ובהם נמצא כי אלו מהם שהראו ציון PCA3 גבוה יותר היו בעלי סבירות רבה יותר לתוצאת ביופסיה חיובית ולפיכך בעלי סיכון רב יותר לסרטן הערמונית. חשוב לציין כי החוקר אשר הציג את הנתונים הינו ראש מחלקת המחקר והפיתוח של חברת Gen-Probe Inc, המייצרת את בדיקת ה-PCA3.

החוקרים טוענים כי בדיקת PCA3 מספקת איתור ישיר של תאי סרטן הערמונית. חלבון ה-PCA3 מבוטא ביתר לדבריהם בלמעלה מ-90% ממקרי סרטן הערמונית, ואינו מבוטא בפתולוגיות אחרות של הערמונית כגון דלקת הערמונית או היפרפלאזיה שפירה של הערמונית.

בנוסף, תוצאות המחקר מצביעות על כך שציון גבוה יותר של PCA3 היה קשור גם לציון גבוה יותר של Gleason בביופסיה (למעלה מ-7). ממצא זה מעיד לדברי החוקרים כי PCA3 עשוי לסייע בזיהוי המקרים האגרסיביים יותר של סרטן זה.

החוקרים מציינים כי מרבית ביופסיות הערמונית המבוצעות יוצאות שליליות, ואולם בגברים עם רמות PSA גבוהות בצורה עקבית, יש לעיתים צורך בביופסיות חוזרות. בדיקת ה-PCA3 עשויה לטענתם למלא תפקיד בניהול מקרים אלו, ובבחירת אילו מהם יתאימו למעקב פעיל.

הגברים שנכללו במחקר משתייכים למאגר ה-REduction by DUtasteride of prostate Cancer Events (REDUCE), שהינו מחקר בינלאומי גדול הבוחן את היעילות הכימו-מניעתית של Dutasteride (אבודרט) בגברים בריאים בצמצום הסיכון לפתח סרטן ערמונית. המחקר הנוכחי בוצע בגברים שנכללו בזרוע תרופת הדמה של מחקר ה-REDUCE, מאחר וכל המשתתפים עוברים ביופסיות 10-core באופן שגרתי בתום שנתיים וארבע שנים מהיכללותם במחקר. כל הגברים הראו תוצאות שליליות בביופסיות ערמונית שעברו ורמות PSA בסרום שבין 2.5 ו-10 ng/mL.

החוקרים אספו ושמרו דגימות שתן לפני ביצוע הביופסיות בשנתיים וארבע שנים לתוך המעקב, ולאחר מכן ניתחו אותן באמצעות בדיקת ה-PCA3 assay.

בזרוע תרופת הדמה, 18% מבין 1,072 הגברים הראו תוצאות חיוביות של הביופסיה בתום שנתיים.

מבין הגברים שפיתחו סרטן ערמונית, החוקרים מצאו כי ציון ה-PCA3 עמד בקורלציה עם תוצאה חיובית של ביופסית הערמונית. באופן ספציפי, סרטן אובחן רק ב-6% מהגברים עם ציון PCA3 נמוך מ-5, לעומת 57% מהגברים עם ציון PCA3 גבוה מ-100.

כמו כן, מבין הגברים עם תוצאות שליליות של הביופסיה בתום שנתיים, בדיקת ה-PCA3 ניבאה גם את הסבירות לאבחנה של סרטן הערמונית הנעשית בביופסיה בשנה הרביעית למעקב. החוקרים מפרטים כי גברים עם ציון PCA3 גבוה (למעלה מ-35) ותוצאת ביופסיה שלילית בתום שנתיים, היו בעלי סיכון כפול להיות מאובחנים כסובלים מסרטן הערמונית בביופסיה הבאה לעומת אלו עם ציון נמוך של PCA3.

לבסוף, ביקשו החוקרים לבחון את רמות ה-PSA בגברים אלו, שנתיים וארבע שנים מתחילת המעקב. הם מציינים כי לא נצפתה קורלציה בין רמות ה-PSA בסרום או אחוז ה-Free PSA ובין תוצאת הביופסיה בהמשך.

מתוך כנס ה-Genitourinary Cancers Symposium (GCUS) 2010, שנערך בחודש מרץ 2010 בסן-פרנסיסקו, קליפורניה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה