השוואה בין מתן חומצות שומן אומגה-שלוש או העלאת מינון אספירין בחולים עם עמידות לטיפול באספירין (מתוך Journal of the American College of Cardiology)

ממחקר חדש מישראל, שתוצאותיו פורסמו ב-Journal of the American College of Cardiology עולה כי בחולים עם עמידות לאספירין ניתן להביא לשיפור התגובה לטיפול, תוך הפחתת תגובתיות הטסיות, ע”י הוספת חומצות שומן אומגה-שלוש או העלאת מינון הטיפול באספירין.

מטרת המחקר הייתה להעריך אם הוספת חומצות שומן אומגה-שלוש או העלאת מינון אספירין מביאים לשיפור התגובה לטיפול באספירין במינון-נמוך בחולים עם עמידות לאספירין.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים מישראל כי תועד קשר בין תגובה ירודה לאספירין ובין סיבוכים קרדיווסקולאריים. עם זאת, אין גישה טיפולית מוכחת כנגד עמידות לאספירין. חומצות שומן אומגה-שלוש מפחיתות את הזמינות של חומצה ארכידונית ובאופן עקיף מעכבות את ייצור TxA2 (Thromboxane A2).

מדגם המחקר כלל 485 חולים עם מחלה כלילית יציבה, שנטלו אספירין במינון נמוך (75-162 מ”ג) למשך שבוע אחד לפחות. כל המשתתפים עברו בדיקות סקירה להערכת התגובה לאספירין עם VerifyNow Aspirin Assay (Acuumetrics). בדיקה נוספת התבססה על אגרגציית טסיות. עמידות לאספירין הוגדרה בנוכחות 2 קריטריונים, או יותר, מבין שלושה: מדד VerifyNow של מעל 550, אגרגצייה של 20% ומעלה בעקבות חומצה ארכידונית במינון 0.5 מ”ג למ”ל אגרגצייה של 70% ומעלה בעקבות ADP (Adenosine Diphosphate) במינון 10 מיקרומול לליטר. 30 חולים (6.2%) הוגדרו כעמידים לאספירין וחולקו באקראי לקבלת טיפול באספירין במינון נמוך עם חומצות שומן אומגה-שלוש (4 קפסולות ביום) או אספירין במינון 325 מ”ג ביום. לאחר 30 ימי טיפול, החולים נבדקו בשנית.

בשתי הקבוצות (15 חולים בכל קבוצה) המאפיינים הקליניים היו דומים. לאחר טיפול תועדו בשתי הקבוצות ירידות משמעותיות באגרגצייה על-רקע חומצה ארכידונית ו-ADP ובמדד VerifyNow. רמות Thromboxane B2 בדם ירדו גם הם בשתי הקבוצות (ירידה של 56.8% בקבוצת המטופלים בחומצות שומן אומגה-שלוש, וירידה של 39.6% בקבוצת המטופלים באספירין). 12 חולים (80%) שטופלו בחומצות שומן אומגה-שלוש ו-11 חולים (73%) שטופלו באספירין במינון 325 מ”ג, לא הציגו עוד עמידות לאספירין לאחר הטיפול.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הטיפול בחולים עם עמידות לאספירין ע”י הוספת חומצות שומן אומגה-שלוש או העלאת מינון אספירין מביא לשיפור התגובה לאספירין ולירידה בתגובתיות הטסיות.

JACC Vol. 55, No. 2, 2010

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה