האם קיים קשר בין הפרעות זקפה ובין תמותה ותחלואה קרדיו-וסקולארית? (מתוך Circulation)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בגיליון מרץ של ירחון Circulation עולה כי הפרעות בזקפה מהוות כלי חשוב בניבוי תמותה כללית והופעת אירועים קרדיו-וסקולאריים בגברים הידועים כחולים קרדיו-וסקולאריים וכן באלו עם גורמי סיכון לתחלואה זו.

החוקרים מציינים כי הן הפרעות בזקפה והן תחלואה קרדיו-וסקולארית קשורות בתפקוד לקוי של תאי האנדותל.  תאים אלו מהווים את דפנות כלי הדם וכן מצפים את הרקמה הספוגית בפין. אי לכך הניחו החוקרים כי הפרעות בזקפה עשויות להיות קשורות להופעת אירועים קרדיו-וסקולריים וכן לתמותה על רקע קרדיו-וסקולארי ומסיבות אחרות.

במחקר הנוכחי נבדקו 1519 גברים אשר שייכים לתת קבוצת מחקר של שני מחקרים ONTARGET (ONgoing Telmisartan Alone and in combination with Ramipril Global Endpoint Trial),ו TRANSCEND (Telmisartan Randomized AssessmeNt Study in ACE INtolerant subjects with cardiovascular Disease).  בשני המחקרים רוב הנבדקים סבלו מתחלואה קרדיו-וסקולרית.  בראשון, המשתתפים טופלו באופן רנדומאלי ברמיפריל (Ramipril), בטלמיסרטן (Telmisartan) או בשילוב של השניים.  בשני, הנבדקים טופלו רנדומאלית בטלמיסרטן או בפלצבו, וזאת לאור חוסר סבילות לתרופות מסוג ACEI.

בתת קבוצת המחקר, מילא כל נבדק שני שאלונים להערכת חומרת ההפרעה בזקפה – הראשון היה ה- 5-item International Index of Erectile Function (IIEF), והשני היה ה- 6-item Kölner Evaluation of Erectile Dysfunction.  דרגה חמורה יותר של הפרעה בזקפה באה לידי ביטוי בציון נמוך יותר בשאלון הראשון, וגבוה יותר בשני.  השאלונים חולקו בשלוש נקודות זמן בתחילת המחקר, לאחר כשנתיים ולאחר כארבע שנים.

מתוצאות המחקר עולה כי השכיחות הכוללת של הפרעות בזקפה עמדה על 55% – פי 2 מזו באוכלוסיה הכללית, ללא הבדל בין שתי קבוצות המחקרים.  גיל החציון של הנבדקים שסבלו מהפרעות בזקפה היה 66 בהשוואה ל 63 בין אלו שסבלו מהפרעה קלה או שלא סבלו כלל(P < .0001).  תמותה מכל הסיבות הופיעה ב 11.3% מהגברים שדווחו על הפרעות בזקפה בתחילת המחקר לעומת 5.6% בקבוצת הגברים שלא סבלו מהפרעות בזקפה או סבלו מהפרעה קלה בלבד, כאשר כאן נצפה יחס סיכון (Hazard ratio) של 2.04 (95% CI, 1.40 – 2.97; P = .0002).  עוד עולה, כי שילוב האירועים הבא – תמותה על רקע קרדיו-וסקולארי, אירועים חדשים של אוטם לבבי ושבץ מוחי וכן אשפוזים עקב אי ספיקת לב הופיע ב 16.2% מהנבדקים שסבלו מהפרעות זקפה ורק ב 10.3% מבין הנבדקים שסבלו מהפרעה קלה או שלא סבלו כלל, עם יחס סיכון של 1.62(95% CI, 1.22 – 2.17; P = .0001).  החוקרים מוסיפים כי הנבדקים שסבלו מהפרעות זקפה היו מועדים יותר למוות מגורמים קרדיו-וסקולאריים (P=0.0009) או מאוטם לבבי (P=0.04), כאשר ככל שהפרעת הזקפה הייתה חמורה יותר, כך גבר הסיכון.  יש לציין כי נצפה סיכון מוגבר לפתח אי ספיקת לב וכן ללקות בשבץ מוחי בקרב הסובלים מהפרעות זקפה, אולם לא הודגמה מובהקות סטטיסטית.

לדברי החוקרים, לא הופיעו שינויים משמעותיים בחומרת הפרעות הזקפה, כפי שהיה ניתן ללמוד מהשאלונים שמולאו, דבר המרמז על כך שהטיפולים שניתנו במסגרת המחקר אינם יעילים כטיפול בהפרעות זקפה.

מומחים טוענים כי טיפול בסובלים מהפרעות בזקפה אינו צריך להיות שונה מחולים לבביים וצריך לכלול איזון משקל הגוף, פעילות גופנית, הפסקת עישון ושמירה של פרופיל תקין של שומנים בדם.  לטענתם טיפול שכזה יפחית את הסיכון של הסובל מהפרעת זקפה ללקות בתחלואה קרדיו-וסקולארית, ועשוי גם להביא לשיפור בתפקוד הזקפה.

החוקרים מאמינים כי הפרעות זקפה הינן ביטוי של גורם סיכון קרדיו-וסקולארי, ומסמנים אותן ככלי להערכת חולים הסובלים מטרשת עורקים חמורה יותר, אשר נמצאים בסיכון רב יותר לסבול מתחלואה קרדיו-וסקולארית ותמותה על רקע זה.

March 15, 2010 Circulation

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    גורמי סיכון לתמותה במבוגרים עם מחלת לב מולדת ואנדוקרדיטיס זיהומי (Int J Cardiol)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת International Journal of Cardiology עולה כי שיעורי התמותה משנית לאנדוקרדיטיס זיהומי במבוגרים עם מחלת לב מולדת הם נמוכים, אך טיפול שמרני במקרים אלו מלווה בסיכון הגבוה ביותר לתמותה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מחלת לב מולדת זרימת דם טורבולנטית חריגה מלווה בסיכון הגבוה ביותר לאנדוקרדיטיס זיהומי. למרות התקדמות באבחנה וטיפול, […]

  • האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    האם עודף-משקל מעלה את הסיכון לתמותה בחולים במצב קשה עם COVID-19? (מתוך Obesity)

    במאמר שפורסם בכתב העת Obesity מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי השמנה אינה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים במצב קריטי עם אבחנה של COVID-19. יתרה מזאת, בחולים עם מדד מסת גוף נמוך מ-25 ק”ג/מ2 תועדו שיעורי תמותה גבוהים יותר בהשוואה לאלו עם מדדי מסת גוף גבוהים יותר. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    מחלת כליות כרונית בשלב מתקדם מלווה בסיכון מוגבר לתמותה בחולים מבוגרים (Kidney Med)

    במאמר שפורסם בכתב העת Kidney Medicine מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים מבוגרים שלקחו חלק במחקר SPRINT, קצב פינוי גלומרולארי נמוך ללא אלבומינוריה מלווה בסיכון מוגבר לתמותה, אך ללא סיכון מוגבר לאירועים קרדיווסקולאריים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי קיימת מחלוקת באשר לסיווג KDIGO (או Kidney Disease: Improving Global Outcomes) של מחלת […]

  • ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    ההשפעה של חשיפה תוך-רחמית לחסמי ביתא על התוצאות סביב הלידה בנשים עם מחלת לב (Int J Cardiol)

    בנשים עם היסטוריה של מחלת לב תועד קשר בין חשיפה אימהית לחסמי ביתא ובין הסיכון לסיבוכים סביב הלידה, כאשר Labetalol לווה בסיכון הנמוך ביותר ללידת תינוק קטן לגיל ההיריון, בעוד שהממצאים תומכים בהמלצה להימנע משימוש ב-Atenolol. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חסמי ביתא משמשות לעיתים קרובות בזמן הריון, בעיקר בנשים עם מחלת לב. תרופות אלו […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    אנטיביוטיקות חדשות ומוגבלות (U.S. Pharmacist)

    בשנים האחרונות, ה-FDA אישר מספר אנטיביוטיקות חדשות למאבק בחיידקים עמידים: סקירה חדשה שפורסמה בירחון U.S. Pharmacist בחנה תרופות אלו המשמשות בעיקר בבתי החולים. יהונתן ניסן משתף את הסקירה בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה