הסיכון למיוקרדיטיס עם התחלת טיפול ב-Clozapine (מתוך Journal of Clinical Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Clinical Psychiatry עולה כי חולים המתחילים בטיפול ב-Clozapine (לפונקס) יש לעקוב אחר התפתחות דלקת של שריר הלב (מיוקרדיטיס) במהלך החודש הראשון לטיפול, בעיקר בשלושת השבועות הראשונים.

החוקרים מוסיפים כי מעקב אחר רמות CRP (C-Reactive Protein) עשוי לסייע באבחנה מוקדמת של מיוקרדיטיס.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Clozapine היא אחת התרופות האנטי-פסיכוטיות היעילות ביותר לטיפול בסכיזופרניה עמידה-לטיפול. עם זאת, בשל הסיכון למיוקרדיטיס ותופעות לוואי אחרות, התרופה מהווה את קו הטיפול השלישי. חשוב מאוד לאבחן מיוקרדיטיס מוקדם ככל האפשר, אך קשה לאשר או לשלול את האבחנה לאור העדר הגדרה אחידה.

במאמר החדש מציגים החוקרים הגדרת מקרה של מיוקרדיטיס. ההגדרה נשענת לאבחנה על היסטולוגיה או שילוב סימנים חדשים של פגיעה בתפקוד הלבבי, בשילוב עם מדדים אבחנתיים ספציפיים ללב, המופיעים בתוך 45 ימים מהתחלת טיפול ב- Clozapine.

החוקרים נעזרו בהגדרת המקרה החדשה ב-59 מקרים אפשריים של מיוקרדיטיס על-רקע Clozapine, שדווחו בין ינואר 1993 ועד ספטמבר 2008. להשוואה, הם בחנו את ההגדרה ב-47 חולים שנטלו Clozapine למשך 6 חודשים ומעלה, מבלי שפיתחו מחלת לב נראית לעין.

38 מבין 59 החולים עם חשד למיוקרדיטיס ענו על הגדרת המקרה, בהשוואה לאף אחד מבין 47 החולים בקבוצת הביקורות. כמעט בכל החולים החשודים למיוקרדיטיס שלא ענו על הגדרת המקרה, תועדה טכיקרדיה ממושכת ועלייה בערכי טרופונין.

מיוקרדיטיס הופיע לאחר 14-22 ימים מהתחלת הטיפול ב- Clozapine. שלושה מבין 38 החולים עם מיוקרדיטיס מתו. מבין יתר 35 החולים, רק ב-23 (66%) זוהתה אאזנופיליה בחלק מהמקרים, הופיעה רק לאחר שבעה ימים משיא רמות טרופונין ולכן החוקרים קבעו כי רמת אאזנופילים אינה מהווה כלי טוב לאבחנה.

רמות CRP עמדו על מעל 100 מ”ג לליטר ב-23 מבין 29 חולים עם מיוקרדיטיס (79%) שנבדקו. בחלק מהחולים הללו תועדו רמות מוגברות גם כאשר ערכי טרופונין היו תקינות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי בהעדר מדד זהב לאבחנת מיוקרדיטיס על-רקע Clozapine, הגדרת המקרה הינה אלגוריתם פשוט שעשוי לסייע לרופאים לזהות מקרים של מיוקרדיטיס על-רקע Clozapine, תוך שלילת האבחנה בחולים עם עלייה שפירה ברמת אאזנופילים ובקצב הלב.

J Clin Psychiatry 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה