קשר חדש בין גנוטיפ עוברי ובין משקל הלידה (מתוך Nature Genetics)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מטה-אנליזה של מחקרי genomewide association (GWA) אשר פורסמה ב-6 באפריל 2010 ב- Nature Genetics , עולה כי נמצא קשר בין וריאנטים גנטיים של גנים בכרומוזום 3 ובין משקל לידה נמוך יותר.

החוקרים כותבים כי בעבר נמצא קשר בין משקל לידה נמוך יותר ובין מחלות כרוניות בהמשך החיים, כולל סוכרת סוג 2, יתר לחץ דם ומחלות קרדיווסקולאריות. הם מסבירים כי הסביבה התוך-רחמית, המבטאת את הגנוטיפ האימהי, עשויה להשפיע על משקל הלידה. עם זאת, במחקר הנוכחי הם בדקו האם קיים קשר בין הגנוטיפ העוברי ובין משקל הלידה והסיכון להתפתחות סוכרת סוג 2.

החוקרים בדקו נתונים מ-6 מחקרי GWA אירופאים, שכללו 10,623 משתתפים מקבוצות הריון/לידה. במחקרים נמצא קשר בין משקל הלידה ובין וריאנטים ב-2 אתרים על כרומוזום 3, אתר בין CCNL1 ו-LEHR1 (P = 1 × 10−10) ואתר ב-ADCY5 (P = 8 × 10−8). החוקרים מציינים כי סף המובהקות המקובל במחקרי GWA הוא P < 5 × 10−8.

בהמשך בדקו החוקרים נתונים מ-13 מחקרים נוספים שכללו 27,591 משתתפים, אשר אישרו את הקשר המובהק שנצפה בין משקל לידה נמוך ובין 2 הוריאנטים: CCNL1/LEKR1 (P = 2 × 10−35), ו-ADCY5 (P = 7 × 10−15).

החוקרים מסבירים כי היפותזת Barker-Hales גורסת כי סוכרת ומחלת לב כלילית הן ביטויים של אותו תהליך מטבולי, המתווך אולי דרך תנגודת לאינסולין. עם זאת, עד כה לא נמצאו ראיות רבות לכך. הם מוסיפים כי במחקר נמצא קשר בין הוריאנטים הגנטיים ובין סוכרת סוג 2, אותו ניתן להסביר ע”י הפרשת אינסולין פגועה, וכי לא הוערך הקשר בין הוריאנטים ובין מחלת לב כלילית או יתר לחץ דם.

לדבריהם, ייתכן שלחלבון ה- CCNL1 (cyclin L1) יש תפקיד בעיבוד RNA, והוא קשור לקינאזות תלויות ציקלינים. הם מציינים כי אין מידע רב על חלבון ה-LEKR1, אך עד כה לא נקשרו 2 החלבונים לגדילה העוברית. לעומת זאת, בעבודות קודמות נמצא קשר בין וריאנט גנטי של ADCY5 ובין סיכון מוגבר לסוכרת סוג 2, רמות סוכר גבוהות בצום, ומדדים נמוכים יותר של תפקוד תאי בתא, אשר עשויים להעיד על קשר בין אתר גנטי זה ובין הפרשת האינסולין.

9% מהאוכלוסייה האירואפית נושאת 4 אללים הקשורים למשקל לידה נמוך: 2 עותקים של הוריאנט הגנטי הקשור למשקל לידה נמוך (אחד על כל עותק של כרומוזום 3), ובכל עותק 2 האתרים שזוהו במחקר הנוכחי. החוקרים מדווחים כי אנשים עם כל 4 האללים שוקלים בממוצע כ-113 גרם פחות בלידתם, לעומת אנשים ללא האללים או עם אלל אחד בלבד (95% CI 89-137g, P= 7 × 10−30 ).

לדעת מומחה מהתחום מדובר בהבדל קטן, וכי בשלב זה הבנת השפעת הגנום על משקל הלידה אינה מעמיקה דיה. המומחה ציין כי קיימים משתנים רבים המשפיעים על משקל הלידה וכי ההשפעה שונה באוכלוסיות שונות, והוסיף כי מחקרי GWA מזהים בעיקר וריאנטים גנטיים שכיחים. אחת ההשערות בנוגע לקשר בין משקל לידה נמוך והסיכון לסוכרת, גורסת כי וריאנטים גנטיים עובריים מובילים לתהליכים מטבוליים, אשר במהלך ההתפתחות מובילים למשקל לידה נמוך אך בהמשך החיים מגבירים את הסיכון למחלות מטבוליות, דוגמת סוכרת. כמו כן, שינויים בסביבה התוך-רחמית הפוגעים בתזונת העובר ולכן גם במשקל הלידה, עלולים גם הם לתרום לקשר זה דרך שינויים אפיגנטיים למשל.

החוקרים מדגישים כי הוריאנטים שזוהו אינם מסבירים במלואם את הקשר בין משקל לידה נמוך ובין הסיכון לסוכרת סוג 2 בבגרות, אך ייתכן כי וריאנטים גנטיים משותפים עשויים להסבירו באופן חלקי. הם מסכמים כי ממצאים ראשוניים אלו, עשויים לתרום בהמשך להבנת התהליכים הביולוגיים העומדים בבסיס משקל לידה נמוך וסוכרת סוג 2.

Nat Genet, 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה