בדיקת מונופילמנט מסייעת בניבוי הסיכון ארוך הטווח לנוירופתיה סוכרתית (מתוך Diabetes Care)

בדיקת מונופילמנט רגישה, ספציפית ופשוטה, עשויה לסייע בניבוי הסיכון ארוך הטווח של חולים לפתח נוירופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו ב-Diabetes Care.

לדברי החוקרים, מרבית בדיקות הסקר התחושתיות מאבחנות נוירופתיה כאשר כבר אירע נזק לעצב. במקום זאת, החוקרים מאוניברסיטת טורונטו ביקשו למצוא דרך לזהות את החולים בסיכון גבוה במיוחד להתפתחות נוירופתיה בעתיד. החוקרים ביקשו לתת לרופאים את ההזדמנות הטובה ביותר למנוע את התפתחות המחלה.

על-בסיס 175 משתתפים ללא-נוירופתיה ממדגם Toronto Diabetic Neuropathy Cohort, החוקרים ערכו בדיקות Semmes-Weinstein 10g Monofilament Examinations, פעם אחת בתחילת המחקר ושוב לאחר ארבע שנים, בממוצע. בדיקת מונופילמנט מבוססת על סיב ניילון המתעקם לאחר העברת כוח של 10 גרם. באופן זה, כאשר משמש על פני שטח עור, מספק מדד סטנדרטי ליכולת החולה לחוש בנקודת לחץ.

עד לבדיקה השנייה, 50 נבדקים (29%) פיתחו נוירופתיה סוכרתית. הגורם המנבא החזק ביותר יותר ממין, משך המחלה, גובה ולחץ דם היה מדד מונופילמנט נמוך בתחילת המחקר: 3.7 (מבין 8 נקודות אפשריות) להיארעות נוירופתיה, לעומת 5.7 נקודות להעדר נוירופתיה (p<0.001).

לרמות סף אלו רגישות של 72% וסגוליות של 64%. הערך המנבא השלילי עמד על 87% והערך המנבא החיובי עמד על 46%.

למרות שיש מגבלות בספציפיות הבדיקה לניבוי נוירופתיה בעתיד, המחקר למעשה מגדיר את החשיבות של בדיקות פשוטות לניבוי הסיכון העתידי של חולה מסוים לפתח נוירופתיה. באופן זה רופאים יכולים להתמקד בחולים בסיכון, בכדי להבטיח שעונים על ההנחיות לטיפול.

Diabetes Care 2010

לידיעה במדסקייפ

מעוניין/ת לקיים דיון/לשאול בהקשר לסוכרת?  בביה”ס לסוכרת תוכלו להכנס לפורום הדיונים ולברר סוגיות אקטואליות צוות המומחים של ביה”ס בראשותו של פרופ’ איתמר רז ישמחו לקיים עמכם דיון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה