ההשפעה של מערכת ציטוכרום P450 על היעילות של Venlafaxine (מתוך Journal of Clinical Psychiatry)

מתוצאות מחקר חדש שפורסם ב-Journal of Clinical Psychiatry עולה כי נוגד הדיכאון Venlafaxine (אפקסור) יעיל יותר בחולים עם הפנוטיפ של מטבוליזם מוגבר של ציטוכרום P450 2D6 (CYP2D6).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי CYP2D6 אחראי למטבוליזם של Venlafaxine למטבוליט העיקרי שלו, O-Desmethyl (ODV). שני מחקרים בקנה מידה קטן העלו את האפשרות לקשר בין פנוטיפ מטבוליזם מוגבר של CYP2D6 ובין יעילות גדולה יותר של התרופה.

החוקרים התבססו על נתונים מארבעה מחקרים, שכללו 830 חולים עם הפרעת דיכאון מג’ורי, בכדי להשוות את היעילות והסבילות של Venlafaxine בקרב חולים עם מטבוליזם מוגבר, בהשוואה לאלו עם מטבוליזם ירוד. הם סיווגו את החולים לאחת משתי הקטגוריות, על-בסיס יחס הריכוזים בין ODV ובין Venlafaxine בדם.

באופן כללי, Venlafaxine נמצא יעיל יותר מפלסבו בטיפול בהפרעת דיכאון מג’ורי אך בקרב חולים עם מטבוליזם מוגבר תועד שיפור גדול יותר משמעותית, בהשוואה לחולים עם מטבוליזם ירוד, בכל מדדי היעילות פרט לאחד. בקרב חולים עם מטבוליזם מוגבר תועדו שיעורי הפוגה ושיעורי תגובה גבוהים יותר . לא זוהו הבדלים משמעותיים במינון או בסבילות בין שתי הקבוצות.

שיעורי הפסקת הטיפול היו נמוכים יותר משמעותית, הן בקרב חולים עם מטבוליזם מוגבר (16.6%) והן בקרב חולים עם מטבוליזם ירוד (14.3%), בהשוואה למטופלי פלסבו (38.7%). לא זוהה הבדל בין חולים עם מטבוליזם מוגבר ואלו עם מטבוליזם ירוד בשיעורי הפסקת הטיפול בכלל, שיעורי הפסקת הטיפול עקב תופעות לוואי, או בתופעות לוואי על-רקע הטיפול התרופתי.

החוקרים כותבים כי זהו המחקר הראשון שביסס היטב את החשיבות של פנוטיפ CYP2D6 בקביעת התגובה לנוגד הדיכאון. הם מוסיפים כי פנוטיפ זה הוא אחד הגורמים אותם יש לקחת בחשבון בחולים עם תגובה ירודה לטיפול ב- Venlafaxine, וייתכן כי גם בעקבות טיפול בנוגדי-דיכאון אחרים.

J Clin Psychiatry 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה