האם לחיסון כנגד שפעת השפעה על ערכי INR או מינון קומדין? (מתוך Arch Intern Med)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת 12 באפריל של Archives of Internal Medicine עולה כי לחיסון כנגד שפעת אין השפעה משמעותית על ערכי INR (International Normalized Ratio) או על המינון השבועי של קומדין (Warfarin).

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי מיליוני חולים מחוסנים כנגד נגיף השפעת בכל שנה, במקרים רבים מדובר בחולים מבוגרים המטופלים במספר תרופות, כולל אנטגוניסטים לוויטמין K, שהנפוץ בהם הוא הקומדין. לאור שונות רבה בין מטופלים ובין כל מטופל, יש להתאים באופן אינדיבידואלי את המינון התרפויטי של אנטגוניסטים לוויטמין K תוך ניטור רמות INR. במחקר הנוכחי ביקשו החוקרים להעריך את השונות בערכי INR והשונות במינון השבועי של קומדין לאחר מתן חיסון כנגד שפעת, ולעקוב אחר החולים להערכת אירועי דמם ותרומבוזיס, במטרה להעריך את הבטיחות של החיסון כנגד שפעת ולהעריך את האימונוגניות של החיסון בחולים המטופלים באנטגוניסטים לוויטמין K.

מדגם המחקר כלל 104 חולים שקיבלו טיפול קבוע באנטגוניסטים לוויטמין K ונדרשו לחיסון כנגד שפעת. המשתתפים חולקו לקבלת חיסון כנגד שפעת ולאחריו מתן פלסבו, או להיפך. מדדי קרישה, אירועים קליניים ותגובת נוגדנים כנגד מרכיבי החיסון נבדקו בכל המשתתפים.

לאחר קבלת החיסון או שפעת, ערכי PT (Prothrombin Time) היו דומים, כפי שבא לידי ביטוי בערכי INR והמינון השבועי של אנטגוניסטים לוויטמין K. מודל סטטיסטי אישר את העדר ההשפעה של החיסון על הטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K. החולים היו בטווח התרפויטי במשך 70.7% מהזמן לאחר קבלת החיסון ו-72.4% מהזמן לאחר קבלת פלסבו (p=0.57).

החוקרים תיעדו 11 אירועים קלים של דימום מהעור והריריות, אך ללא אירועים של דמם מג’ורי או פטאלי. בתלות באנטיגן שנבדק, אחוז החולים עם הגנה כנגד הנגיף לאחר החיסון, נע בין 92.0% ל-100.0%.

החוקרים כותבים כי לחיסון כנגד שפעת אין השפעה משמעותית על ערכי INR או המינון השבועי של קומדין. לא נדרש ניטור הדוק אחר ערכי INR לאחר מתן חיסון כנגד שפעת בחולים תחת טיפול ארוך-טווח באנטגוניסטים כנגד וויטמין K.

מגבלות המחקר כוללות הישענות על ניטור ערכי INR על-בסיס בדיקות דם קפילארי, נתונים לא-מלאים בנוגע לחישוב גודל המדגם בעת תכנון המחקר, העדר נתונים בנוגע לרמת ותפקוד הטסיות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי החיסון כנגד שפעת אינו גורם לשינויים בערכי INR או במינון השבועי של קומדין, ואין אינטראקציה בין החיסון לשפעת ובין הטיפול באנטגוניסטים לוויטמין K. לאור זאת, ניתן לתת בבטחה את החיסון לחולים תחת טיפול קבוע באנטגוניסטים לוויטמין K, ללא צורך בהגברת תדירות בדיקות INR.

Arch Intern Med. 2010;170:609-616

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה