האם מעקב פעיל היא האפשרות הטובה ביותר בחולים עם סרטן ערמונית? (מתוך הכנס השנתי ה-25 של European Association of Urology)

במאמר חדש שהוצג בכנס השנתי ה-25 של European Association of Urology טוענים חוקרים כי גברים עם סרטן ערמונית בעל סיכון נמוך לכאורה, הנחשבים מועמדים טובים למעקב פעיל, עשויים לשקול במקום זאת את אפשרות RALP (Robotic Assisted Laparoscopic Prostatectomy).

החוקרים מסבירים כי מעקב פעיל, המוכר גם כ-Watchful Waiting, זכה לפופולאריות רבה כאפשרות טיפול בגברים עם סרטן ערמונית ממוקם, בסיכון נמוך.

הממצאים הנוכחיים מבוססים על מחקר שהעריך את התוצאות ההיסטופתולוגיות והתפקודיות של מדגם גדול של גברים שהתאימו למעקב פעיל תחת הקריטריונים המקובלים, אך הסכימו ל-RALP במקום זאת.

החוקרים מצאו שיעור עליה בדרגת הממאירות (Upgrading) של 44%. עם זאת, תועד שיעור נמוך של עליה בשלב המחלה (Upstaging), ופרוצדורות לשימור-עצב בוצעו במרבית החולים עם תוצאות מצוינות.

החוקרים טוענים כי לממצאים חשיבות רבה. ראשית, שיעור עליה בדרגת הממאירות של 44% בגברים בהם הסברה הייתה כי מדובר במחלה הגדלה לאט, מעיד על בחירה שגויה של חולים המתאימים למעקב פעיל מלכתחילה. שנית, החוקרים הוכיחו כי ניתן לבטל את הסיכון לפספוס ממאירות אגרסיבית ע”י טיפול מוצלח בגברים עם סיכון מינימאלי לפגיעה באיכות החיים.

מחקרים שפורסמו לאחרונה הטילו ספק בצורך בטיפול רדיקאלי בכל החולים עם סרטן ערמונית, בעיקר אלו עם מחלה בסיכון נמוך, לטובת מעקב פעיל. באותה עת, שיפור בטכניקות הניתוחיות ובטיפול הקרינתי ובטיפול הבתר-ניתוחי, הפחיתו את התחלואה הכרוכה בטיפולים בסרטן ערמונית.

למרות שמעקב פעיל הוכח כאפשרות טיפול תקפה בחולים עם מחלה בסיכון נמוך, סרטן ערמונית בסיכון נמוך קלינית אינו מעיד בהכרח על מחלה אינדולנטית או חסרת משמעות בבדיקה הפתולוגית הסופית. לאור הקשיים בקביעת שלב ודרגת הממאירות טרם הניתוח, עליה בדרגת הגידול ובשלב הגידול נפוצים מאוד בזמן כריתת הערמונית.

כאשר דנים באפשרויות הטיפול בגברים המועמדים למעקב פעיל, חשוב לספק נתונים מוצקים בנוגע לתוצאות, הן היסטופתולוגיים והן תוצאות תפקודיות, לאחר כריתת ערמונית. המחקר מספק נתונים אלו לחולים הניצבים בפני בחירה בין RALP ובין מעקב פעיל.

החוקרים הציגו נתונים אודות 368 גברים שהוגדרו כמועמדים למעקב פעיל, מתוך מאגר פרוספקטיבי של 1249 ניתוחי RALP.

בגברים שסווגו כמתאימים למעקב פעיל רמות PSA עמדו על פחות מ-10 ננוגרם למ”ל, עם גידול בשלב קליני של T2a ומטה, ומדד גליסון של 6 ומטה בדגימה אחת או שתיים, עם נפח גידול של פחות מ-50% בדגימה אחת.

מהמחקר עולה כי בבדיקה היסטופתולוגית סופית, ב-147 מועמדים למעקב פעיל (40%) נרשמה עליה בדרגת הגידול ממדד גליסון של 6 ל-73+4 = . 15 (4.1%) עלו בדרגה ל-4+3 = 7 ובחולה אחד מדד גליסון עלה ל-8 או יותר.

ב-17 חולים (4.6%) נרשמה עליה בשלב הגידול ל-pT3 או pT4, וב-12 מהם חלה גם עליה בדרגת הגידול.

ניתוח לשימור-עצב דו-צדדי בוצע ב-97% מהחולים.

ממעקב אחר 221 חולים לאחר 12 חודשים עלה כי ב-88% מהגברים התפקוד המיני שב לנורמה (עם Sexual Health Inventory for Men של 16) וב-95% נשמרה השליטה על סוגרים (נזקקו לפד אחד, לכל היותר, ביום).

הישנות ביוכימית, שהוגדרה בנוכחות רמת PSA של 0.2 ננוגרם למ”ל לפחות 6 שבועות לאחר הניתוח, תועדה ב-1.6% מהחולים לאחר חציון מעקב של 13.9 חודשים.

באשר לגברים עם סרטן ערמונית שבחרו במעקב פעיל על-פני RALP, החוקרים סבורים כי מעקב פעיל מתאים לגברים מבוגרים ואלו בהם זמן הכפלת רמת PSA ומהירות הכפלת PSA הם נמוכים.

מתוך הכנס השנתי ה-25 של European Association of Urology

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה