האם טיפול בפיברטים מוריד משמעותית את היארעותם של אירועים כליליים? (מתוך Lancet)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממטה-אנליזה חדשה אשר פורסמה בגיליון מאי של ירחון Lancet עולה כי תכשירים מסוג פיברטים הינם בעלי השפעה מתונה על הורדת ההיארעות של אירועים כליליים, וכי זו עשויה להיות משמעותית קלינית עבור חולים המצויים בסיכון גבוה ובאלו הסובלים מדיסליפידמיה מעורבת.

במאמר מערכת שפורסם באותו גיליון ואשר מתייחס לפרסום הדברים, סבור מומחה בתחום כי הטיפול בפנופיברט עודנו אפשרות מתקבלת על הדעת כשניתן בנוסף לסטטינים במטופל עם רמה מוגברת של טריגליצרידים (למעלה מ-200 mg/dL) ורמות HDL של פחות מ-35 mg/dL, בהתבסס על ממצאי המחקר הנוכחי ועל אלו של מחקר ACCORD. עם זאת, ההשפעה האפשרית של הוספת תכשיר זה למינון בינוני של סטטינים תהיה ככל הנראה פחות גדולה מכפי שמקובל היה לחשוב עד כה, הוא מציע.

החוקרים מסבירים כי על אף שפיברטים הינם יעילים באופן ברור בהגברת רמות ה-HDL והורדת רמות הטריגליצרידים, ושעשויים גם להוריד את רמות ה-LDL והשיירים הכילומיקרוניים, הרי שמחקרים קליניים הראו תוצאות סותרות ביחס להשפעתם על התוצא הקרדיווסקולארי. מטרת מחקרם זה הייתה לסכום את המידע הקיים ממחקרים קליניים בנושא שבוצעו עד כה במטה-אנליזה וכך להגיע להגדרה מדויקת יותר של ההשפעה האפשרית של טיפול בפיברטים על תוצאים קליניים משמעותיים. בניתוח העל נכללו 18 מחקרים, עם סך של 45,058 חולים, ו-2,870 אירועים קרדיווסקולאריים מאג’וריים.

החוקרים מצאו כי הטיפול בפיברטים הביא לירידה יחסית של 10% בשיעור האירועים הקרדיווסקולאריים בהשוואה לתרופת דמה ולירידה יחסית של 13% בשיעור האירועים הכליליים, אולם לא היה בעל השפעה על שיעור השבץ המוחי, התמותה הכוללת, התמותה הקרדיווסקולארית, המוות הפתאומי או התמותה שאינה וסקולארית.

בנוסף, נראה שהטיפול בפיברטים הוריד את הסיכון להתקדמות לאלבומינוריה ב-14% ואת הסיכון להתפתחות רטינופתיה ב-37%. הטיפול לא נקשר בעלייה משמעותית בשיעור תופעות הלוואי הרציניות אולם היה קשור ככל הנראה בעלייה ברמת הקריאטינין בסרום.

החוקרים מציינים כי גודל הירידה בסיכון היחסי שנצפה בעקבות הטיפול בפיברטים במטה-אנליזה זו היה צנוע מכפי שהושג באמצעות טיפולים אחרים למניעת אירועים וסקולאריים, וכי הרלוונטיות הקלינית של השפעה זו פתוחה לדיון.

באשר לאוכלוסיות חולים המצויים בסיכון גבוה, טוענים החוקרים כי ירידה יחסית של 10-15% עשויה להביא לירידה מוחלטת ניכרת ולמספר סביר מבחינת ה-Numbers-needed-to-treat, ומוסיפים כי האתגר הינו להגדיר מיהם אותם חולים בקליניקה.

לדברי החוקרים, מחקרים אשר כללו חולים עם רמות בסיסיות גבוהות יותר של טריגליצרידים דיווחו על גודל רב יותר משמעותית של ירידה יחסית בסיכון, וכי מחקר ה-ACCORD שפורסם לאחרונה הציע כי חולים עם רמת HDL נמוכה ורמת טריגליצרידים גבוהה הינם תת-הקבוצה שצפויה להשיג את הירידה היחסית הרבה ביותר בעקבות טיפול זה, כשנדרשים 20 חולים בלבד שיטופלו בו למשך חמש שנים על מנת למנוע אירוע קרדיווסקולארי אחד.

מאחר והמטה-אנליזה הנוכחית מתבססת על מידע שכבר פורסם, מזכירים החוקרים כי יכולתם מוגבלת לבחון תת-קבוצות אלו של חולים, ולפיכך יש צורך לדבריהם בהמשך המחקר בתחום. הם מסכמים כי תכשירי הפיברטים הקיימים כיום, שהינם בטוחים ונסבלים היטב, ככל הנראה בעלי תפקיד בהגנה הלבבית.

Lancet 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    האם בדיקה גנטית יכולה לנבא תגובה ל-Semaglutide? (מתוך כנס ה-ADA)

    מנתונים חדשים שהוצגו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-ADA (או American Diabetes Association) עולה כי בדיקה גנטית לזיהוי נטייה להפרעה בשובע לאחר ארוחה (Abnormal Postprandial Satiety) עשויה לסייע בחיזוי טיב התגובה לטיפול ב-Semaglutide, אם כי לא הודגם קשר דומה עם הטיפול בתכשיר אחר מאותה משפחה. הבדיקה הינה חלק מהפורטפוליו של MyPhenome Obesity Phenotyping Portfolio של חברת […]

  • האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

    בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology. המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו […]

  • מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    מה בין משך השינה ובין לחץ הדם בצעירים? (Pediatrics)

    במאמר שפורסם בכתב העת Pediatrics מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי משך שינה ארוך יותר והתחלת שינה בשעה מוקדמת יותר מלווים במדדי לחץ דם נמוכים יותר. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי כיום אין בהמלצות התייחסות ליעד דפוסי שינה אופטימאליים כטיפול ביתר לחץ דם. כעת הם בחנו את הקשר בין משך ומועד שינה […]

  • אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אפשרויות טיפול תרופתי באלופציה אראטה (U.S. Pharmacist)

    אלופציה אראטה, הפרעת שיער אוטואימונית לא צלקתית, הינה בעלת שיעור היארעות של עד כ-2% במהלך החיים ועלולה להשפיע על תחומים פסיכולוגיים, רגשיים וחברתיים. יהונתן ניסן משתף את מאמר העוסק בהפרעה מה- U.S. Pharmacist, בהמלצתו של פרופ’ שוורצברג.

  • הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    הפחתת משקל עשויה להפחית את הסיכון להתפתחות ממאירויות משנית להשמנה (מתוך כנס ה-ADA)

    במבוגרים עם השמנת-יתר המצליחים לרדת במשקל גופם נרשמה ירידה בסיכון להתפתחות ממאירויות על-רקע השמנה, כך עולה מנתונים שפורסמו במהלך כנס ה-American Diabetes Association. החוקרים השלימו מחקר תצפיתי, רטרוספקטיבי, שכלל נתונים אודות 105,472 מבוגרים עם השמנה ובחנו את הרשומות הרפואיות הממוחשבות ממרפאת קליבלנד בין 2000 עד 2022. נתוני מדד מסת גוף נאספו אודות כל משתתף והחוקרים […]

  • טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב-Fenofibrate עשוי להאט התקדמות מחלה עינית סוכרתית (NEJM Evid)

    טיפול ב- Fenofibrate מלווה בירידה משמעותית בסיכון להתקדמות מקולופתיה ורטינופתיה סוכרתית, כך עולה מתוצאות מחקר LENS (או Lowering Events in Non-proliferative Retinopathy in Scotland) שהוצגו במהלך כנס ה-American Diabetes Association ופורסמו במקביל ב-NEJM Evidence. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רטינופתיה סוכרתית הינה האחד מחמשת הגורמים המובילים לאובדן ראיה ברחבי העולם והגורם השני במבוגרים בגיל העבודה […]

  • שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני (J Clin Endocrinol Metab)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism עולה שכיחות גבוהה של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם אבחנה של היפראלדוסטרוניזם ראשוני, כאשר זוהה קשר הדוק בין הפרעת הנשימה בשינה ובין היפרפילטרציה כלייתית. במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את השכיחות של דום נשימה חסימתי בשינה בחולים עם היפראלדוסטרוניזם ראשוני ולהעריך את […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה