האם צריכה מתונה של קפה או תה עשויה להוריד את הסיכון למחלת לב כלילית? (מתוך Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Arteriosclerosis, Thrombosis and Vascular Biology ובו ביקוש החוקרים לבחון את השפעת הצריכה של תה וקפה על תחלואה ותמותה קרדיווסקולאריות, עולה כי צריכה מתונה של אחד משני המשקאות עשויה לצמצם את הסיכון להתפתחות מחלת לב כלילית, אם כי הינה בעלת השפעה מועטה בלבד על הסיכון לשבץ וללא השפעה כלל על התמותה כוללת. עם זאת, צריכת תה נקשרה לדבריהם לירידה בשיעור התמותה הקרדיווסקולארית.

החוקרים ביקשו במחקרם זה לבחון באופן פרוספקטיבי למעלה מ-35,000 משתתפים מהזרוע ההולנדית של מחקר ה-EPIC (EPIC-NL). לדבריהם, הקשר שנצפה בין תחלואה קרדיווסקולארית ובין צריכת קפה היה בצורת האות U, וכי נצפתה השפעה מגנה לצריכת שתיים עד ארבע כוסות קפה ליום. לעומת זאת, ביחס לתה נצפה קשר ליניארי והפוך, כשיחס הסיכון הנמוך ביותר נצפה עבור צריכה של יותר משש כוסות ביום, בעוד שצריכת 3-6 כוסות תה ליום הייתה קשורה בירידה של קרוב ל-50% בתמותה הקרדיווסקולארית, על אף שמספר האירועים שנרשם היה קטן.

החוקרים מבקשים להדגיש כי ממצאיהם מתייחסים אך ורק לקפה מסונן העובר הכנה כמקובל במדינתם, וכן מתייחסים במיוחד לתה שחור, שהוא סוג התה הנצרך בידי כ-80% מהעם ההולנדי. הם מזהירים כי אין בממצאיהם אלו משום קביעה כי אנשים שמעולם לא שתו תה או קפה צריכים להתחיל לעשות כן, מאחר וזו לא הייתה השאלה שנחקרה.

החוקרים העריכו את צריכת התה והקפה בקרב הנבדקים באמצעות שאלון מתוקף של תכיפות צריכת מוצרי מזון ומשקאות, ועקבו אחר 37,514 הנבדקים למשך 13 שנים בשאלה של היארעות תחלואה ותמותה קרדיווסקולאריות.

עבור מחלת לב כלילית, מציינים החוקרים כי יחס הסיכון הנמוך ביותר נצפה בקרב הנבדקים שדיווחו על צריכת 2.1-3.0 כוסות קפה ליום (HR, 0.79; p=0.01) ובקרב אלו שדיווחו על צריכת למעלה משש כוסות תה ליום (HR, 0.64; p=0.02). לא נמצא כל קשר בין צריכת משקאות אלו ובין היארעות שבץ מוחי.

מאידך, מצאו החוקרים כי צריכת תה הביאה לירידה משמעותית בתחלואה הקרדיווסקולארית, עם יחס סיכון של 0.55 (p=0.03) עבור צריכה של 3.1-6.0 כוסות תה ליום. הם מוסיפים כי צריכת קפה הביאה אף היא לירידה בתחלואה הקרדיווסקולארית, אם כי ממצא זה לא הגיע לכדי מובהקות סטטיסטית. אף אחד מהמשקאות לא הראה השפעה מובהקת על שיעור התמותה הכולל.

באשר למנגנונים האפשריים העומדים בבסיס השפעות אלו, מציינים החוקרים כי קפה מכיל מספר חומרים פעילים ביולוגית העלולים להגביר את הסיכון הקרדיווסקולארי על ידי הגברת רמת הכולסטרול והורדת הרגישות לאינסולין, אולם מכיל בנוסף רכיבים אחרים עם תכונות אנטי-אוקסידנטיות העשויים לצמצם סיכון זה. הם מוסיפים כי תה מכיל Flavonoids שהינם אנטי-אוקסידנטיים, אולם המנגנונים העומדים בבסיס ההשפעה של צריכתו עדיין אינם ברורים לחלוטין לדבריהם.

החוקרים מכירים בכך שמחקרם זה אינו נטול מגבלות, ומציינים בהקשר זה כי מספר נמוך יחסית של נבדקים מתו במהלך תקופת המעקב כתוצאה ממחלת לב כלילית או שבץ מוחי, כך שכוחו הסטטיסטי של המחקר לזהות השפעה על נקודות יעד אלו היה מוגבל. בנוסף, הם מזכירים כי הסתמכו בעבודתם זו על דיווח עצמי של הנבדקים ביחס לצריכת הקפה והתה.

מחקרים קודמים הראו אף הם קשר בצורת האות U בין צריכת קפה ובין תחלואה קרדיווסקולארית, מסבירים החוקרים, וכן תועלת צנועה על תמותה קרדיווסקולארית. יחד עם תוצאותיהם אלו, סך הראיות מצביע לטענתם על ירידה מתונה בסיכון לתמותה קרדיווסקולארית בעקבות צריכה מתונה של קפה.

ביחס לצריכת תה, מציינים החוקרים כי רק מחקרים שבוצעו באירופה הראו ירידה בשיעור מחלת לב כלילית בעקבות צריכה מוגברת של תה, ומרבית המחקרים בנושא בוצעו בתת-אוכלוסיות מסוימות, כגון חולים עם יתר לחץ דם או נשים לאחר גיל המעבר.

החוקרים מסכמים כי בעבודה פרוספקטיבית וגדולה זו הראו כי צריכת תה נקשרה בסיכון מופחת לתחלואה קרדיווסקולארית. לדבריהם, ממצאיהם אלו מתווספים לראיות הקיימות בדבר סיכון נמוך יותר למחלת לב כלילית בעקבות צריכת קפה ותה, אם כי אף אחד משני המשקאות לא נקשר בצרוה מובהקת במחקרם זה לירידה בסיכון לשבץ או לתמותה כוללת.

רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

Arterioscler Thromb Vasc Biol 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה