טיפול מונע ב-Phenobarbital מפחית סיכון לפרכוסים ביילודים עם אנצפלופתיה (J Pediatr)

הוספת טיפול מונע ב- Phenobarbital לקירור כל-גופי מסייע בהפחתת הסיכון לפרכוסים ביילודים עם אנצפלופתיה היפוקסית-איסכמית (HIE Hypoxic-Ischemic Encephalopathy), כך עולה מתוצאות מחקר תצפיתי קטן שפורסמו ב-Journal of Pediatrics.

החוקרים מוסיפים כי מתוצאות המחקר עולה בנוסף מגמה לא-מובהקת של ירידה בשיעורי התמותה או ליקוי נוירו-התפתחותי במהלך תקופת המעקב.

ממחקר קודם הוכיח כי להיפותרמיה מתונה השפעה חיובית ביילודים עם HIE. מחקרים בבעלי חיים הצביעו על השפעה מגנה של שילוב קירור כל-גופי עם תרופות נוגדות-פרכוסים.

Phenobarbital שימש זמן רב לטיפול בפרכוסים הנלווים לעיתים קרובות ל-HIE והיה מקובל כי מתן Phenobarbital ליילודים בטרם הופעת פרכוס עשויה למנוע פרכוסים ולשפר את התוצאות הכלליות. מספר מחקרים קטנים בחנו את סוגית טיפול מונע בנוגדי-פרכוסים עם תוצאות מעורבות.

מדגם המחקר הנוכחי כלל 42 יילודים שטופלו בקירור כל-גופי (טמפרטורת מטרה של 33.5 מעלות צלזיוס) בין השנים 1999 ו-2007. בהתאם להחלטת הרופא המטפל, 20 יילודים טופלו במנה בודדת של Phenobarbital במינון 40 מ”ג לק”ג. יתר היילודים טופלו ב- Phenobarbital במידה ופיתחו פרכוס.

החוקרים מציינים כי חציון המינון הכולל של Phenobarbital שניתן במהלך האשפוז עמד על 40 מ”ג לק”ג בקבוצת הטיפול המונע ו-43 מ”ג לק”ג בקבוצת הביקורת.

שלושה יילודים בקבוצת הטיפול המונע (15%) ו-18 בקבוצת הביקורת (82%) פיתחו פרכוסים בזמן ששהו ביחידת טיפול נמרץ ביילודים (p<0.0001).

נתוני מעקב בגיל 18 חודשים היו זמינים עבור 17 חולים ו-21 חולים בשתי הקבוצות, בהתאמה. בעת המעקב, לא תועדו מקרי תמותה בקרב חולים שקיבלו טיפול מונע ב- Phenobarbital, בהשוואה לשלושה מקרי תמותה (14%) בקבוצת הביקורת (p=0.3). שיעורי התמותה או ליקוי נוירו-התפתחותי (שהוגדר כחולשת חצי-גוף, חולשת ארבע-גפיים, עיוורון, חירשות, או הזנה באמצעות צינורות) עמדו על 23% (4 חולים) ו-42% (9 חולים), בהתאמה (p=0.3).

עם זאת, מניתוח רב-משתנים עולה כי טיפול מונע ב- Phenobarbital לווה בתוצאות טובות יותר (יחס סיכויים של 0.069,  p=0.03).

מגבלות המחקר כוללות גודל מדגם קטן, העדר הקצאה אקראית וכישלון בביצוע בדיקות EEG באופן שגרתי.

החוקרים מאמינים כי מהממצאים עולה תועלת לטיפול מונע ב- Phenobarbital. הם מציינים כי בעוד ש- Phenobarbital זמין במרבית בתי החולים, שיטות קירור כל-גופי זמינות במרכזים ייעודיים בלבד. מתן Phenobarbital ליילודים עם חשד ל-HIE, עד להעברתו למרכז מתאים, מסייע בהפחתת מטבוליזם מוחי מוקדם ככל הניתן, תוך הגדלת השפעות הקירור.

החוקרים מוסיפים כי Phenobarbital הינה התרופה הנפוצה ביותר לטיפול בפרכוסים ביילודים, ואין עדויות לנזק בעקבות טיפול מונע ב- Phenobarbital ביילודים עם HIE. עם זאת, נערכו מחקרים ארוכי-טווח (3-5 שנים) ומספר היילודים במחקר הנוכחי היה קטן. כמו כן, קיים גוף עדויות מרשים ממודלים בבעלי חיים, לפיו מתן נוגדי-פרכוסים מגדיל מוות של נוירונים. לפיכך, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

J Pediatr 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה