הפרעות מוחיות הקשורות לסכיזופרניה נראות בילודים בסיכון (מתוך ה- American Journal of Psychiatry)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר חדש שפורסם בירחון American Journal of Psychiatry ב- 1 ביוני, עולה כי התפתחות מוחית מוקדמת בתקופת הילוד עשויה להיות בלתי תקינה בזכרים המצויים בסיכון גנטי מוגבר ללקות בסכיזופרניה.

לדברי החוקרים, ממצאיהם מעלים תקווה כי בעתיד ניתן יהיה לזהות ילדים המצויים בסיכון לסכיזופרניה בשלב מוקדם בחייהם.

החוקרים מסבירים כי סכיזופרניה קשורה בהפרעות מבניות במח ובחומר הלבן, אולם מעט מאוד ידוע על מועד הופעת הפרעות אלו.

במחקר הנוכחי נבדקו סריקות אולטרא סאונד טרום לידתיות ובדיקות MRI (magnetic resonance imaging) וכן בדיקות diffusion tensor imaging ב- 26 צאצאים לאימהות עם סכיזופרניה או הפרעה סכיזואפקטיבית, וכן 26 צאצאים לאמהות ללא כל הפרעה פסיכיאטרית, שהיוו קבוצת השוואה.  בכל קבוצה היו 12 זכרים ו 14 נקבות.

לדברי החוקרים, בין שתי הקבוצות לא הודגמו הבדלים טרום לידתיים ברוחב החדרים הלטרליים או בהיקף הראש.  באופן כללי, הילודים שהיו מצויים בסיכון לגבוה למחלה היו בעלי נפחים תוך גולגלתיים, נפחי CSF ונפחי חדרים לטרליים גדולים יותר, אך לא באופן משמעותי.

מתוצאות המחקר עולה כי בקבוצת המחקר צאצאים זכרים היו בעלי נפחים תוך גולגלתיים גדולים (7.4% הפרש; P = .04) בהשוואה לזכרים בקבוצת הביקורת.  כמו כן, לזכרים בסיכון גבוה היה נפח גבוה יותר של חומר אפור (5.3% הפרש, P = .03), של CSF (12.3% הפרש, P = .03), של חומר אפור קורטיקלי (5.9% הפרש, P = .04) ושל החדר הלטראלי (21.2% הפרש, P = .05).  אולם, הפרשים אלו לא היו מובהקים לאחר התאמה לנפח תוך גולגלתי.

לילודות בסיכון גבוה, מאידך, היו נפחי מוח דומים לאלו בקבוצת ההשוואה, ממצא התואם את התבנית הכללית של סכיזופרניה, אשר נפוצה יותר וקשה יותר בחולים ממין זכר.

לא נמצאו הבדלים בין הקבוצות במדידות של diffusion tensor בכל מסילות החומר הלבן שנבדקו.  מדידות אלו הדגימו בעבר הפרעות נרחבות במבוגרים חולי סכיזופרניה, אולם יתכן כי הפרעות אלו מופיעות עם התקדמות הגיל.

החוקרים הניחו כי יודגמו חדרים לטראליים מורחבים, ממצא אשר אכן נראה בנבדקים ממין זכר.  בנוסף ציפו החוקרים לראות חומר אפור קורטיקאלי מופחת בדומה לממצא במבוגרים, אולם דווקא נצפה נפח מוגבר יותר של חומר אפור בילדות.

לטענת החוקרים, נפחי החומר האפור המוגדלים מזכירים מקרוצפליה הנצפית באוטיזם, על כן, הם מניחים, יתכן שלשתי ההפרעות מסלולי התפתחות דומים.

החוקרים מציינים כי זהו המחקר הראשון הבודק ילדים בסיכון מוגבר לסכיזופרניה מלידה.  בכוונת החוקרים להמשיך את מעקבם לאורך זמן על מנת לצפות בהתפתחותם במהלך הילדות.  הם מוסיפים כי חשיבות המחקר בכך שהוא מצביע על כך שהתפתחות המוח, לפחות בחלק מהילדים בסיכון מוגבר לסכיזופרניה, הינה שונה בלידה, ויתכן כי ממצא זה עשוי לסייע במציאת שיטות מניעתיות כבר בגיל מוקדם.

במסגרת מגבלות המחקר יש לציין את מספר הנבדקים הקטן יחסית, את העובדה שרוב האימהות בקבוצת הסיכון נטלו תרופות אנטי פסיכוטיות, אשר עלולות להשפיע על נפח החומר האפור, וכן את מנהגיהן של חלק מהאימהות בקבוצת הסיכון שכללו עישון ושימוש בחומרים מסוכנים במהלך ההיריון נתון שעשוי היה לשמש כערפלן.

Am J Psychiatry.

לידיעה במדסקייפ

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה