מה בין תנומה ובין אוצר מילים של ילדים (מתוך הכנס השנתי ה-24 של SLEEP)

מתוצאות מחקר חדש שהוצגו בכנס השנתי ה-24 של SLEEP: Associated Professional Sleep Societies עולה קשר בין תנומות מרובות במהלך היום ובין אוצר מילים ירוד בקרב ילדים בגיל טרום-בית-ספר.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לא נערכו מחקרים רבים להערכת ההשפעה של תנומות במהלך היום בהתפתחות הקוגניטיבית של ילדים לפני גיל בית-ספר, או על השפעותיהן על ביצוע משימות. לדבריהם, מדובר בנושא חשוב מאחר שערנות הינה מרכיב חשוב בהתפתחות הקוגניטיבית ובלמידה.

מדגם המחקר כלל 55 ילדים בעלי התפתחות תקינה, שגויסו ממעוני יום מקומיים. החוקרים נעזרו בשאלוני PPVT-IV (Peabody Picture Vocabulary Test) ו-Children’s Sleep Habits Questionnaire. בנוסף, הם העריכו את הרגלי השינה במהלך שישה ימים באמצעות בדיקת אקטיגרפיה ויומני הורים. הילדים עברו בדיקות להערכת קשב ממושך, טווח שמיעה ויכולת התמדה מוטורית.

כמחצית מהמשתתפים היו בנים; 33% היו בגיל שלוש שנים, 48% בגיל ארבע ו-19% היו בגיל חמש שנים. זמן השינה במהלך שעות היום עמד על 62.72 דקות ביום, בממוצע (גיל 3, 71.0 דקות; גיל 4, 74.50 דקות; גיל 5, 21.22 דקות); משך השינה בלילה עמד בממוצע על 512.76 דקות.

החוקרים תיעדו מתאם שלילי בין זמן התנומה במהלך השבוע ובין מדדי PPVT-IV (p=0.0003) וטווח השמיעה (p=0.0037). זוהה מתאם חיובי בין שינה בשעות הלילה במהלך השבוע ובין מדדי PPVT-IV (p=0.01). סך זמן התנומה בכל שבוע עמד בקורלציה שלילית עם סך זמן השינה הכולל בשעות הלילה (p<0.0001). השפעה זו הייתה בלתי-תלויה בגיל.

מהתוצאות עולה כי תנומה מפחיתה את תפקוד אוצר המילים וטווח השמיעה, וכי זמן שינה ממושך יותר במהלך שעות הלילה מוביל לאוצר מילים טוב יותר. לתוצאות חשיבות רבה מאחר שבמקרים רבים, ההתמקדות בגילאים אלו היא בהכנת הילדים לקראת בית-ספר יסודי, ובחלק מהמקרים ביטלו את התנומות המתכוננות. הורים שואלים לעיתים קרובות אם לאפשר תנומות לילדיהם. החוקרים הופתעו מהתוצאות, שכן תמיד סברו כי תנומה מובילה לתוצאות טובות יותר במבחנים.

החוקרים כותבים כי עדיין נותר לראות מהו הגורם לקורלציה השלילית בין תנומות ובין זמן השינה בשעות הלילה. ילדים שישנו יותר במהלך היום, ישנו פחות בשעות הלילה. ייתכן כי ילדים הישנים יותר במהלך היום, נוטים לישון פחות בשעות הלילה, או שייתכן וההורים קובעים זמני שינה מאוחרים יותר לילדים הישנים במהלך היום. בנוסף, ייתכן כי הילדים מתבגרים בקצב שונה.

ייתכן כי בילדים שאינם ישנם במהלך היום המוח בשל יותר, וייתכן כי זו הסיבה שהם מצליחים יותר במבחנים. בשלב הבא נדרש מחקר התערבותי, עם הפחתת זמני השינה במהלך היום והערכת התוצאות.

SLEEP 2010: Associated Professional Sleep Societies 24th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה