האם דיאטה ים-תיכונית מספקת הגנה מפני אסתמה? (Pediatr Allergy Immunol)

ייתכן כי במדינות באזור הים התיכון שיעורי אסתמה נמוכים, אך לא ניתן לייחס זאת להרגלי התזונה באזורים אלו, כך עולה מתוצאות מחקר חדש.

לדברי החוקרים, בשלב זה הם אינם יכולים להמליץ באופן חד-משמעי על השפעה מגנה של דיאטה כנגד אסתמה. עם זאת, הם מתכננים לערוך מחקרים נוספים בנושא.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי רבים העלו השערות לפיהן דיאטה עתירה בדגים, פירות וירקות, האופיינית למדינות רבות באזור הים התיכון, עשויה לספק הסבר חלקי לסיבה בגינה אסתמה פחות נפוצה באזורים אלו, בהשוואה לחלקים אחרים בעולם. לדוגמא, שכיחות אסתמה עומדת על פחות מ-10% בספרד, בקרב ילדים בגילאי 13-14 שנים, זאת בהשוואה לשכיחות של קרוב ל-25% בקרב ילדים באותו גיל בבריטניה.

קיימת שונות במרכיבים של דיאטות ים-תיכוניות, אך לרוב הן מבוססות על כמות גדולה יותר של שומנים חד-בלתי-רווים משומנים רווים, כוללות כמות גדולה של דגים, פירות, ירקות, אגוזים ודגנים, ומעט מוצרי חלב.

מחקרים מצאו כי אלו המקפידים על דיאטות אלו נוטים להיות בריאים יותר. אולם, על-בסיס המחקרים הסותרים המוקדמים והקשיים בהערכת הקשר בין הרגלי תזונה ובריאות, החוקרים חשדו כי ההשפעה המגנה מפני אסתמה אינה חד-משמעית כפי שנראה היה. הם ערכו מחקר שכלל קרוב ל-15,000 ילדים ובחנו את הרגלי התזונה ושיעורי אסתמה בבנים ובנות מספרד, בגילאי 6-7  ו-13-14. כל ילד סווג לאחת מארבע קבוצות, בהתאם להיענות לדיאטה ים-תיכונית.

כ-40% מהילדים הקטנים ו-20% מהילדים הגדולים סבלו מאסתמה בשלב מסוים במהלך חיים. באזור שנבחן במסגרת המחקר שיעורי אסתמה גבוהים במיוחד, בהשוואה לאזורים אחרים בספרד.

למעט בנות בגיל 6-7 שנים, לא תועד קשר בין הרגלי התזונה ואסתמה, לאחר תקנון להשמנה והרגלי חיים משפחתיים. ובקרב קבוצת הבנות בגילאי 6-7 שנים, היענות גדולה יותר לדיאטה ים-תיכונית הביאה למעשה לסיכון מוגבר לאסתמה.

התוצאות המפתיעות נבעו ככל הנראה מכך שהילדים, או הוריהם, ערכו שינויים בהרגלי התזונה, מאחר שידעו כי הם חולים באסתמה, ולא מכך שהדיאטה הובילה להופעת המחלה.

גם במידה ולדיאטה אין השפעה על התפתחות אסתמה, החוקרים קוראים לערוך מחקרים נוספים במדינות באזור הים התיכון, בחיפוש אחר גורמים האחראיים לשכיחות הנמוכה של המחלה באזורים אלו.

Pediatr Allergy Immunol 2010

לידיעה במדסקייפ



רוצים להביע את דעתכם? בואו להשתתף בדיון בפורום e-med.healthclub

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה