מאמר חדש סוקר את השימוש בדיקור סיני כטיפול בכאבים כרוניים בגב התחתון (מתוך NEJM)

מאת ד”ר בן פודה שקד

מאמר חדש אשר פורסם בגיליון יולי של ירחון New England Journal of Medicine (NEJM) סוקר ומסכם את הראיות האחרונות ואת עקרונות הטיפול ביחס לשימוש בדיקור סיני לכאבים כרוניים בגב התחתון.

החוקרים מסבירים כי דיקור סיני הינה התערבות טיפולית המאופיינת בהחדרת מחטי מתכת דקות אל תוך או דרך העור באתרים מסוימים. לדבריהם, סבורים כי מקור השיטה בסין, שם נותרה כמרכיב בסיסי של מערכת רפואית המתבססת על מערכת פיזיולוגית עתיקה (ולא על מערכת מדעית אמפירית מערבית, לדבריהם), ולפיה הבריאות נתפשת כתוצאה מהרמוניה בין תפקודים גופניים ובין הגוף והטבע. על פי תפישה זו, הם מוסיפים, חוסר איזון פנימי גורם לחסימה של האנרגיה החיונית של הגוף, המכונה qi, ואשר זורמת בין 12 ערוצים (מרדיאנים, meridians) עיקריים ו-8 ערוצים משניים.

לדברי החוקרים, רגישות במישוש נתפשת כעדות לחסימת ה-qi, והחדרת מחט בנקודות ספציפיות לאורך המרידיאנים נתפשת כדבר העשוי להשיב את הזרימה התקינה של ה-qi. הם מוסיפים כי ההשפעות משככות הכאבים של הדיקור הסיני מתבססות ככל הנראה על אינרבציה עצבית, מאחר ונחסמות לחלוטין על ידי הרדמה מקומית הניתנת באתרי הדיקור. יתרה מכך, דיקור סיני משפעל את שחרורם של אופיואידים אנדוגניים בגזע המוח ובמבנים סובקורטיקליים ולימביים, וכן מביאים לגירוי מכני של רקמת החיבור ולהשפעות אחרות על רקמות מקומיות. על אף השפעות אלו, המנגנונים העומדים בבסיס ההקלה של כאבים כרוניים המתרחשת בעקבות דיקור סיני אינם ברורים לחלוטין.

החוקרים מוסיפים כי על פי רוב דיקור סיני אינו הבחירה הראשונה לטיפול, בין היתר מאחר ומחקרים קליניים מבוקרים בהקצאה אקראית ומטה-אנליזות גדולות לא הוכיחו כי יעיל יותר מאשר דיקור דמה בהקלת כאבי גב תחתון. עם זאת, הדיקור עשוי לטענתם להועיל כחלק מגישה מולטידיציפלינרית לטיפול בכאבים כרוניים של הגב התחתון, כשמבוצע לצד פיזיותרפיה, טיפול תרופתי לשיכוך כאבים ו/או התעמלות.

החוקרים מדווחים כי דיקור סיני הינו דיסציפלינה מפוקחת, וכי יש להפנות את המטופלים אך ורק למטפלים בדיקור המוסמכים לכך על ידי המדינה בה עובדים. במרבית המדינות (בארצות הברית), הם מציינים, נדרשת לשם כך תעודה מטעם ה-National Certification Commission for Acupuncture and Oriental Medicine. רופאים מורשים לעסוק בדיקור סיני בארה”ב רק לאחר השלמת אחת מתוכניות הדיקור הרפואי הקיימות.

לדברי החוקרים, בטרם פונים למשטר טיפולי זה או אחר, על כל החולים הסובלים מכאבי גב תחתון חוזרים או כרוניים לעבור הערכה אבחנתית לשלילת סרטן, זיהום או מחלה שדרתית רצינית אחרת המצריכה התערבות תרופתית או ניתוחית מסוימת. התוויות הנגד לדיקור סיני כוללות הפרעות דמם וקרישה, שימוש בתכשירים אנטיקואגולנטיים, הפרעה פסיכיאטרית חמורה, זיהומי עור מקומיים או טראומה מקומית. בנוסף, מציינים החוקרים כי אין להשתמש באלקטרואקופנקטורה באתרים של קוצבים או מכשירים חשמליים מושתלים אחרים. נשים הרות יכולות לעבור דיקור סיני, אולם לא באתרי דיקור המוכרים כרגישים באופן מיוחד להחדרת מחט או באתרים באזור הבטן.

ברפואה הסינית המסורתית, מוסיפים החוקרים, פעולות משניות כגון מישוש העורק הרדיאלי ואזורים נוספים, בדיקת הלשון ושימוש בתרופות צמחיות עשויים להתלוות להחדרת המחטים, אולם ההשפעה של פעולות נלוות אלו אינה מתועדת דיו. בחירת אתרי הדיקור עבור כל מטופל בכל מפגש טיפולי מתבססים על ההיסטוריה הרפואית והבדיקה הגופנית, אולם ישנן נקודות דיקור השכיחות לשימוש בהקשר של כאבי גב תחתון. מטופלים שונים ובתי ספר שונים לרפואה סינית עושים שימוש בדרגות עומק שונות להחדרת המחטים (בין 6.4 ל-38.1 מ”מ) בקטרים שונים של מחטים (0.1 עד 0.3 מ”מ), באורכים שונים של מחטים (12.7 עד 76.2 מ”מ) ובמספר מחטים שונה (4-20).

המחטים נותרות במקומן למשך 15-30 דקות בעוד המטופל נח, ופעמים רבות מגורות ידנית על מנת לגרום ל-de qi (כאב עמום וממוקם) ו’אחיזת מחט’, תחושת משיכה המורגשת על ידי המטפל בדיקור כאשר המחט נעה אל מול רקמת חיבור. גירוי נוסף של המחטים עשוי בנוסף להתבצע על ידי זרם חשמלי (אלקטרואקופנקטורה), מוקסיבסציה (שריפת הצמח Artemisia vulgaris בקצה מחט הדיקור) או חימום.

טיפול יחיד בדיקור סיני נחשב כבלתי מספק, ומחקרים שבחנו את יעילות הדיקור הסיני ופורסמו לאחרונה עשו שימוש במפגשים חוזרים של דיקור בשל כאבי גב תחתון, הכוללים 12 מפגשי דיקור לכל הפחות, פעמים רבות בתדירות של שני מפגשים לשבוע בהתחלה וירידה בתדירות בתום ארבעה שבועות לפעם בשבוע, עם טיפולי booster מדי חודש או חודשיים. לטענת החוקרים, באם אין רושם להשפעה בתום עשרה או 12 מפגשים, יש להפסיק את הדיקור הסיני.

תופעות לוואי מאג’וריות מופיעות רק לעיתים נדירות בעקבות דיקור סיני, ותופעות לוואי מינוריות משמעותיות, לרבות כאב באתר הדיקור, בחילה והקאות, שחרחורת או אובדן הכרה, מופיעות בפחות מ-0.1% מהמטופלים. תופעות לוואי שאינן רציניות עשויות לכלול כאבים באתר הדיקור ב-3% מהמטופלים, המטומה ב-3%, דימום ב-1% ותסמינים אורתוסטטיים ב0.5% מהמטופלים.

החוקרים מדווחים כי ישנו ויכוח מתמשך בקהילה הרפואית ביחס לתפקידו של אפקט פלצבו בדיקור סיני. המחקרים הקליניים האיכותיים האחרונים שפורסמו בנושא של דיקור סיני כטיפול בכאבים כרוניים בגב התחתון הראו כי דיקור דמה היה יעיל באותה המידה כמו הדיקור האמיתי. ההסבר הפשוט ביותר לממצאים אלו הינו כי ההשפעות הטיפוליות הספציפיות של הדיקור, באם קיימות, הינן קטנות, בעוד יתרונותיו בעלי המשמעות הקלינית ניתנים לייחוס ברובם לגורמים נסיבתיים ופסיכו סוציאליים, כגון אמונות המטופל וציפיותיו, תשומת הלב לה זוכה מהמטפל בדיקור ותשומת לב מכוונת-מרחבית וממוקדת מצד המטופל.

החוקרים מזכירים כי הנחיות משותפות לעשייה קלינית אשר פורסמו בנושא מטעם ה-American College of Physicians וה-American Pain Society ממליצות לקלינאים לשקול דיקור סיני כאחת האפשרויות הטיפוליות לחולים הסובלים מכאבים כרוניים בגב התחתון אשר אינם מגיבים לטיפול עצמי (דרגת הראיות התומכות בהמלצה זו: טובה). על פי ה-North American Spine Society, דיקור סיני מציע הקלה קצרת טווח טובה יותר של הכאב ושיפור תפקודי טוב יותר בהשוואה להיעדר טיפול, והוספת דיקור סיני לטיפולים אחרים הינו יעיל יותר מאשר אותם טיפולים לבדם. עם זאת, יש עדיין צורך במחקרים מבוקרים המבוצעים בהקצאה אקראית ואשר ישוו בין דיקור סיני ובין היעדר טיפול או טיפול דמה.

בנוסף, אימץ ה-UK National Institute for Health and Clinical Excellence את הדיקור הסיני כאפשרות טיפולית לחולים הסובלים מכאבי גב תחתון הנמשכים למעלה משישה שבועות, כשהמדובר בעד עשרה מפגשים של דיקור במהלך תקופה של 12 שבועות.

החוקרים מסכמים כי ה-National Certification Commission for Acupuncture and Oriental Medicine וה-American Academy of Medical Acupuncture הינם מקורות אפשריים לאיתור מטפל מוסמך בדיקור באזור מגוריו של המטופל (בארצות הברית). בתוך הטיפול, הם מציעים כי יש להעריך את התגובה של המטופל לטיפול בדיקור, ובמיוחד את דרגת הכאב, מצב הרוח ורמת הפעילות הכללית, ולהחליט לגבי הצורך בהמשך הטיפולים.

N Engl J Med. 2010;363:454-461

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת-סיבים משחררת הורמון מדכא תאבון (Science Translational Medicine)

    דיאטה עתירת סיבים משפיעה על המטבוליזם של המעי הדק ומעודדת שחרור הורמון מעי מדכא-תאבון, PYY (או Peptide Tyrosine Tyrosine), יותר מדיאטה דלת-סיבים, זאת ללא תלות בהרכב המזון, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Science Translational Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעה של דיאטה דלת סיבים ועתירת סיבים על שחרור הורמוני מערכת עיכול, כולל PYY ו-GLP-1. […]

  • מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מה בין רמות חומצה אורית בדם ובין הסיכון לסרטן שד? (Am J Med Sci)

    מנתונים שפורסמו בכתב העת American Journal of the Medical Sciences עולה כי רמות גבוהות של חומצה אורית בדם עשויות להפחית את הסיכון להיארעות סרטן שד בנשים, רמז להשפעה מגנה של חומצה אורית בדם מפני המחלה הממארת בנשים. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי תתכן מעורבות של רמות חומצה אורית בדם בהתפתחות ממאירות בשל עיכוב עקה חמצונית, […]

  • מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא,ופורסם לאחרונה ב- Lancet Oncology, עוסק בשיטת טיפול חדשה להקלה על כאב בקרב חולי סרטן הלבלב באמצעות קרינה ממוקדת. את המחקר הוביל ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה במרכז לרפואת הסרטן ע"ש חוסידמן בשיבא.

  • שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    שכיחות גבוהה של גאוט בחולים לאחר השתלת לב או ריאה (Front Transplant)

    מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Frontiers in Transplantation עולה כי גאוט נפוץ מאוד בחולים לאחר השתלת לב ו/או ריאות, כאשר אבחנה קודמת של גאוט טרם ההשתלה מנבאת התפתחות מחלה תסמינית לאחר ההשתלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גאוט עשוי להתפתח לאחר השתלת איבר סולידי עם השלכות משמעותיות על בריאות החולים. בהעדר מידע אודות שיעורי […]

  • מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    מזון אולטרה-מעובד מעלה את הסיכון ללופוס בנשים (Arthritis Care & Research)

    צריכה רבה של מזון אולטרה-מעובד מעלה ביותר מ-50% את הסיכון לאבחנה של לופוס בנשים, עם סיכון גבוה כפליים באלו עם נוגדנים כנגד דנ”א סליל כפול, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Arthritis Care & Research. במסגרת המחקר בחנו החוקרים את הנתונים אודות 204,175 נשים ממחקר Nurses’ Health Study בין השנים 1984-2016. המשתתפים השלימו שאלוני […]

  • התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    התועלת של Tofacitinib בטיפול בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית (Am J Gastroenterol)

    במאמר שפורסם בכתב העת American Journal of Gastroenterology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי בחולים עם התלקחות חמורה של קוליטיס כיבית, משלב Tofacitinib (קסלג’אנז) עם קורטיקוסטרואידים לווה בשיפור תגובה לטיפול והפחתת הצורך בטיפול הצלה. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול תוך-ורידי בקורטיקוסטרואידים מהווה את המרכיב העיקרי של הטיפול בחולים מאושפזים עם התלקחות […]

  • חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לזיהום אוויר לפני לידה מלווה בסיכון מוגבר לשיתוק מוחין (JAMA Netw Open)

    חשיפה לפני הלידה לחומר חלקיקי בקוטר של עד 2.5 מיקרומטר מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של שיתוק מוחין בצאצא, כך מדווחים חוקרים מקנדה במאמר שפורסם בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הקשר בין חשיפה לפני הלידה למזהמים באוויר ובין הסיכון לשיתוק מוחין בלמעלה ממיליון לידות במועד באונטריו, קנדה, בין 2002 ועד 2017. חשיפה לפני […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה