אינסומניה נפוצה מאוד בילדים המקבלים טיפול פסיכיאטרי (Sleep Med.)

מסקר ארצי בקרב פסיכיאטרים של הילד והמתבגר עולה כי אינסומניה משפיעה על עד שליש מהילדים והמתבגרים המקבלים טיפול פסיכיאטרי, ובלפחות 25% מהחולים הנוטלים תרופות לטיפול בבעיה הפסיכיאטרית.

החוקרים תשאלו 1273 חברים באקדמיה האמריקאית לפסיכיאטריה של הילד והמתבגר, במטרה להעריך את הדפוסים הקליניים של מתן תרופות עם ובלי מרשם רופא, לטיפול באינסומניה.

החוקרים מצאו כי 96% מהרופאים המליצו על תרופה אחת, לפחות, הניתנת במרשם רופא, בחודש טיפוסי, ו-88% המליצו על תרופה הנמכרת ללא-מרשם רופא.

החוקרים מדווחים כי אלפא-אגוניסטים הן התרופות הנפוצות ביותר הניתנות במרשם לטיפול באינסומניה, בחולים עם הפרעת קשב וריכוז (81%), שיעור גבוה משמעותית מזה שבקרב אלו עם עיכוב התפתחותי או פיגור שכלי (67%), הפרעות במצב הרוח (40%), או הפרעות חרדה (31%). Trazodone היא התרופה הנפוצה ביותר לטיפול באינסומניה בילדים עם הפרעות מצב רוח (78%) והפרעות חרדה (72%).

משפחת נוגדי-דיכאון הייתה נפוצה מאוד בילדים עם אבחנות אלו. תרופות אנטי-פסיכוטיות אטיפיות, נוגדי-פרכוסים ותרופות היפנוטיות קצרות-טווח היו נפוצות יותר בשימוש בילדים עם הפרעות מצב רוח. מלטונין הומלץ על למעלה משליש מהמשיבים.

ההסבר הטוב ביותר למתן טיפול תרופתי לשינה בילדים עם הפרעות פסיכיאטריות הוא הטיפול בהשפעות של הפרעות שינה על התפקוד במהלך שעות היום. עם זאת, חשוב לציין כי החשש מפני תופעות לוואי והעדר עדויות בנוגע ליעילות צוינו כמגבלות חשובות לשימוש בתרופות אלו.

למרות השכיחות הגבוהה והמגוון הרחב של התרופות הקיימות, רופאים הביעו מספר חששות בנוגע למקום של הטיפול התרופתי בילדים.

מהסקר עולה כי בסה”כ בילדים המקבלים טיפול פסיכיאטרי, למעלה מ-20% מהילדים לפני גיל בית-ספר, ושליש מהילדים בגיל-בית ספר סובלים מאינסומניה. למרות העדר נתונים בנוגע לבטיחות והיעילות של הטיפול התרופתי באינסומניה והפרעות שינה אחרות בילדים ומתבגרים, החוקרים מציינים כי אלו האינדיקציות העיקריות למתן תרופות פסיכוטרופיות בחולים אלו.

החוקרים מוסיפים כי התרופות עודנן טיפול הבחירה, למרות שמחקרים רבים תומכים בגישות לא-תרופתיות, כולל טיפול קוגניטיבי-התנהגותי, טכניקות הרפיה או הגבלת שינה, לטיפול באינסומניה בילדים.

בנוסף, כיום אין תרופות המאושרות באופן ספציפי לשימוש כתרופות היפנוטיות בילדים מתחת לגיל 18.

הטיפול בתסמיני אינסומניה עם תרופות ללא-מרשם רופא ועם מרשם רופא נפוץ מאוד, במיוחד בילדים ומתבגרים עם צרכים מיוחדים והפרעות פסיכיאטריות נלוות. אינסומניה הינה בעיה קלינית משמעותית בילדים המקבלים טיפול פסיכיאטרי בשל מגוון מצבים שונים.

Sleep Med. 2010;11:692-700

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה